Många funderingar blir det!

Jag är ny här på forumet & vill passa på att tacka för alla kloka råd som jag får ta del av. Vad härligt att det finns engagerade människor som tar sig tid att hjälpa oss nya vilsna :wink:

Vi är en familj på två vuxna 47 & 48 år och två hemmaboende ungdomar. Vi funderar som bäst över att bli familjehem. Har anmält intresse i några kommuner och ska utredas. Självklart är frågorna många.

Vi bor i Värmland och skulle nu vilja veta om det finns nån här med erfarenhet av de Värmländska kommunerna. Bra, dåligt bemötande, förstående soc.personal, krångel med ersättningar osv osv. Plus & minus eller om vi rent av ska dra öronen åt oss i nån kommun, allt mottages tacksamt. PM:a gärna!

Likaså har jag förstått att de olika företagen/organisationerna skiljer sig mycket åt när det gäller stöd och ekonomi. Tycker det är en djungel därute. Tar gärna emot er erfarenhet av olika "arbetsgivare".

Tackar på förhand :bow
/Delphia
 
Det jag tycker är inte säkert någon annan tycker - tror mycket på personkemi.. Sen finns det ju bra o mindre bra kommuner och bra org o mindre bra. Jag tror att kommun är bra som första gången kan ha helt fel. Har själv bara jobbat åt kommun o det har gått bra tills det riktigt gällde.. Då sket det sig:( ingen kommun i Värmland ..
 
Jag föredrar organisationer, har EN kommun jag jobbar med direkt men tyvär är det allt för många riktigt dåliga kommuner, självklart beror mycket på omman får en bra handläggare men dom som är riktigt bra slutar ofta och går till organisationerna, en väldigt bra har vi haft, hon bytte sen kommun, vi följde med henne, sen bytte hon till en organisation och självklart så följde vi med henne dit, hittar man några bra så ska man inte släppa dom ;)
 
Gör mitt bästa... sa:
Hej! Hur har det gått ? Utredd? Placering ?

Bättre sent än aldrig sägs det :angel

Efter en evigt lång höst, med diverse turer och mycket fundering, följde till sist intervju och så slutligen ett besked. Så nu är vi utredda och klara för start, bara det formella beslutet tas i nämnden. Drar igång inom kort och vi ska bli jourhem, med en plats. :rollhappy:

Det är såklart vansinnigt spännande och lite skrämmande mellan varven. :oops: tänk om jag trott för mycket på min och min familjs förmåga att kunna stötta utsatta barn? Men egentligen är jag full av tillförsikt, jag HAR mycket erfarenhet i bagaget, det kommer att gå bra. :banan:
 
Tillbaka
Topp