Jour eller familjehem?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Länge sen jag var här inne nu. Vi var familjehem under drygt 2 år, 2015-2017, och är idag kontaktfamilj till den killen. (Som idag bor hos sin bio-mamma igen). Nu känner jag mig redo för ett nytt uppdrag. Fortfarande ha killen var tredje helg men också jour eller familjehem. Så nu behöver jag er hjälp. Familjehem är jag ju insatt i men inte hur det är att vara jourhem. Främst tänker jag mig kontrakterat sådant och alltså ha det som mitt jobb i sådana fall. Min man är såklart med på det hela men först framåt hösten då han läser sista terminen på högskolan nu och vill avsluta plus ha ett jobb innan. Själv jobbar jag bla inom barnomsorgen. Våra egna barn är 16 och 14. 16-åringen har precis flyttat till en annan stad för gymnasiestudier.

Så, ni som har erfarenhet av både jour och familjehem, vad har ni för råd att ge?
 
Vi har varit "allt" utom kontrakterad jourhem.
Vår kommun har försökt många gånger men vi backar på villkoren som i vår kommun är:
Dygnet runt med 3 h "inställelsetid", alltså måste vi avbryta och åka hem om vi behövs och inte vara längre bort än att det går.
Ta emot alla åldrar oavsett orsak.
Vi har nu bara en 18-åring kvar hemma som tar studenten till våren.
Vi bor i en liten kommun där våra bio har hamnat lite i kläm någon gång när vi tagit emot jämngamla av samma kön så vi vill kunna välja vilka vi kan ta emot, kunna åka iväg med husbilen utan att vakta telefonen och ge oss hem i hast.
Däremot vikarierar vi åt ordinarie kontrakterad hem när dom har semester eller behöver vara lediga.
Kommunen (Vi jobbar mot två, tre kommuner) ringer också till oss om det är fullt på kontrakten, kan vi så tar vi det men vi väljer.
Kontentan: är du beredd att ta emot alla när som helst är det spännande, vill du ha en tryggare tillvaro och veta vem/vilka de har att göra med och vad du jobbar med är det bättre med vänliga placeringar.
Fråga gärna mer om du vill
 
Tack så mycket för den inputen... Ja vi har ju släkt en bra bit ifrån oss så ja en sån kort inställelsetid kan ju va knölig om man iväg. Inte tänk på det innan... Och familjehem har vi ju varit tidigare. Lutar mot det igen och de behoven är enorma tyvärr...
 
Tack så mycket för den inputen... Ja vi har ju släkt en bra bit ifrån oss så ja en sån kort inställelsetid kan ju va knölig om man iväg. Inte tänk på det innan... Och familjehem har vi ju varit tidigare. Lutar mot det igen och de behoven är enorma tyvärr...
Kolla gärna förutsättningarna i din kommun, de kan ju vara annorlunda.
Vårt val bottnar ju i våra förutsättningar, vi vill kunna åka iväg korta turer när vi vill och framför allt kunna planera framåt.
Men ALLA sorter behövs, mer än någonsin tyvärr
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp