när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

Ja alltså vi har lägsta på omkostnaden och näst lägsta i arvode.
Så pengarna är absolut inte motiverande i det här fallet.
Och grejerna som vi köpt är begagnade. Har helt enkelt måsta köpa på röda korset, myrorna och loppis.
För att inhandla en hel garderob som vi fick göra till hen, med skaljacka, byxor stövlar ja allt för 1600 är ju omöjligt om man handlar allt nytt.
Då vår placering bara kom i dom kläderna som hen hade på sig.

Så det som känns jobbigt är ju just att jag vet inte om jag pallar att åka sj och resa med hen, utan hade hemskt gärna velat ha med min man.
Men som sagt det verkar ju sitta fast för soc eller den kommunen som. Vi har i pengarna.
Dom är helt enkelt snåla.
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

Hm,,,man ska ju lätt kunna hänvisa till konsumentverket rek,Vad barn i lika åldrar kostar. Och jag tycker att man visst kan handla beganat,,men de är mer tidskrävande o mer letande.
Jag frågade soc här om säng. Om de va de billigaste som gällde. För den va så ful . Hon sa att jag fick välja fritt de ska ju passa in i mitt hem åxå..De här barnen ska väl inte behöva växa upp med de billigaste åxå. Det skulle bli stor skillnad mot mina egna i materiella ting om de skulle vara så ?! Hur tänker de där.. ? sen behöver man ju inte ber på med värsta lyxen såklart.
Vore ju intressant o veta rent ekonomiskt hur de tänker hos dig ?? :roll:
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

jo det vore väldigt intressant.
för vi köper ju nu precis samma till vår placering som våra biosar, och ja menar dom har fått vinterjackor från pop osv och även hon.
men man kommer inte långt med de dom betalar.
vissa månader så går man back känns de som.
men, men ska verkligen försöka diskutera med dom idag.
och hoppas att jag får gehör för vad vi tycker.

sen så är det ju tyvärr så att på skolan vars våra barn går så är det mycket märkes kläder och det är lite det som räknas.
och samtidigt vill man ju kunna köpa det till dom, så att dom passar in och får bästa möjliga förutsättningar. :banan:

Men som sagt ska ta med skls riktlijer, och spalta upp lite som jag ska ha med.

Men jag tror mycket att det beror på vem man får som handläggare och våran soc tant är bra, men som jag förstått det så är det inte hon som kan ta alla dessa beslut om pengar osv.
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

var på mötet på måndag.
dom belatar inga semester pengar som helst. det var klart tyckte dom, dommenar att 300 av det lägsta som vi får i ersätting varje månad är den så kallade semesterpengen.
så med andra ord om vi vill åka utomlands så är det bara och spara sj och bekosta. :twomad:

blev väldigt besviken på dom.
samt att dom tyckte att bara för att vi köper t.ex pop till vår biosar så behöver vi int göra det till placeringen.
men jag personligen kommer aldrig att göra skillnad.
är ju inte hen fel att hen är familjehems placerad.

så med andra ord det var ett möte som inte gav så mycket.
dom betalar inte så jag kan vara hemma sommaren då det är nytt fritids osv. kunde få fortsätta vara tjänstledig 50 procent nån månad till men max ett år.
och ändå betonade vi att det är det som krävs för att vi ska orka och för att alla barn skall ha det bra.
så det är bara och plocka ut pojkens FP, för att byta till sommar fritids i nytt område, ny personal osv, det är inte aktuellt för hen, pga av problematiken med nya människor och nya situationer.
samt att få högre arvode/ersättning svarade dom inte heller på. så de var lite som en återvändsgränd.

men varför satsar inte soc på dom familjehem som redan finns ? ja menar det måste ju va mycket mycket dyrare för dom att anlita alla dessa privata ?
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

Blir så arg när jag hör sånt här! De ser bara till kronor och ören och struntar i att familjehemmen går på knäna. Undra hur många familjehem som måste ta det svåra beslutet att säga upp sin placering för att de inte får stöd och förståelse från sin kommun? Hur många som får säga upp placeringen för att de går på knäna av trötthet. Och för att de inte får ekonomin att gå runt? Det är skamligt hur många kommuner behandlar sina familjehem! Vi är väldigt noga efter det vi var med om, att välja kommun med omsorg men allra helst tar vi placering från org och då helst Brizad. Stackars barn som blir placerade via dåliga kommuner och stackars de familjehem som blir utnyttjade och trampade på. Usch, vad ledsen jag blir för er skull. Och arg! :twomad:
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

Förstår att de är tungt,,,men personligen skulle jag inte utsätta min familj för det..Man måste ha maximal uppbackning. Lika kläder till alla. Man ska inte göra skillnad..Ska ni säga upp uppdraget så gör de nu..Blir svårare längre fram. Man måste sätta sina egna gränser. Men trist är det. Det dä skapar massa negativ energi som tar av alla i familjen. :twomad:
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

Man blir så trött ....... jag tror aldrig att dom kommer att lära sig . Tyvärr är det ett konstant kortsiktigt tänk hela tiden , år efter år . Man ser bara revisionsår , ett år i taget . Att tänka ett par år framåt och vad som lönar sig i det långa loppet hade förändrat ekonomin till det bättre för länge sedan , trots det upprepar de samma fel år ut och år in .
Klart det blir dyrare med privata aktörer . Alla vet det . Ett stort problem är att soc. ekonomi även är indelad i potter som hos kommunen och så räknar dom : nu har vi så stor pott till placering , men vad som inte är medräknat där är psykolog +div. barnen behöver . Så när pengarna är slut får de köpa in tjänster och då tar de pengarna från andra potter så i slutänden går de minus hela tiden och i yttersta änden sitter barnen i kläm .
Ibland kan jag känna mig så arg och bitter att jag kläcker ur mig korkade saker som : tja de följer ju lagen till viss del och i slutänden så ..... tja ... de har ju ingen rösträtt så då kan de ju kvitta :angel .
Kan berätta att i diskutioner med politiker så är det inte alls populärt att säga så .
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

Jag blir matt när jag hör om soss snålhet, vi måste kartellbilda oss, ingen ska behöva ha det så här......På Tv nyss så säger socialförvaltningarna att det är för dyrt att placera genom organisationer.....dom kostar 4x så mycket som kommunernas egna familjehem/jourhem så varför tar dom då inte hand om oss.... :?
Alla kommuner som behandlar familjer så här skulle bojkottas så dom måste gå genom organisationer..... :evil:
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

Trixen sa:
Jag blir matt när jag hör om soss snålhet, vi måste kartellbilda oss, ingen ska behöva ha det så här......På Tv nyss så säger socialförvaltningarna att det är för dyrt att placera genom organisationer.....dom kostar 4x så mycket som kommunernas egna familjehem/jourhem så varför tar dom då inte hand om oss.... :?
Alla kommuner som behandlar familjer så här skulle bojkottas så dom måste gå genom organisationer..... :evil:
Precis, dom får ju skylla sig själva!
Betala oss ordentligt och ge oss stöd så blir det billigare, OCH bättre, på alla håll och kanter!!!
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

ja jag håller fullständigt med er allihopa.
tycker soc är både snåla och giriga.
men det känns som att vi inte har något val direkt då detta är en släkting placering och vi vill inte mista hen, eller att hen skall behöva flytta runt mellan olika fost.erhem som dennes syskon.

Men visst är det trist, när dom inte betalar för t ex ja men just semestrar och sånt.
för nu har vi ju faktiskt ett till barn och vi ska ju inte behöva begränsa vår familj med aktiviteter och resor för att vi inte har råd pga av att vi är familjehem.
för jag menar, det är ingen dans på rosor alltid.
och rimlig kompensation tycker jag att man skall få.
för det ar tid och ork och fokus från dom biologiska barnen och just det här att det är ju i regel barn med diagnoser eller en massa olika områden som det är problematik inom.

men det vi har gjort nu är att vi ska flytta utanför stan, sälja vårt, hus och flytta tre mil utanför, för att få ett billigare boende och så de blir mer över varje månad för att kunna ge och göra allt med våra barn som vi gjort innan utan att känna oss ekonomiskt begränsade till max.
Men det vi också bestämt oss för är att vi kommer inte att åka med placeringen till dennes kontaktnät om inte soc betalar både för hen och för en av oss vuxna, samt semester dagar osv.
och då är det ju upp till dom, det får dom lösa.
eller så får dom åka sj ner med hen.
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

Helt rätt
Umgänges resor ska ju inte ni stå för
det är ju ingen semester.

Fundera ett varv till på flytten, För att köra fler och längre resor med bilen kommer äta upp vinsten av billigare boende.

Vi har med 300 i mån (sem.peng)
Vi vet inte hur vi ska göra. Dom pengarna räcker ju inte långt.
Vad kan man på ett helt år göra för 3600 kr.
Vi hyr stuga för slalomåkning
Vi åker runt i vår husbil
Vi har egen sommar stuga
Och vi åker på chaterresor

Allt detta visste soc.
Sen nöjen man gör
Lekland
Äventyrsbad
Vanligt badhus
Det räknar jag på den där sem.pengen
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

så knasig dom är, soc om man nu får säga så.
men det är ju samma med oss, vi har ju varit en familj som reser, ja men några ggr per år, både utomlands och i sverige.
samt att vi har stuga.

men det står ju att det placerade barnet skall ha samma som dom biologiska, och är det en familj med "högre" standar så ska de placerade barnet ha samma.

som en sån sak tex

som våra två bios har varsin ipad, men det fick vi inte pengar av soc eller bidrag till.
men då hade jag turen att ha en morbror som hade en gammal bärbar dator som han var snäll och fräschade upp så placeringen fick den, och mobil telefon fick vi betala själva.
så nästa placering som vi tar emot kommer inte att vara från kommunen.
never again.
då blir det privat!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp