Kan familjehemmet söka vårdnaden trots Soc. inte vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Precis så undrar vi, barn 7år placerat sen baby. Ingen kontakt med biosarna dom har själv sagt att dom inte vill ha umgänge. Trots detta vill inte Soc att vi ska söka om vårdnaden.

Har någon erfarenhet att detta? isåfall hur blev ert sammarbete med Soc. efter detta.

Ingrid
 
Hej! Ni kan inte ansöka till tingsrätten om att få bli särskilt förordnade vårdnadshavare - det måste soc göra. Det ni däremot kan göra är att ansöka till placerande socialnämnd skriftligt och begära att få bli särskilt förordnade vårdnadshavare. Händer inget eller ni får negativt svar utan förklaring som ni kan acceptera - så bussa länstyrelsen på dem! :evil:

Lycka till!

Mama
 
Mama sa:
Hej! Ni kan inte ansöka till tingsrätten om att få bli särskilt förordnade vårdnadshavare - det måste soc göra. Det ni däremot kan göra är att ansöka till placerande socialnämnd skriftligt och begära att få bli särskilt förordnade vårdnadshavare. Händer inget eller ni får negativt svar utan förklaring som ni kan acceptera - så bussa länstyrelsen på dem! :evil:

Lycka till!

Mama

Hej o tack för svaret, du menar alltså "vår" kommun
där barnet är placerat ifrån. Vi tycker dom gör fel att inte ge oss vårdnaden, barnet har ingen kontakt med biosarna och har inte haft på över 1år ena bioföräldern på flera år. Deras förklaring är att umgänget "inte" fungerar!!!! vadåå inte fungerar dom vill ju inte ha umgänge och det är väl just därför som vi bör få vårdnaden.
tack igen för svaret
 
Ändra vårdnadshavare för ett barn

Ansökan om annan vårdnadshavare kan sökas av nuvarande vårdnadshavare ELLER sociltjänsten i den kommun, där barnet är folkbokfört. Ansökan lämnas till tingsrätten och är ett enkelt dokument som en jurist kan upprätta.

Enligt lag ska det övervägas att vårdnaden flyttas över tilll familehemmet, när barnet varit placerat i tre år. Det kan ske frivilligt från nuvarandevårdnadshavare/biologiska föräldrar. Det måste inte gå tre år.

I vissa fall saknas vårdnadshavare som kan fungera som sådan och fatta beslut för barnets bästa.

När barnet har fyllt 15 år kan det själv ge medgivande till vårdnadsöverflyttning. Detta är det inte många som vet. Ha det i åtanke, om allt verkar hopplöst, att en dag...
 
Re: Ändra vårdnadshavare för ett barn

Jade sa:
Ansökan om annan vårdnadshavare kan sökas av nuvarande vårdnadshavare ELLER sociltjänsten i den kommun, där barnet är folkbokfört. Ansökan lämnas till tingsrätten och är ett enkelt dokument som en jurist kan upprätta.

Enligt lag ska det övervägas att vårdnaden flyttas över tilll familehemmet, när barnet varit placerat i tre år. Det kan ske frivilligt från nuvarandevårdnadshavare/biologiska föräldrar. Det måste inte gå tre år.

I vissa fall saknas vårdnadshavare som kan fungera som sådan och fatta beslut för barnets bästa.

Tusen tack för svaret ni anar inte så arg jag är på soc. som väntar o väntar, vårt barn är 7årrrr och har inte träffat biosarna på 1år o 3mån plus att det är andra gången som mamman gör så, förra gången gick det 1år, pappan har vi träffat 2ggr på 6år???!!! vad väntar soc. på????

Precis som du sa det var en tröst att barnen kan välja själv vid 15år.

Kram på er alla Ingrid

När barnet har fyllt 15 år kan det själv ge medgivande till vårdnadsöverflyttning. Detta är det inte många som vet. Ha det i åtanke, om allt verkar hopplöst, att en dag...
 
icon_eek.gif
Vad har dom för orsak att inte göra en vårdnads överflytt.
Har aldrig hört något liknande..Min tanke är att den kommunen kanske har för lite att göra så att en vårdnadsöverflytt kanske innebär ännu mindre arbetsuppgifter. Då kanske någon måste bli avskedad. Om det nu inte finns några bio som sätter käppar i hjulen så fattar jag inget av din kommuns resonemang. Kämpa på . lycka till
 
hiahia sa:
icon_eek.gif
Vad har dom för orsak att inte göra en vårdnads överflytt.
Har aldrig hört något liknande..Min tanke är att den kommunen kanske har för lite att göra så att en vårdnadsöverflytt kanske innebär ännu mindre arbetsuppgifter. Då kanske någon måste bli avskedad. Om det nu inte finns några bio som sätter käppar i hjulen så fattar jag inget av din kommuns resonemang. Kämpa på . lycka till

Hej
Dom säger att det är för att "umgänget" inte fungerar ...vilket umgänge kan man ju undra, det finns ju som sagt inget!! För vår del hade vi gärna stått för kostnader om det ev. skulle bli advokater inblandade.
 
Stå på er. Finns inget umgänge nu så kommer det sannolikt inte bli det senare heller. och vad nu imgänget skulle ha med det att göra begriper jag inte.För vem tänker man på umgänges delen.... barnets bästa eller bio???
 
hiahia sa:
Stå på er. Finns inget umgänge nu så kommer det sannolikt inte bli det senare heller. och vad nu imgänget skulle ha med det att göra begriper jag inte.För vem tänker man på umgänges delen.... barnets bästa eller bio???

Håller med!

Soc gjorde ett tappert försök (igen) att få biomamman att hälsa på barnet, datum blev satt......en halvtimme innan ringer hon o avbokar!!!???vi har nu lärt oss att inte säga något till barnet från 10 min innan. Det är nu över ett år (har hänt 2ggr innan med samma längd) som bio inte haft umgänge. Soc börjar nu prata mer o mer om vårdnadsöverflyttning.

Tänk när barnen växer upp och förstår vad som hände när dom var små!

Hej till nästa gång
Ingrid
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp