Jourfamilj på G

Nu är det äntligen på gång, efter en sommar och en höst, fylld med frågor och funderingar. Vi ska bli jourhem, med en plats. Det som återstår är nämndens formella beslut, men vi har redan fått i uppdrag att handla och ställa i ordning jourrummet, så utredarna verkar säkra på vad nämnden ska besluta.

Nu undrar jag såklart om det finns andra jourhem härinne som vill dela med sig av sina tips och råd inför start :D allt är av intresse, men i synnerhet tips kring mottagandet av en ny :angel: och hur man skapar en trygg miljö. Även familjehem får såklart komma med råd till en novis som mig.

Jag vill åxå ha tips på bra litteratur, för egen del.

Tack på förhand :bow
 
Välkommen i gänget :claphappy: Jour kan vara helt underbart och helt avskyvärt, om det är berg o dalbana som familjehem så räkna med 3dubbelt up som jour, vilka åldrar ska ni ta emot?
 
Hej och tack för svar. Vi kommer att ta emot barn upp till tolv år. I familjen finns redan tre bioungdomar mellan 16 och 22 år, därför kändes det bäst att ta in yngre barn.

Det är en stor omställning på gång och jag försöker på olika sätt förbereda oss alla på förändringen. Jag läser på olika forum, är med i några grupper på FB och har kontakt med ett jourhem. Men jag saknar en handbok, typ det här är bra att ha hemma, tänk på det här inför en placering, osv.

Tids nog blir jag min egen handbok misstänker jag :rollhappy:
 
Det där med att bli sin egen handbok håller jag verkligen med om. När man är familjehem/jourhem lär man sig nya saker hela tiden, inte minst av de "misstag" man gör. Men hur mycket man än lär sig och hur länge man än håller på blir man aldrig färdiglärd. Varje barn som kliver in genom dörren är en ny individ med egna svårigheter och behov.

Om jag skulle rekommendera saker att ha hemma så är det tandborstar i lite olika färger och varianter (bara en sak som att det är fel färg på tandborsten kan vara jobbigt i en ny familj) och eftersom ni ska ta emot yngre så kan det vara en fördel om det finns lite mildare tandkräm.

Trosor/kalsonger ett par i några olika storlekar kan vara bra att ha hemma. Har varit med om när en placering kommit och bara haft de kläder som de har på kroppen och det tagit ett tag innan soc kunnat hämta kläder ifrån bios. Inte minst för sin egen skull är det skönt att ha och plocka fram. Något och sova i, t.ex. en större t-shirt eller något kan vara bra.

Något litet gosedjur som kan vara en tröst och något att krama när man ska sova kan också vara bra. Kanske att man har 3-4 olika och att barnet sedan får behålla det sedan även när det flyttar.

Om barnet är gammalt nog att läsa kan ett papper på väggen med ett foto av alla som bor hemma vara bra (och eventuella utflugna) och med var persons namn under. Kan vara svårt att komma ihåg allas namn dagen efter man kommit och då kan det vara extra jobbigt att komma ner och äta frukost etc. Ska barnet bo mer än någon dag så kan det eventuellt vara bra att sätta en bild på barnet på pappret med, kan vara ett sätt att visa att de är välkomna in i familjen medans de bor där. Fråga dock barnet om det vill det och om det är okej att ni tar ett foto. Ska ses som en bra grej av barnet och inte ett "tvång".

Sedan ett sista tips: Ta aldrig för givet att ett barn som kommer till er kan en viss sak (även om det för dig är självklart att man kan i den åldern). Den niten har jag gått på flera gånger.
 
Fota, fota och fota..... jag har haft små företagsamma änglar som ringt hem o sagt att dom får ingen mat alls här.....men som sagt ett av mina stora intressen är foton, jag fotar jämt, även vid matbordet......jag brukar fota allt och dokumentera, lek i pulkabacken, fredagsmys, lördagsgodiset o telningen promenader med hunden o.s.v Jag brukar när det är möjligt även jobba stenhårt för en bra kontakt med föräldrar, jag skickar gärna ett mess med foto och skriver vilken go liten xx ni har, det brukar få dom mest arga föräldrar att blidkas lite......ibland ;) många av barnen har absolut 0 i uppfostran, så att börja från början med Hej och Tack kan man få jobba stenhårt på, handbok önskar man ofta men alla är individer så handboken funkar inte, snarare en magkänsla brukar vara en av dom största tillgångarna :angel
 
Tillbaka
Topp