Min ålder mot barnets

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag är under utredning och är klar med djupintervjun som jag tror gick bra :). Har lämnat mina referenser och väntar på vad soc kommer fram till.
När det blev prat om matchning så kan jag tänka mig 0-12 år på barnet. Eftersom att jag är ensamstående så sa jag att jag även kan tänka mig en tonåring, men då får denna inte ha för svårt bagage med sig. En tonåring med stora svårigheter kan jag känna behöver två vuxna som kan stötta upp varandra.
Men jag fick känslan att soc har tankar på tonåring för min del då jag är 40+.
Jag känner att jag är bra med mindre barn. Hur ser det ut, är min ålder ett minus för att få ett yngre barn placerat? Någon med erfarenhet av detta?

Ni alla får ha en trevlig allhelgonahelg!
 
Jag tror inte att det handlar om din ålder utan att det helt enkelt är fler tonåringar som behöver placeras och att det oftast är svårare att hitta familjehem till tonåringar än till yngre barn.
Har du egna barn? Om du har det så brukar de inte vilja att det placerade barnet ska vara för nära i ålder så det kan ju också vara så de tänker.
Om jag vore du skulle jag ta en tonåring och "prova" eftersom det max kan bli några år innan det är dax för tonåringen att stå på egna ben.
Känner du efter det att familjehems livet passar dig så har du fått erfarenhet och du vet vad du ger dig in i om du väljer att ta emot en liten som kanske växer upp hos dig.
Vad soc än tycker så är det DU som väljer vem du vill ta emot eller inte :D
Lycka till :banan: :banan:
 
Hej Björken!
Mina barn har flyttat ut, så inga barn hemma. Det är nog så som du skriver att det är tonåringar som har mest behov av familjehem. Jag ska väl inte ta ut något i förskott då jag inte är färdigutredd, men väl hinner fundera på. När jag läser i trådarna verkar det som att det är många som börjar med ett äldre barn.

Jag tycker detta forum är mycket intressant och att det är så många som delar med sig av sin vardag.
 
sant att det är mest behov av hem till tonåringar men har haft allt fr sk lätta till väldigt svåra och kontentan är att en tonåring är alltid en tonåring sällan lätt oavsett, ibland önskar jag mig en liten som man bara kan ta under armen och gå när trots attacker blir som värst :angel
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp