maktlös

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Måste bara få skriva av mig här om min oro över vår lilla :angel:
Barnet kom till oss för över ett år sen efter ett omedelbart lvu och vi fick veta ganska snart att det rörde sig om en trolig uppväxtplacering. Bios har överklagat allt som går att överklaga men beslutet står kvar. Dock skulle vi inte kunna fungera som familjehem när vi inte blev godkända som uppväxt. Ännu har dom inte hittat något bättre så h*n är kvar hos oss ( som vi önskar att det kan få vara)
Socialsekreterare har bytts ut flera gånger men nu har det kommit en som tydligen lyssnar mer på biosläkten än på barnet. Bioföräldrarna gör inte så mycket väsen av sig men släkten har gaddat ihop sig och fått så enormt mycket människor med sig i det här. Dom är så förblindade av hat både mot soc och mot oss att själva anledningen till lvu-et kommit i skymundan. ( men bio anser fortfarande inte att det förekommit brister och att soc bara ljugit ihop allt) Suck!
Ingen verkar tänka på barnet utan enbart att vinna en strid känns det som. :cry:
Trots att det är övervakat umgänge och det var ofta innan så har det nu utökats ännu mer och det känns som att soc inte ska orka stå emot . Vi försöker hela tiden fokusera på barnet som fortfarande är för litet för att förstå allt kaos runt omkring. Men ibland på kvällarna när jag nattat den lill* då kommer tårarna när jag tänker hur oviss dens framtid är
 
Känner med dig och alla andra i liknande situation :littlesad .
Jag önskar att det var en ovanlig situation och att du skilde dig från mängden om du förstår vad jag menar . Tyvärr är det inte så . Och soc. agerande har inte ändrats på denna front på över 25 år . Detta område är tyvärr ett av många där utvecklingen stått absolut stilla . Enda skillnaden mellan nu och då är att det idag finns detta forum som lyfter fram problemet och vi kan stödja varandra .
När soc. försökte flytta mig utan att ens säga något till min fostermamma (sa till henne att det var helgavlastning ) fick min fostermamma kämpa alldeles själv . Att jag gjorde mig fullständigt omöjlig hjälpte upp det hela men jag var ju tonåring ....... vad ska dom som är små göra ???? :bounce:
 
Tack för ditt stöd nebulosa! :bow
Jag är så tacksam att jag hittat detta forum. Skriver inte så mycket här ännu men läser era inlägg och får hjälp och stöd av det. Har förstått att vi tyvärr är långt ifrån ensamma om att kämpa och tycker det är för...ligt att barn ska behandlas som ägodelar.
Visst är det bra att vi i samhället har ett skyddsnät för barnen (LVU, Sol) men soc måste också fullfölja och se till barnen oavsett hur högt det skriks runtomkring. (om det nu inte är så att bios kommit tillrätta med sina brister förstås, vilket inte hänt i det här fallet)
Hemskt att din fostermamma fick kämpa ensam men tur ändå att du tydligt kunde visa vad du ville.
Kram!
 
Måste kännas skrämmande o hopplöst när ni märker att fokus hamnar på fel plats! :littlesad Det borde vara på barnets välmående o utveckling. Har ni ngn form av handledning? Vi har inte det . MEn det hade behövts - iaf förr..nu ar vi en barnsekreterare som varkar ha fokus på det som är viktigast- barnet....så nu känns det int eså aktuellt- i skrivande stund...

Sänder ytterligare en kram....kan behövas många när ni är mitt uppe i osäkerheten... :cry:
 
I dessa lägen behövs allt stöd man kan få . Att kämpa ensam mot ett helt etablissemang kan bli övermäktigt , speciellt om man inte ens har "moraliskt" stöd och alla pratar emot dig och backar upp varandra .
När man kämpar för att ett barn ska må bra förtjänar man hela världens stöd . :claphappy:
Skickar varma kramar och ett hopp om att det ska ordna sig .
 
Vi har inte fått någon handledning trots att vi blivit lovade flera gånger. :bounce:
Det skulle vi verkligen haft behov av eftersom det här med familjehem inte var planerat och vi därför inte var förberedda. Med tiden har vi lärt oss mycket på egen hand och mycket med hjälp av er här. :bow
Allt fungerar ju jättebra när det gäller barnet, men all turbulens runtom och oron för liten är ganska psykiskt påfrestande.

Kram till er!
 
marmor sa:
Vi har inte fått någon handledning trots att vi blivit lovade flera gånger. :bounce:
Det skulle vi verkligen haft behov av eftersom det här med familjehem inte var planerat och vi därför inte var förberedda. Med tiden har vi lärt oss mycket på egen hand och mycket med hjälp av er här. :bow
Allt fungerar ju jättebra när det gäller barnet, men all turbulens runtom och oron för liten är ganska psykiskt påfrestande.

Kram till er!
Ja barnets problem är även här lättare att orka med....det är ju det där andra som suger musten ur en oftast. Har även vi blivit lovade handledning....undrar varfördet ska vara så svårt att ordna....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp