Jourplac bebis- vem ska stå för säng,kläder osv ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Frågan har säkert kommit upp här flera gånger, hittar dock inte någon tråd nu :roll:
Om man nu tar emot en bebis på jour... Vem ska stå för inköp av tex säng, kläder o bilstol mm ?
 
Placerar dom en bebis jour så måste ju kommunen stå för det om ni inte har saker sedan innan.
Vi har basutrustning, egen sedan barnen var små, det vet vår kommun.
 
....återigen dilemmat att lägga ut pengar alltså :bounce:
Hur mkt kan man kräva/ räkna med att få då, om man i stort sett inte har något alls ?
 
Ska ni joura för dom fler gånger och kanske få bebisplaceringar så måste dom ju ge er en basutrustning...... så klart dom ska betala....
Ska den lilla :angel: vidare till familjehem så kan ju sakerna följa med.
 
Jaa du,,, det ser nog lite olika ut vilken överenskommelse man har.

Vi har haft längre jour där kommunen stod för startbidrag som sedan följde med barnen när de flyttade.
Sedan har vi haft kortare jour där vi hållit med allt som vi har hemma och bara handlat kläder osv för omk utöver maten/rummet
Vi försöker ha lite hemma till varje ålder vi kan tänka oss ta emot, men då är det inget som följer med när de flyttar, sedan köper vi kläder för omk. =lägger ut tills det kommer månaden efter.

Sängar sängkläder och handukar liksom ingår i "hyran" för rummet här...

Det brukar lösa sig :razz:
Har du något på gång?

Carina
 
Fick vår första riktiga förfrågan i dag. En pytteliten för några dar.
Hon fråga bara snabbt om vi hade säng eller rättare fråga inte utan mer sa -ni har säng!?
-Ja. Svara jag. Men tänkte mer på vagn och babyskydd. Men vagn kan man nog låna av någon.
Babyskydd måste ju soc ha ungen i när dom kommer.
För så kort tid kan man ju bara begära för blöjor o mjölkersättning och lönebortfall.
Men men, troligen löser dom det med utredningshem.
Men kul ändå att få veta att dom nu vill jobba med oss.

Men man funderar ju.
-tänk om den bara blivit ammad. (troligt med så liten)
-då tar den inte flaska
-stackars mamman tappar ju mjölken
-bäst om det löser sig med utredningshem.
-men trist för mitt ego att inte få gosa med en sån liten.
-men borde föräldrar som misshandlar spädbarn få en ny chans?
-jag funderar även, om man får en mitt i natta då får man ´ju inte tag i mjölkersättning.
Så maten oroar mig mest.
Man bör nog väga barnet när man tar i mot det så man vet att det går åt rätt håll.
Kluven man blir.
Vet nu inte vad jag ska hoppas på!
Men dom ringde i allafall upp och sa att det inte blir i kväll.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp