Kan vi bli familjehem?

Hej! Vet att alla familjer ser olika ut och att soc gärna vill ha olika typer av familjer eftersom barnen/ungdomarna har olika behov. Men hur ser de på det här med låg ålder?

Jag har enda sedan jag var ett litet barn velat bli familjehem som vuxen, så det är inget jag kommit på nu. Men känner samtidigt att min låga ålder sätter stopp och undrar därför om vi bör vänta några år till?

Jag är 23 år och sambon 29. Vi vill endast ta emot ett barn i skolålder om vi skulle bli aktuella som familjehem. Kan även tänka oss ensamkommande flyktingbarn (flicka). Men som sagt, kanske blir helt fel om vi ska ta hand om ett barn 7-16 år då jag själv inte är mycket äldre??
 
Helt rätt tänkt många av de ensamkommande har dessutom visat sig vara mkt äldre än dom uppgett så risken att få en jämnårig är ju stor.
Varför inte börja med att vara kontakt familj och känn efter?
Det är stor brist på kontakt familjer och familjehem även till svenska barn
 
Min som och hans fru blev utredda och godkända när han var 25 och hon 24, så inte bara åldern det hänger på ;)

Det låter ju bra!

Men... Nu är vi mest inne på att vänta faktiskt. Det är mycket viktigt för mig att en placering blir bra och jag tror att min låga ålder kommer dra ner mitt förtroende hos barnets föräldrar vid en eventuell placering. Så just nu känner jag faktiskt för att vänta något år till. Jag är nyexad socionom men jag har inte hunnit jobba med familjehem och barnplaceringar, det var därför jag vände mig hit för att ställa min fråga.
 
Tillbaka
Topp