Men SOMMARBARN då ? Innan jag ger upp....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag VILL hjälpa NÅGOT eller några barn, och om inte Sverige behöver eller vill ha oss så... :littlesad
Jag har tidigare tänkt på att ta emot sommarbarn från något barnhem, där behovet är störst.
Har googlat men hittar ingen aktuell sida om hur man går till väga !
Någon härinne som har AKTUELL information om hur man gör ?
Kanske tom. någon med egna erfarenheter av det ? Tacksam för alla svar som vanligt :bow
 
Hej!
Jag kan rekommendera dig att ta kontakt med Föreningen för barnhemmet i Poretskoe. Vi har bjudit ni barn från barnhemmet under 11 år. Ta kontakt med ordförande Tina 0703-101801. Om du tar tag i det på en gång kan du hinna med att bjuda in barn till sommaren. Lycka till! Hör gärna av dig om du vill höra mina erfarenheter.
Gittan
 
Jag vill ju såklart också veta hur det fungerar, även rent ekonomiskt. Skulle mkt väl kunna tänka oss att ta emot 2 lite yngre flickor. Tänker att de skulle " ha varandra" i främmande land...
Denna förening som du rekomenderar, är den svensk ? Nog för att jag kan engelska, men har inte pratat engelska sedan skolan :wink: Berätta gärna allt du orkar och vill :bow
 
Hittade just deras hemsida.... Man får alltså Inte betalt, som vid en familjehemsplac.
Det kostar 400 kr för att först bli obligatorisk medlem, sedan måste man även betala 1200kr. för att ta emot ett barn. PLUS kostnaden för att ha barnen boendes hemma hos sig då, mat, husrum, aktiviteter osv. Önskar att vi hade råd att göra så. Man borde ju åtminstone få för deras uppehälle kan jag tycka , men ....

Något annat tips som inte KOSTAR oss att hjälpa behövande ? :?
 
Kråkan sa:
Jag VILL hjälpa NÅGOT eller några barn, och om inte Sverige behöver eller vill ha oss så... :littlesad
Jag har tidigare tänkt på att ta emot sommarbarn från något barnhem, där behovet är störst.
Har googlat men hittar ingen aktuell sida om hur man går till väga !
Någon härinne som har AKTUELL information om hur man gör ?
Kanske tom. någon med egna erfarenheter av det ? Tacksam för alla svar som vanligt :bow

Prova ring kommunernas LSS handläggare, dom har OFTA barn som dom behöver avlastning för, vi har haft LSS killar med Aspberger 2 somrar på rad som avlastning dels åt familjehem och dels åt familjer, vi har haft med dom på vårt landställe2-3 veckor :claphappy:
Har fungerat toppen.
 
Trixen sa:
Kråkan sa:
Jag VILL hjälpa NÅGOT eller några barn, och om inte Sverige behöver eller vill ha oss så... :littlesad
Jag har tidigare tänkt på att ta emot sommarbarn från något barnhem, där behovet är störst.
Har googlat men hittar ingen aktuell sida om hur man går till väga !
Någon härinne som har AKTUELL information om hur man gör ?
Kanske tom. någon med egna erfarenheter av det ? Tacksam för alla svar som vanligt :bow

Prova ring kommunernas LSS handläggare, dom har OFTA barn som dom behöver avlastning för, vi har haft LSS killar med Aspberger 2 somrar på rad som avlastning dels åt familjehem och dels åt familjer, vi har haft med dom på vårt landställe2-3 veckor :claphappy:
Har fungerat toppen.

Tack för tipset, men vi kan inte ta emot LSS barn....
 
Ok?????
Fast just Aspbergerbarn är inte så svåra.......

Nåväl har dom inga familjehem som behöver avlastning då?
För massor med år sen så var vi kontaktfamilj, den flickan hade vi då en månad på sommaren o lite extra vid lov.
 
Kråkan sa:
Hittade just deras hemsida.... Man får alltså Inte betalt, som vid en familjehemsplac.
Det kostar 400 kr för att först bli obligatorisk medlem, sedan måste man även betala 1200kr. för att ta emot ett barn. PLUS kostnaden för att ha barnen boendes hemma hos sig då, mat, husrum, aktiviteter osv. Önskar att vi hade råd att göra så. Man borde ju åtminstone få för deras uppehälle kan jag tycka , men ....

Något annat tips som inte KOSTAR oss att hjälpa behövande ? :?

Du skriver att du vill hjälpa barn... men det får inte kosta. Handlar din omtanke bara om pengar?! Det är en sak om barn blir familjehemsplacerade, då ska vi självklart få omkostnad och arvode. Men tillfälligt, bara för att hjälpa...då skulle jag göra det med glädje, inte för pengar.
 
Jag är uppvuxen med sommarbarn från Göteborg.
Vi tog emot ett syskonpar i många år.........
När inte dom behövde oss mer kom det flera olika några somrar innan Mor & Far slutade.

Prova att ring de stora kommunernas växel (Sthlm, Gtbg, Malmö) och fråga efter rätt "koppling".

Lycka till!
 
nanna66 sa:
Kråkan sa:
Hittade just deras hemsida.... Man får alltså Inte betalt, som vid en familjehemsplac.
Det kostar 400 kr för att först bli obligatorisk medlem, sedan måste man även betala 1200kr. för att ta emot ett barn. PLUS kostnaden för att ha barnen boendes hemma hos sig då, mat, husrum, aktiviteter osv. Önskar att vi hade råd att göra så. Man borde ju åtminstone få för deras uppehälle kan jag tycka , men ....

Något annat tips som inte KOSTAR oss att hjälpa behövande ? :?

Du skriver att du vill hjälpa barn... men det får inte kosta. Handlar din omtanke bara om pengar?! Det är en sak om barn blir familjehemsplacerade, då ska vi självklart få omkostnad och arvode. Men tillfälligt, bara för att hjälpa...då skulle jag göra det med glädje, inte för pengar.

Du får gärna be mig om ursäkt för ditt "antagande" !!!! :twomad:
Hade jag RÅD skulle jag öppna mitt hem för varenda hemlös människa jag såg !
Vi är jour och familjehem, utan uppdrag sedan i julas. Jag har varit hemma på heltid, då samtliga våra plac. krävt det. Jag har inget jobb att återvända till, valde själv att säga upp mig eftersom jag VILL finnas tillhands OM någon jour skulle komma. Min man jobbar, så just nu lever vi på hans inkomst och den är inte hög ! Att någon ens ANDAS att vi skulle göra detta för enbart pengar, får mig att gå i taket .
Samtliga familjehem vet att man inte blir rik på att leva som vi gör, man får vara tacksam om det går runt. Eftersom vi inte har fått någon passande förfrågan på flera månader, börjar jag ge upp tanken på att vara familjehem. Så dök tanken upp att det faktiskt finns barn som bor på BARNHEM i andra länder. Kanske skulle vi kunna hjälpa dem, om så bara över sommaren. Jag har ingen aning om hur sådant funkar, därför frågade jag här , där jag fått svar på så mkt annat... Tipset jag fick ledde mig till denna hemsida om sommarbarn, där ser jag att man får BETALA en avgift (?) för att ta emot sommarbarn.
Utöver det kostar iallafall MAT och säkerligen vill man hitta på roliga saker med dessa barn , det kostar också pengar. Visst finns gratisaktiviteter, men jag ifrågasätter iallafall varför man ska betala allt och lite till ur egen ficka. En ficka som tyvärr inte har RÅD med det nu.
Är det då så fel att man önskar att man iallafall fick ngn omkostnadsersättning ? Jag pratar inte om höga arvoden på något plan. Bara ett "bidrag" för att ens KUNNA hjälpa ett eller ett par barn.
Vi hör tyvärr inte till skaran med höginkomsttagare, vi har inte ens ett kapital på banken.
MEN VI VILL SÅ :bounce: GÄRNA dela med oss av vår varma familj, kan du se något fel i det ????
Gah !! Du sabbade just min dag :bounce:
 
Usch, vad ledsen jag blev... :littlesad
Jag lägger ner det här också. Vi gör inte detta för pengar, men vi har inte heller möjlighet att försörja
fler barn på egen bekostnad i dagsläget. Vi har faktiskt redan en av dotterns kompisar mer eller mindre
boendes här, UTAN ersättning från något håll. Hon har det struligt hemma och trivs här.
Då vi har en liten hemma kan vi tyvärr inte ta emot alltför svåra placeringar, av humana skäl.
Jag anser att man ska klara av / ha tid med samtliga barn, annars blir det bara förvaring.
Om det är så jag / vi framstår, som att vi bara är ute efter pengarna, då antar jag att vi inte passar som
familjehem. Inget kunde vara mer fel ! Mitt hjärta blöder för både människor och djur som har det svårt, men kan man inte hjälpa dem på annat sätt än genom att ha pengar "över", ja då får vi stå över.
Vår OMTANKE kostar inga pengar, men att leva kostar pengar.
Ni som känner att ni måste kritisera , gör det om det känns bra.Kritik kan jag ta, om den är befogad.
Men att bli ifrågasatt om vilka avsikter man har, det känns skit, särskilt när man vänder ut och in på sig själv för att kunna hjälpa någon.
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
 
Kråkan; har du sett mitt inlägg?
Ring till växeln i dom stora kommunerna och fråga om dom använder sig av sommarhem!

Håller med dig att det är synd att det ska kosta att ta emot för att hjälpa.
Vårt samhälle har nära samarbete med Vitryssland, har varit med konfirmanderna där, men det är samma sak där.
Vi får betala ALLT (och det är betydligt mycket mer än vad som skrivits här) för att ta emot någon.
Vi har inte heller någon "sjö att ösa ur".
Visst, 1600 kr kanske inte är mycket om man planerar ett ÅR i förväg, men just nu är det bara 3 månader kvar till sommaren!

Inte ska du ge upp för några trångsynta personers inlägg!!!
Stå på dig, du vet varför och hur du gör dina val.
DET är värt alla respekt!
 
Kråkan.... skit i vad "nanna66" skrev....bara en energitjuv som det inte är värt att lägga energi på, jag håller med dig att man inte kan hjälpa utan pengar om man inte redan har väldigt bra ekonomi.
Föresten har jag inte sett signaturen "nanna66" skrivit något så det är kanske bara ett "troll" som smygit sig in.
Kram på dig.
 
Åååhh... Nu blir jag ju nästan gråtfärdig igen... :cry:
Vad gulliga ni är ! Jag har läst alla inlägg ja... Får se om jag tar tag i o ringer kommunerna, inte idag iallafall. Blev riktigt nedslagen av vad nanna66 vräkte ur sig. Belixedda (?) hade också skrivit ngt liknande, men det verkar vara borttaget ??
Tack för era uppmuntrande ord :bow
 
Ett tips om du ändå vill bjuda in ett barnhemsbarn där du själv står för kostnaderna. Fråga runt bland släkt och vänner om de vill vara delaktiga.Några hundralappar här och var så har du snart kostnaderna för en sommar och ett lyckligt barn som aldrig varit i en familj och haft en mamma och pappa.
För oss har det varit så värdefullt så vi pratat om tiden före och efter barnen kom.
Gittan
 
Kråkan sa:
Åååhh... Nu blir jag ju nästan gråtfärdig igen... :cry:
Vad gulliga ni är ! Jag har läst alla inlägg ja... Får se om jag tar tag i o ringer kommunerna, inte idag iallafall. Blev riktigt nedslagen av vad nanna66 vräkte ur sig. Belixedda (?) hade också skrivit ngt liknande, men det verkar vara borttaget ??
Tack för era uppmuntrande ord :bow

Ja, jag tog bort det när jag läste ditt svar (som skrevs samtidigt som mitt) och förstod då bättre din situation :littlesad . Sorry! Tur man kan ta bort inlägg!
 
Bellixedda sa:
Kråkan sa:
Åååhh... Nu blir jag ju nästan gråtfärdig igen... :cry:
Vad gulliga ni är ! Jag har läst alla inlägg ja... Får se om jag tar tag i o ringer kommunerna, inte idag iallafall. Blev riktigt nedslagen av vad nanna66 vräkte ur sig. Belixedda (?) hade också skrivit ngt liknande, men det verkar vara borttaget ??
Tack för era uppmuntrande ord :bow

Ja, jag tog bort det när jag läste ditt svar (som skrevs samtidigt som mitt) och förstod då bättre din situation :littlesad . Sorry! Tur man kan ta bort inlägg!

Tack
 
Men nanna66, det är väl gott nog att Kråkan öppnar sin dörr för barn som behöver dem. Men att själva BETALA för att de ska var hos dem det är väl att ta i. Inte ens våra allra bästa vänner låter OSS betala för allr då de kommer på besök under sommaren.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp