Mamma o pappa

Vi har låtit barnen själva bestämma samtidigt som det har varierat över tid.
Tösen som bodde här mellan 8-15 år sa mamma och pappa OM oss men inte till oss.
Det gör hon fortfarande (25 nu) beroende på vem hon pratar med.
Kortare placeringar (ca 2 år) har det inte varit aktuellt då det funnits "närvarande" bio under tiden. När vi pratat om bio har vi sagt Mamma Z och Pappa X.
Jour är det definitivt ingen ide.
Små barn har vi inte haft någon längre tid (3 mån) och då fick :angel: säga vad som, vi svarade på både mamma/pappa och våra namn.
 
Kallade mig själv vid namn men efter 5 månader i hemmet började barnet själv säga mamma . Barnet var då 3 år. O valde att göra som andra barn gjorde- säga mamma till dem som tog hand om dem...
 
Tycker att det är ett så känsligt ämne då bioföräldrarna absolut inte vill att vi är mamma o pappa. Vår placering är ett år och kallar oss mamma o pappa pga att våra barn gör det. Vill inte rätta barnet 50 ggr om dagen o kalla oss vid våra riktiga namn. Men brukar inte säga "kom till mamma" utan jag säger "kom till (mitt namn)". Gör vi rätt eller fel? Vad tycker ni? Hur mkt lyssnar ni på bios önskan i detta sammanhang?
 
Familjen<3 sa:
Tycker att det är ett så känsligt ämne då bioföräldrarna absolut inte vill att vi är mamma o pappa. Vår placering är ett år och kallar oss mamma o pappa pga att våra barn gör det. Vill inte rätta barnet 50 ggr om dagen o kalla oss vid våra riktiga namn. Men brukar inte säga "kom till mamma" utan jag säger "kom till (mitt namn)". Gör vi rätt eller fel? Vad tycker ni? Hur mkt lyssnar ni på bios önskan i detta sammanhang?
Är det meningen att det ska vara en lång placering?
Då tycker jag att ni ska sluta rätta barnet och istället vara tydliga med mamma B och mamma F, pappa B och pappa F.
Lägg till förnamnet när ni talat om bio och fortsätt som innan hemmavid.
Vad ni gör hemma har inte bio med att göra, när ni är på samma ställe är det enkelt att säga mamma och pappa B och kalla er själva vid förnamn, det är ju redan ett "invant beteende" då
 
Barnet ska inte rättas - gör barnet är ni mamma o pappa . Lägg till namn efter mamma/ pappa. O gör det till alla. Ev använd oftast ord som - kom till MIG, gå till HONOM o peka till din man / fru. Då kan man undvika pappa/ mamma- ord emellanåt
 
Vi har fått lite olika bud. Men senaste budet så va det en lång placering och troligtvis ingen hemflytt.
Nej, jag har slutat att rätta barnet, det känns helt fel. Men har försökt lära barnet våra namn, fast hen säger iaf mamma o pappa...
 
Vår placering sa mamma till mig och namn till min man för det var så " storebror " sa i familjen pga att han igentligen är bara min bio- son. Men de har båda pratat om oss som pappa o mamma utanför familjen.
Här har det varit den andra mamman och pappa om bio- föräldrar valt av barnet.
Tycker barnet självt skall välja, det känns nog allra bäst..:)
 
Våra två småbarn kallar oss ibland vid namn och ibland mammax och ibland bara mamma. Prata med bio om att barnen tror att mamma är ett namn. För det är ju faktiskt så det oftast är. Vi är tydliga med vem som är magmamma, fröpappa osv.. det funkar utmärkt för alla oss iaf.

Rätta barnen kommr inte fungera i längden.
 
Kul att höra. :razz:
Vi tycker att det blir tydligt vem som är vad... även för alla mag o fröföräldrar. Plus att det blir inte lika stor konkurrens om mamma o pappanamnen. Vi är olika sorters mammor o pappor... :)
 
Fröpappa och magmamma.... I löööv it! Helt underbart, och så enkelt! :claphappy:
Men för att återgå till trådskaparens fråga - jag skulle låta barnen välja, men vara tydlig med att det finns fler mammor och pappor med i bilden!
 
Tillbaka
Topp