När barnen inte vill göra något

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har en kille på 12 år som inte tycker något är kul, förutom tvspel. Är jätte svår att få med på något, när han blir tvingad så blir han sur eller väldigt arg.
När han är hemma säger han att han längtar till helgerna när han är hos oss, men när han är här vill han inte göra något alls.
Känner mig så himla trött på att försöka få med honom i resten av familjen och dom andra blir sura när han förstör när han blir tvingad.
När man pratar med honom säger han att han förstår, men nästa dag är det likadant igen.
Hur får man med någon som inte vill alls utan att resten av familjen får hela helgerna och loven förstörda.
 
Det enda jag kommer på är att fråga honom vad han vill göra.
Kanske finns det något han gillar.. hur är det tex med bowling? Mina killar tycker att det är jätteroligt.

Hur är det med andra intressen. Förhoppningsvis finns något han gillar förutom tv-spel.

Ni kanske kan komma på något i familjen och talar om det för honom gången innan han kommer, "att nästa helg du kommer så tänkte vi ......" kan det hjälpa om han får något att se fram emot??
Annars har jag idétorka :?
 
Det jag skulle göra som första sak vore att plocka undan dator och TV-spel när han är hos er för att helt enkelt bryta den vanan.
Jag inser att det kommer att ta några helger innan han köper läget och först då kanske (förhoppningsvis) är intresserad av att hitta på nåt annat.
Bowling, badhuset, ut i skogen, pulkabacken (snart) eller skridskor, luftgevär/pistol......

Om han vet att det inte blir något spel kanske han kommer med lite egna ideer som Adal föreslog..........
 
Har precis samma problem, fast med en tonårstjej här hemma... INGET är kul utom tv:n och mobilen.... :littlesad Det skakas på huvudet och suckas åt i stort sett vad man än föreslår... Inga intressen, ingen hobby.... LITE jobbigt när resten av familjen gillar att hitta på saker, både enskilt och tillsammans.......... Å INTE kul att tvinga med en tjurig tonåring, det gör vi bara inte ! :roll:
 
Jag kan ju tycka att det här fenomenet är typiskt just för tonåringar.......Himla tråkiga är dom!!!! :littlesad

Man får köra över dom lite lagom så att dom vet att man vill ha dom med sig och att man bryr sig om dom......och samtidigt ge dom lite utrymme till att ha tråkigt.....Förhoppningsvis så vänder det ganska snart!
:D

OBS.....man får se upp med att dom inte är deppade på allvar...DET är nåt helt annat det....!
 
Nej deprimerad är han inte och vi har nog prövat allt. Så jag får väl säga som vår stora kille säger -:han får stå på tillväxt ett tag.

Vi får väl hoppas att detta är övergående och göra som Eje säger tvinga lagom mycket.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp