Intresseanmälan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag satt här och försökte räkna på hur många kommuner jag har kontaktat sen vi fick tankarna på att bli familjehem.
Jag kommer åtminstone på 15 kommuner och då har jag inte räknat in några organisationer överhuvudtaget.
Vi har fortfarande ingen placering kan jag ju då säga, fast det är över ett år sen i började ringa runt. (bara en passus)

ALLA handläggare som jag har pratat med i alla kommuner säger precis samma sak! -Att dem vänder sig i första hand till erfarna familjehem och att det INTE finns några småbarnsplaceringar. Problemen dyker upp först i tonåren är också en av fraserna (jo, jag tackar jag, jag vet väl vad det beror på, eller hur?)

Dem fåtal gånger det kommer in en småbarnsplacering så vänder sig kommunerna alltid till dem i första hand. (jo tack, jag vet! vill jag då påstå!).

En av mina väninnor har idag 5 placeringar, 4 av dem får åka skoltaxi 8 mil enkel resa och då snackar jag inte motorväg. För barnen ska gå kvar i sin hemvanda miljö (jag har full förståelse för det). Så dem 4 barnen har en hel dag i skolan + 1,5 timme enkel resa till skolan * 2= 3 tim/dag i resväg stackarna. Vilka dagar barnen får!

Jag har idag flertal vänner som är familjehem och hur lyckas man bli det undrar jag? Det verkar nämligen vara lättare att bli en kändis idag! Eller komma in i Nasa eller nåt sånt. Grrr, jag är inget glad just nu alls! :twomad:
Jag undrar, HUR ska kommunerna kunna få fler familjehem när dem inte är villiga att ta emot ej erfarna familjehem?
För då och då läser jag i massmedia om bristen på familjehem, men den verkar inte vara så betydande i varje fall och i och för sig så är väl det bra? Att det inte finns så stort behov av familjehem? :? :angel
Ne, jag har ruttnat en hel del på det här nu, jag ger upp snart tror jag.......
 
När vi skulle börja vår "bana" som familjehem så anmälde vi vårt intresse till Nåjden Behandlingskonsult AB, så hette dom iaf på den tiden. Dom arbetade snabbt - och efter ca 3 månader hade vi vår första lilla(stora) :angel: på plats, placeringen var väldigt lyckad! Vet inte om det kanske ser annorlunda ut idag - men org verkar prioritera utredningar mer för att ha en bank av familjehem att tillgå...eller så hade vi tur.
Tycker att det skulle vara synd om du/ni skulle ge upp - du har ett så klokt och sunt sätt att se på detta med fam.hem och det skulle vara synd om det inte skulle komma barn som behöver det till godo!!
HÅLL UT!
 
Tack snälla, det var fina ord som värmde mitt lite ledsna hjärta. Jag tror själv att jag har utvecklats och mognat en hel del i mina tankar, ställningstagande och förhållningssätt tack vare det här forumet som känns lite som ett skötebarn numera för min del. Med andra ord är det ni alla som har hjälpt mig genom allt. Tack!

Jodå, även vi vände oss till Nåjden och inte vet jag om dem har förändrat sig eller hur det är för jag kan då lugnt säga att för oss så tar dem utredningen under en mycket låååångsam tid. Men jag förlåter dem för det för det är väldigt väldigt goa fina personer hos Nåjden som vi har fått tillfälle att träffa och lära känna.

Jag ska försöka ta lite nytt mod och hopp och bli lite mer positiv igen!
Tack än en gång!
 
Kan det inte vara ide att börja som kontaktfamilj? Då får ju kommunen ett tillfälle att se vad ni går för....................................
Samtidigt som ni får "erfarenhet" av att ta hand om andras barn..........

Bara en tanke, det är jättejobbigt när man hamnar i ett mellanläge och varken kan backa eller kommer någonstans framåt..........

Lycka till!
 
Tack för tipsen.
Jodå, men kontaktfamiljeuppdrag har vi redan haft ett par stycken så det är inget nytt även om varje barn är unikt och inget uppdrag är det andra likt.
Tack ändå!
 
MGB:
Du är verkligen inte ensam om att inte ha fått uppdrag. Vi sitter i samma sits med mängder av intresseanmälningar till många kommuner och organisationer. Nu har vi 2 kontakter på G - får se vem som nappar.

Nu håller vi humöret på topp både du och jag och så hoppas vi på att något händer snart.
 
Jadu vännen, jag önskar er verkligen ALL lycka till! Även vi har en kontakt lite på G, men numera tror jag inte på ett dugg innan allt är i hamn och den vägen brukar vara rejält lång och vandra.
Men nog ska vi vara positiva, det håller jag med om! Jag ska tänka lite extra på er. Kram o lycka till!
 
Ja det är mycket märkligt att kommunerna inte är intresserad av nya familjehem :oops:
Sitter själv med huset fullt av jourbarn, vissa har vi haft lääänge för att det inte fins några familjehem till dessa :roll: :roll:

Har du kollat "Familjehemmsbanken" och "Sposit" och svarat på annonser om specifika barn där??
Blir lite intresserad av vad du vill ha för åldrar?
Små barn är det ju lättare att hitta familjehem åt, hur gamla är era Bio barn?
Bor ni i stockholmsområdet eller?
 
MGB....förstår hur du känner det. Bara att gå till sig själv hur jag hade reagerat över väntan...Jag hade fått spader!

Jag hoppas att det lossnar. Tycker det är synd att de tar kända familjehem i första hand. Men kan på ett sätt förstå dem. De vet vad de har, inte vad de får.

Vi har ju ett tag kvar innan det är dags att tänka i de banorna. Men har nog helt bestämt mig för att i första hand prata med den kommun som placerat barnet hos oss....sen får vi se.

Jag pratade med soc sist hon var här och hon sa att många får vänta länge. Vissa mer än två år.
Nu hoppas jag inte att så blir för er som väntar.

Håller tummar för er Adal och MGB att kontakterna ni har löper linan ut!!! :banan:

Kram på er!
 
Jodå. Jag läser Sposit, Facos sökessida och Jour & familjehemspoolens jättefina sida varje dag.
Vi finns registrerade hos dem alla tre som väl dem flesta väntande familjehem förmodar jag....

Det är ju det som är lite grejjen känner jag, att en del jourhem har många jourplaceringar som blir kvar en längre tid. Det är ju menat att det inte ska vara så! Ändock är det det! Jag undrar var felet ligger helt enkelt? Det ska ju matchas, men jag tycker inte att vi har så enormt strikta krav. För vår del så är det relevanta att det ska passa med vår son som blir 9 år här nu snart. Han är en snäll pojke som längtar efter ett syskon. Vet ni vad han säger? Jag ska lära honom allt jag kan! Då blev mitt mammahjärta väldigt stolt vill jag lova! :smirk:
 
Jadu "Mina Goa Barn".......
Jag sitter med en kille på 10 år honom har vi haft som jour i ett år nu...... där letar dom efter ett hem där han får vara yngst + att han har lite bokstäver så han passar nog absolut inte, men jag har en 6-åring...... han måste absolut vara minst...... vore kanske något för er.....????? Arg liten som e utåtagerande och inte VET hur man uppför sig i sociala samanhang men det kanske vore nåt, med lite jobb så kommer det bli en go liten :angel: ????? Om du inte bor alltför långt från Stockholm.
Hm......... vill du veta kommunen så kan jag pm'a dig så kan du höra av dig till dom........
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp