Massutbilgning av familjehem

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har sett att flera kommuner har team med socialare som utbildar familjhem. Den ena kursen efter den andra. De här teamen har fått massor med pengar för att pumpa ut familjhem.

Efter utbildning och pridekurs så är det få som får uppdrag endast de som tackar och tar emot. Men man fortsätter och fortsätter att annonsera efter flera hem. I min kommun har jag kontakt med flera som varit utan uppdrag länge. Fenomenet är att man bränner sina hem ganska fort.det är få som står pall att jobba för 7 kr timmen och sällan eller aldrig få stöd. men de hemmen som skaffat sig erfarenheter och har modet att tycka att ett barns väl ska värderas högt och faktiskt få kosta rimligat, oss avfärdar man och tar hellre en oerfaren billig jungfrufamilj som man redan på förhand vet att de kommer att säga upp sig vid minsta konflikt.

Det är inte barnens bästa i fokus. Barnens bästa borde alltid vara att komma till familjhem med flera goda referenser och med erfarenheter. familjer som man på förhand vet står pall när det blåser.

Så begreppet att det fattas familjhem i Sverige det tror jag inte på. Det fattas lättlurade hem och det är en helt annan sak. :twomad:
 
det här är rätt intressant tycker jag.

Nyligen var vi i kontakt med en kommun på relativt nära avstånd. De berättade om sig och sin verksamhet och hur viktigt de ansåg det vara att man skulle gå deras grundkurs helst innan man fick sitt första uppdrag.
De var dock rätt nöjda med att vi både var utredda och redan hade en placering och att vi hade gått kursen tidigare i annan kommuns regi... MEN vi var tvugna att gå deras utbildning också.

Snacka om att slänga ut en massa pengar i onödan, de själva sa att en liten kommun som de var så kunde de inte skräddarsy sina utbildningar så att det passade erfarna familjehem alternativt nya familjer som var intresserade av att bli familjehem. Då ska alltså de redan klara familjehemmen gå på något som ska ge svar på OM man verkligen vill bli famhem efter kursens slut... :?

Men vad sjutton.. lägg dessa stackars kr på att höja ersättningarna till famhemmen då - eller låt famhemmen välja egna kurser/föreläsningar att gå på.
Det finns ju en massa olika föreläsningar som kostar nästan gratis att gå på
 
Jag kan inte nog säga hur rätt du har!! Det har vi fått bevis för idag. Man ska vara lättlurad och inte ha för stark personlighet-......Bah!! :evil:
 
Superbra skrivet, håller helt med. Efter att vi hade avslutat ett 3 år långt uppdrag med flaggan i topp där barnen kunde flytta hem till drogfri bioförälder så anmälde vi vårt intresse till 22!!!!! :? kommuner. Vi har haft hembesök av några medan de flesta har inte ens hört av sej. Nu har det gått ca 1 år sedan vi började vänta. Vi har 15 års erfarenhet och har 1 uppväxtplac. Men vi är tydligen inte intressanta :? Håller helt med om att det är rent skitsnack om att det fattas familjehem. Tror att de flesta socsekreterare inte vill ha med oss som är erfarna att göra då de vet att vi kommer ställa jobbiga :? krav och inte tänker arbeta ideelt. Ser i lokaltidningen väldigt ofta samma kommuner som vi anmält intresse till, söka nya familjehem/kontaktfamiljer. Konstigt eller????
 
Hör av dig till organisationerna istället :claphappy:
22 kommuner låter ju helt horibelt.....


Många VANLIGA familjehem som har lite vana och ställer lite krav försvinner en efter en till organisationerna, dom får noll gehör i kommunerna..... sen har kommuner mage att säga att dom inte får tag på vana familjehem utan måste köpa in dyrt genom organisationer :wink:
 
vi har varit utredda och klara i två år men har haft många förfrågningar men det har runnit ut i sanden, vi vände oss då till en kommun och det var helt galet. som dom flesta familjer som renuverat så har vi missat att sätta upp foder runt en dörr och vi har inte gjort klart källaren, och så tyckte inte jag att vi behövde storstäda så det gjorde vi inte. kommunen tyckte vi hade en massa bra erfarenrenheter men listerna var ett stort problem. så nu håller vi på att orninng ställa vårt hem. och det var väll bra det.
 
men hallå eller... ett par lister och inte iordning i källaren.. Är dom goa eller?
Det ska väl inte spela någon roll, ska de bara ha något att skylla på eller? :?
 
jag är ett sånt sär familjehem som har lägsta arvode o som i 3 år varit feg och tafatt- ställt lite krav, men utan resultat, o det har varit ok såtillvida att jag har tänkt att snart kanske soc ska prioritera andra än bioföräldrarna...men icke...NU har jag börjt tröttna rejält, och nu börjar jag ställa krav- med vetskapen om att de kanske tycker jag är osmodig och besvärilg, icke-samarbetsvillig osv...ska jag offra barnet eller offra mig själv o min familj? Så resonerar jag, men kommer inte fram till ngt- vll ju inte offra barnet heller....tja, jag är en gröngöling- men trodde inte jag var det när jag hoppade på detta uppdrag för många år sen- men tydligen var jag det....tidiare haft uppdrag via andra kommuner och alltid samarbetat bra, bio har ej fått styra, aldrig pengaproblem och ok avtal...men n- nu är jag så trött på hela grejen.

Så visst tror jag att kommuner gärna vill ha oerfarna till viss del som man kan köra med-samtidigt så efterfrågar de ju erfarna familjehem...jag får inte ihop det....men nu vill jag tuffa till mig...men vill inte att de omplacera barnet....så känner mig så låst. Så visst är allt knas...soc tar inte hand om sina familjehem- o därmed inte de placerade barnen!! :bounce:
 
Fialotta visst ska nya familjhem både få placeringar och erfarenhet. MEN DE SKA INTE UTNYTTJAS dvs de ska ha stöd och arvoden som är rimliga. Sen ska soc ta hand om de familjhem de utbildar inte bara mata på med fler och fler. Det har ju hamnat i en marknadsekonomisk situation. De som är billigast får placeringen.

HELST vill ju soc ha ERFARNA hem som säljer sig billigt och inte ställer krav på DERAS kompetens.
 
Adal sa:
men hallå eller... ett par lister och inte iordning i källaren.. Är dom goa eller?
Det ska väl inte spela någon roll, ska de bara ha något att skylla på eller? :?
ja man udra man det var så hon sa och stunt samma vi gör klart allt här hemma och fårsätter att vänta på dom som vi samarbetar med för de tror i alla fall på oss.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp