Kan familjehem överklaga?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymous

Guest
Hej

Jag undrar om familjehem kan på ngt påverka soc beslut?
Om soc anser att barnet nu kan flytta hem till bio...
kan familjehem stoppa det?

Hoppas på svar!
 
Nej. Inte mer än att familjehemmet är de som lever med barnet och vet hur barnet mår och reagerar på umgänge med föräldrarna tex. Så de är ju en viktig pusselbit i att ta reda på OM barnet/barnen kan flytta hem.

Men klart att de kan fortsätta kämpa för barnet om familjehemmet tror att det är skadligt för barnet att flytta hem.
 
Hjärtat sa:
Nej. Inte mer än att familjehemmet är de som lever med barnet och vet hur barnet mår och reagerar på umgänge med föräldrarna tex. Så de är ju en viktig pusselbit i att ta reda på OM barnet/barnen kan flytta hem.

Men klart att de kan fortsätta kämpa för barnet om familjehemmet tror att det är skadligt för barnet att flytta hem.
Ok tack för ditt svar. Men på vilket sätt skulle familjehem VETA att det är skadligt för barnet att flytta hem? Ursäkta mig att jag har så många frågor. I mitt fall så har dom aldrig varit hemma hos mig.
 
envis sa:
Hjärtat sa:
Nej. Inte mer än att familjehemmet är de som lever med barnet och vet hur barnet mår och reagerar på umgänge med föräldrarna tex. Så de är ju en viktig pusselbit i att ta reda på OM barnet/barnen kan flytta hem.

Men klart att de kan fortsätta kämpa för barnet om familjehemmet tror att det är skadligt för barnet att flytta hem.
Ok tack för ditt svar. Men på vilket sätt skulle familjehem VETA att det är skadligt för barnet att flytta hem? Ursäkta mig att jag har så många frågor. I mitt fall så har dom aldrig varit hemma hos mig.

På samma sätt som att vilken förälder som helst känner om något är skadligt för sitt barn. Du som förälder uppfattar troligen om något är skadligt för dina barn, eller?
 
Hjärtat sa:
envis sa:
Hjärtat sa:
Nej. Inte mer än att familjehemmet är de som lever med barnet och vet hur barnet mår och reagerar på umgänge med föräldrarna tex. Så de är ju en viktig pusselbit i att ta reda på OM barnet/barnen kan flytta hem.

Men klart att de kan fortsätta kämpa för barnet om familjehemmet tror att det är skadligt för barnet att flytta hem.
Ok tack för ditt svar. Men på vilket sätt skulle familjehem VETA att det är skadligt för barnet att flytta hem? Ursäkta mig att jag har så många frågor. I mitt fall så har dom aldrig varit hemma hos mig.

På samma sätt som att vilken förälder som helst känner om något är skadligt för sitt barn. Du som förälder uppfattar troligen om något är skadligt för dina barn, eller?
Ok. Barnet trivs jättebra när vi umgås. Och det är inte skadligt för barnet vara hemma hos mig.Men tyvärr så är läget lite infekterat mellan mig och fostermamman.
 
Jag kan inte svara på hur det är i ert fall men det troliga är att ni upplever saken olika. Dvs att familjehemmet ser något som du inte ser. Både era upplevelser är viktiga.

När barnet bodde hemma var det du som själv ville placera barnet då eller uppfattade du då att barnet mådde bra hemma?

Hur länge har barnet bott i familjehemmet?
hur gammalt är barnet?
hur har umgänget sätt ut (hur ofta osv)?
Finns det ett beslut på hemgång?
på vilket sätt reagerar/agerar familjehemmet just nu?
 
Hjärtat sa:
Jag kan inte svara på hur det är i ert fall men det troliga är att ni upplever saken olika. Dvs att familjehemmet ser något som du inte ser. Både era upplevelser är viktiga.

När barnet bodde hemma var det du som själv ville placera barnet då eller uppfattade du då att barnet mådde bra hemma?

Hur länge har barnet bott i familjehemmet?
hur gammalt är barnet?
hur har umgänget sätt ut (hur ofta osv)?
Finns det ett beslut på hemgång?
på vilket sätt reagerar/agerar familjehemmet just nu?
Det är lvu. Strax över 2 år har gått. Barnet är 8 år. Regelbunden umgänge hela denna tid på neutral plats. En utredning på mig har gjorts som var positiv. jag får veta mer i januari hur soc planerar.
 
Hjärtat sa:
Jag kan inte svara på hur det är i ert fall men det troliga är att ni upplever saken olika. Dvs att familjehemmet ser något som du inte ser. Både era upplevelser är viktiga.

När barnet bodde hemma var det du som själv ville placera barnet då eller uppfattade du då att barnet mådde bra hemma?

Hur länge har barnet bott i familjehemmet?
hur gammalt är barnet?
hur har umgänget sätt ut (hur ofta osv)?
Finns det ett beslut på hemgång?
på vilket sätt reagerar/agerar familjehemmet just nu?
Eller kanske jag ser nåt som familjehemmet inte ser.
 
ja, visst är det så. Som jag skrev- båda era upplevelser är viktiga.

Hur var det när barnet omhändertogs. Var det du som bad att barnet skulle få bo i familjehem för att du ansåg att barnet for illa hemma?

Hur ofta har ni haft umgänge under de här åren och hur långa har de varit (på egen hand/övervakat?)
 
Hjärtat sa:
ja, visst är det så. Som jag skrev- båda era upplevelser är viktiga.

Hur var det när barnet omhändertogs. Var det du som bad att barnet skulle få bo i familjehem för att du ansåg att barnet for illa hemma?

Hur ofta har ni haft umgänge under de här åren och hur långa har de varit (på egen hand/övervakat?)
Man kan väl säga att jag och barnens pappa angav oss själva...Ingen har anmält oss innan.
Jag samarbetade med soc från dag 1. Exekt var emot allt. Har haft umgänge 1 gång i månaden. Nu senaste månaderna 2 ggr hemma i mitt eget hem. Hemma hos mig utan övervakning. Så det har gått framåt för min del. Menar att barnet får vara med mig ensam.
 
envis sa:
Hjärtat sa:
ja, visst är det så. Som jag skrev- båda era upplevelser är viktiga.

Hur var det när barnet omhändertogs. Var det du som bad att barnet skulle få bo i familjehem för att du ansåg att barnet for illa hemma?

Hur ofta har ni haft umgänge under de här åren och hur långa har de varit (på egen hand/övervakat?)
Man kan väl säga att jag och barnens pappa angav oss själva...Ingen har anmält oss innan.
Jag samarbetade med soc från dag 1. Exekt var emot allt. Har haft umgänge 1 gång i månaden. Nu senaste månaderna 2 ggr hemma i mitt eget hem. Hemma hos mig utan övervakning. Så det har gått framåt för min del. Menar att barnet får vara med mig ensam.

Om det är så att du själv ansåg att barnet for illa med dig tidigare och helt samtyckte till en placering så tror jag att din upplevelse idag väger tyngre än om du tidigare inte visat på att du kan se till barnets bästa. Så det är en stor fördel för dig (och barnet :banan: ).

Är det bara något du oroar dig för eller är det redan så att familjehemmet motarbetar vid en aktuell hemflytt?

Vad är det familjehemmet oroar sig för?
 
Hjärtat sa:
envis sa:
Hjärtat sa:
ja, visst är det så. Som jag skrev- båda era upplevelser är viktiga.

Hur var det när barnet omhändertogs. Var det du som bad att barnet skulle få bo i familjehem för att du ansåg att barnet for illa hemma?

Hur ofta har ni haft umgänge under de här åren och hur långa har de varit (på egen hand/övervakat?)
Man kan väl säga att jag och barnens pappa angav oss själva...Ingen har anmält oss innan.
Jag samarbetade med soc från dag 1. Exekt var emot allt. Har haft umgänge 1 gång i månaden. Nu senaste månaderna 2 ggr hemma i mitt eget hem. Hemma hos mig utan övervakning. Så det har gått framåt för min del. Menar att barnet får vara med mig ensam.

Om det är så att du själv ansåg att barnet for illa med dig tidigare och helt samtyckte till en placering så tror jag att din upplevelse idag väger tyngre än om du tidigare inte visat på att du kan se till barnets bästa. Så det är en stor fördel för dig (och barnet :banan: ).

Är det bara något du oroar dig för eller är det redan så att familjehemmet motarbetar vid en aktuell hemflytt?

Vad är det familjehemmet oroar sig för?
Upplever oss mammor som två höns som båda vill ha barnet hemma hos sig.Ja jag är orolig att hon skall motarbeta på ngt sätt.
 
Hjärtat sa:
Ta inte ut det i förskott!
Och fundera över varför hon kämpar för ditt barn och om du skulle önska att hon INTE gjorde det...
Ja du har helt rätt! Jag som bio mor har oxå kämpat och älskar mitt barn. Vill att barnet även i fortsättningen har kontakt med denna familj...om barnet vill.
 
Vad tycker ni familjehem om bio föräldrar? Generellt och vilka erfarenheter har Ni?
Om tex en mamma har ordnat upp sitt liv och är mogen att ta hem sitt barn. Hur agerar ni då?
 
envis sa:
Vad tycker ni familjehem om bio föräldrar? Generellt och vilka erfarenheter har Ni?
Om tex en mamma har ordnat upp sitt liv och är mogen att ta hem sitt barn. Hur agerar ni då?

Det är vad vi jobbar för i många (de flesta) fall. Vet man från början att det kan bli aktuellt med en hemgång så är det vad man arbetar emot.
Vad vi tycker om bioföräldrar? Vi respekterar dem och förstår att man som människa kan hamna i situationer där man inte hanterar livet på ett bra sätt.
MEN vårt fokus ligger hos barnen och om man tror att det bästa för barnen är att inte flytta hem så kämpar man för det.

Min erfarenhet är att många föräldrar saknar förmågan att se till sitt barns bästa. Det kan bero på att man inte vet hur en fungerande vardag ska se ut för ett barn eller man själv inte har fått rätt förutsättningar under sin egen uppväxt. Respekten och empatin för föräldrarna finns där även om man själv anser att det vore skadligt för barnet att bo med sina bioföräldrar.
 
Hjärtat sa:
envis sa:
Hjärtat sa:
Ta inte ut det i förskott!
Och fundera över varför hon kämpar för ditt barn och om du skulle önska att hon INTE gjorde det...
Ja du har helt rätt! Jag som bio mor har oxå kämpat och älskar mitt barn. Vill att barnet även i fortsättningen har kontakt med denna familj...om barnet vill.

Bra inställning :claphappy:
Haha ja tack. Det finns två vägar enligt mig som biologisk mor. Kämpa för ditt barn eller inte. Dvs följ soc rekommanditioner och visa vem du är egentligen. Vår familehem visste nog inte hur länge barnet skulle stanna hos dom.Upplever ganska mkt hat mot biosar här. ALLA biosar är inte dåliga för all framtid.
 
Att kämpa för sitt barn behöver inte innebära att se till att få hem sitt barn, det kan också vara att se till att barnet får det bra i en ny familj (familjehemmet).

man vet aldrig hur länge ett barn ska stanna i familjehemmet men ibland så lutar det så mycket åt ett håll att man kan anpassa sig efter det.

Jag tror inte att det är hat utan frustration och rädsla. Jag har inte stött på någon som gör detta för pengarna och då återstår bara en sak-av KÄRLEK.

Och när ett barn bott länge i en familj och knutit an där så är det lika upprivande att bryta upp det som att bryta upp en biofamilj. Tänk dig in i familjehemmets situation. Du har tagit hand om ett skadad, utsatt barn. älskat barnet, tagit hand om och uppfostrat, pussat, kramat, tröstat, nattat. Du har varit barnets mor/far. Om du då efter flera år ska lämna bort barnet till ett hem där du tror att barnet far illa...

Om du är en människa med mänskliga känslor hur ska du bara kunna rycka på axlarna är lämna bort barnet då-skita i barnet?

Familjehem är vanliga människor som gör detta för att de har "hjärtat på rätta stället". hur ska samma människa både kunna älska och knyta an för att senare "slänga barnet till vargarna"?

Nu förklarar jag utifrån att familjehemmet anser att det är skadligt för barnet att flytta hem.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp