LBF om man ej har jobb.

Jag undrar hur det blir om vi får en placering och om min arbetsgivare inte ger mig tjänstledigt. Får jag då LBF ( såklart om det är aktuellt med det, vilket vi inte vet än ) om jag säger upp mig, som baseras på min lön?
 
Hej

Beror lite på hur tuff och taktisk du vill vara.

Om du får LBE för placeringen men inte tjänstledigt från arbetsgivaren.

Jag kanske hade gjort så här:
1. Om uppdraget varit intressant för mig, det är det viktigaste.
2. Tagit LBE baserat på mitt jobb nu, plus arvode. Du visar upp dina sista lönespecifikationer som grund för LBE.
3. Ej fått tjänstledigt, sagt upp mig från jobbet.
4. Inte talat om det för uppdragsgivaren (soc) nu.
5. Möjligen talat om det senare om det kommer upp och då sagt att arbetsgivaren inte beviljat fortsatt tjänstledigt och därför sagt upp mig.
6. Detta för att kunna göra ett bra jobb med den placeringen som jag åtagit mig.
7. Vanligtvis blir det problem med arbetsgivaren efter 6-12 månaders tjänstledigt, du blir uppmanad att välja.

Normalt kollas detta bara vi ingången i uppdraget, tillsammans med kronofogden, polisen, försäkringskassan mm.

Sedan hade jag förhandlat in lön en eller två månader efter avslutat uppdrag, då med hänvisning till att arbetsgivaren tagit in en vikarie för mig som inte kan sluta på direkten för att jag kommer tillbaka från ena dagen till andra.
Arbetsgivaren måste skriva anställningsbevis på den person ersätter dig och det följer ju lagens skrivning.
 
Det kan bli tufft att ljuga då du faktiskt är skyldig att informera soc om ev förändringar i din anställning. Blir dom griniga så kan du bli åtrbetalningsskyldig. Försök ist att få din chef att se det positiva med det du gör. Går inte det så pratamed soc, säg att du måste säga upp dig och då bill ha likvärdig ersättningen som din lön var.

Att bli påkommen med lögn är inte så snyggt, helst jnte när vi ska vara klokare och bättre förebilder än så.

Jag hoppas din chef förstår vilken fantastisk samhällsinsats du utför. :)
 
Jag har svårt att tro att jag inte blir beviljad tjänstledighet, men man vet ju aldrig och ville mest kolla om någon vet vad som då gäller.
Bra tips från bevakaren, men jag vill absolut vara ärlig och säga som det är.
 
Det är upp till placerade kommun om det betalar ut LBE eller inte i en sådan situation.
Jag vet de som fått det för att de ville ha just den familjen.
 
Tillbaka
Topp