när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
jag har en fråga, vad gör man när det placerade barnet börjat att fysiskt vara elak med dom biologiska ?
slår, puttar, är våldsam ?

Har haft väldigt mycket med vår placering och hen kräver väldigt mycket uppmärksamhet vad gäller allt.
och nu när hen även börjat att bli elak åt våra biologiska barn som är mindre än hen, vad fasen gör man då ?
känns jätte skrämmande att behöva vakta att inte kunna lita på hen.
samt att vi försökt prata, men det går inte hem.
Vi når inte fram.
och då är vi ändå väldigt konsekventa och har strikta regler just för att hen behöver det.
men det är som att vi når inte fram.

känns så hjälplöst, vad ska man göra ?

hen sätter skolkamrater i skolan att vara elak med ett av våra biologiska barn och så skrattar hen.
hur gör man när man inte når fram ?
det spelar ingen roll hur mycket vi pratar med hen, eller plockar bort, dator, tv, mobil, hen fortsätter ändå.
är som att inget biter. Vi når inte fram.

någon som har nå tips ?
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

Det låter som en jättejobbigt situation. Jag har tyvärr inga bra råd att komma med. Ni behöver hjälp att bryta detta snabbt. Om det inte sker en förändring så skulle jag fundera över om det är möjligt att fortsätta med denna placering. Inga barn mår bra av det här, inte heller den placerade heller, ingen mår bra av att behandla andra illa.
Det är så många olika omständigheter som spelar in. Vad har den plac varit med om tidigare? Hur länge har hen bott hos er och hur er relation för övrigt ser ut. Kan ni se något mönster i när hen är elak. Kan det vara en reaktion på något som har med biologiska nätverket att göra? Kan det vara svartsjuka gentemot era barn? Har hen det bra med egna kamrater i skolan?
Vad kan soc bidra med, de måste i alla fall ha samtal med den plac och ta upp detta. Har plac någon BUP kontakt? Hoppas ni får bra hjälp och stöd från ert soc! Lycka till
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

hejsan, skall svara lite på dina frågor.
hen har varit snart ett år hos oss, har aldrig innan sett ens tendenser till att hen gör illa dom andra barnen tvärtemot alltid uppfattats som väldigt snäll och rar med dom.

Jo hen har en bup kontakt, soc vet om detta, dom tyckte vi ska kontakta bup så vi får vägledning i och med att hen stänger av när vi försöker prata.
Men något beror det ju givetvis på, men vi vet inte vad, då detta problem inte funnits innan.
hen har varit med om väldigt mycket, både psykiskt ohälsa, missbruk och misshandel.
samt att hen är lite förstörd av sin uppväxt eller vad man nu ska kalla de, samt medicineras med adhd medicin.

men det känns som att vi vill ju inte ge upp....
men vi måste också kunna bromsa detta nu och nå fram. och det är det som är så otroligt svårt.
samt att soc inser nog inte hur pass mycket skada hen tagit från sin uppväxt.
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

Man brukar säga att barnen inte börjar visa sitt "verkliga" jag förrän dom börjar känna sig trygga.
"Smekmånaden" kan vara allt från två veckor till över året innan man ser hur det verkligen står till.
Vi hade en :angel: som agerade på det viset så snart :angel: hade kul eller började trivas, detta för att nästan "straffa ut" sig själv så vi inte skulle vilja ha :angel: .
Vi visste att det var ett begränsat uppdrag så vi stod ut, men det v ar inte lätt.
:angel: tilläts inte av bio att ha det bra så länge :angel: var ho oss.........
Som väl var hade vi handledning och fick hjälp att både förstå och stå ut under tiden placeringen varade.
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

Jag kan bara svara efter min erfarenhet,,ett barn. Det visade sig att hen hade adhd. Och hade svårt att få rätt hjälp i skolan. Kände sig misslyckat i olika situationer i klassrummet.Överreagerade på tilltal o kände sig väldigt lätt åsidosatt o hade jättesvårt att ta det. Som är väldigt vanligt vid adhd. Vi fick börja med komet, de var bra.Man lägger focus på det som fungerar o "blundar " ett tag för de som inte fungerar o på så vid lyckades vända hen. Kändes fel i början.Men straff o hot förvärrar bara,speciellt när de är adhd. Vi fick med gå jättemånga kurser på adhd centrum som var jättebra. Det är så mycket annat tänk vid adhd ,de kräver med pedagogik helt klart. Man måste tänka på sig själv o sitt sätt agera åxå påverkar. Man lär sig mycket vid sådana uppdrag.Och man känner sig väldigt duktig när man ror iland det.
Men man får inte straffa sig sig själv när man inte alltid lyckas ,för det är krävande. Det känns bra att ni inte vill ge upp ,,,det är nog ni som kan förändra hen för framtiden o det är viktigt. :claphappy: :claphappy: :claphappy:
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

gud vad jag är glad över detta forum.
när allt känns jätte jobbigt så kan man skriva av sig här och få tips och råd. och så känns det bättre.

Har pratat med Bup & soc i går.
dom menar att hen gör som hen gör, för att hon känner sig trygg i familjen. har landat samt att det är ett test också, att har vi henne kvar om hon beter sig illa osv, trodde dom.

så vi ska arbeta efter 4 kants modellen och försöka tänka allt som en fyrkant.
vilket känns jätte jobbigt, att vi ska ha mer regler åt hen, än åt vara biosar men dom menade att vi skall göra så.
så då kör vi stenhårt nu, med samma, samma, samma. och så får vi se hur de blir.

kom på en grej som kan ha utlöst allt detta.
vår mellan flicka fick vara hemma 2 dagar förra veckan, hon går i förskoleklass.
då hon bara bor hos oss varannan vecka så fick hon vara ledig två dagar för att få lite mer tid med oss, då vår placering som sagt kräver full uppmärksamhet dygnets vakna timmar som hen är hemma.

kan det vara en sån liten grej som utlöst allt detta ? för det är ju åt mellan flickan som hon varit väldigt elak och uttåt agerande mot.
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

Skönt att soc förstår (även om det inte är fullt ut). Det är också bra att BUP är inkopplade. Det känns ändå hoppfullt att detta är ett nytt beteende och förklaringen ni får låter ju rimlig. Det är inte roligt att behöva vara fyrkantig när det inte stämmer med hur man egentligen är. Men ibland så måste man vara det för att det ska fungera. Barn med diagnoser har ju också ett större behov av total tydlighet och därför fyrkantighet. Jag har själv ingen erfarenhet av att en placering varit elak mot biobarn, men har många gånger har jag varit tvungen att vara så fyrkantig och kompromisslös att jag inte trivts med mig själv, men det fungerar.
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

Hej alla! Tyvärr har vi också varit med om detta. Fick förklarat för oss att :angel: ville ha mig och min man för sig själv och därför skulle våra biologiska barn bort. Till varje pris. Det här var ett litet barn, förskoleålder, och man har svårt att förstå och begripa hur ett sånt litet barn kan vara så våldsamt. Hen bet och klöste våra barn så fort hen kom åt. Hen fantiserade att våra barn dog. Att hen dödade våra barn. Hen använde tillhyggen att slåss med, dammsugarröret, leksaker osv. Hen gjorde också allt för att förstöra våra barns rum och saker. Vi förstod ju VARFÖR detta barn gjorde så här. Hen hade också bevittnat grovt våld vid flera tillfällen och såg inte det som nåt konstigt. Det var fruktansvärt synd om :angel: men man måste sätta en gräns för när det är nog. Den dagen kom då hen drämde in en kockkniv i ryggen på ett av våra barn.
Vi bönade och bad om att få hjälp men soss sa bara att vi skulle stå ut. Men som sagt, hur mycket man än tycker om barnet och hur mycket man än förstår varför barnet gör som det gör, så måste det finnas en gräns. Det har gått många år sedan det här hände och jag har fortfarande känslor av att inte räcka till, att misslyckas. Men ibland räcker inte all kärlek, all tid och all omsorg i världen till. Det är en tuff insikt.
Hoppas att ni får all hjälp ni behöver och att allt ordnar upp sig. Styrkekramar!
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

Ja det där är ju inte ok !! Hoppas man får lite startsträcka INNAN de går så långt.
Jag vet inte men ett sådant barn som du beskriver ska kanske inte bli placerade med andra barn,, Var de något som kom på en gång eller växte de fram ? Två vuxna hemma på heltid o vara med andra barn i mindre grupp under kontrollerade former.
Skulle man ha ett sådant barn hemma skulle de behövas en assisten hemma med ,om man ska kunna ge omsorg till de utsatta barnen åxå,,,,
Där krävs de massor som familjehem för att på ett konkret sätt förmedla vad för hjälp som behövs. Mycket ska man kunna 8) 8) 8) 8)
....fast inte ens där tror jag på hot eller straff.
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

Jag tycker soc behandlade er Svalan och även er plac fruktansvärt illa .Att inte ge stöd i en sådan situation är under all kritik .För det är så att även små barn kan skada någon så illa att det är obotligt rent av dödligt .Det är svårt att förstå men tyvärr sant .Både ni och barnet behövde stöd .

Jag tycker inte ni ska känna er misslyckade utan det får soc ta på sig .Som inte reagerade i en för er utsatt situation .Sen är det så att även om ni fått hjälp så kanske er lilla inte skulle vara i en familj med barn . Men att inte ge någon hjälp alls är i mina ögon att svika både er och er plac .Och lämnar er med känslan ni nu har ,jag blir så arg när jag läser hur soc behandlade er ,stå ut ´tills dess att någon blev obotligt skadad eller hur tänkte dom :bounce:

Jag hoppas ni idag mår bra och att er bio gick oskadd ur händelsen
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

Hej igen! Vi hade naturligtvis inte blivit informerade om att detta barn var så här aggressivt. Bara att barnet hade varit hårdhänt med djur vid ett tillfälle. Jag tror inte att soss gav oss all information eller så visste de helt enkelt inte om det. Våldet började efter ca 2 veckor och trappades upp väldigt snabbt. Min man och jag gick i skift på nätterna (hen vaknade på natten slog våra barn när de sov). Min man tog ledigt från sitt företag och vi levde under existensminimum. Vi hade nämligen det allra allra lägsta arvodet. Och lägsta omkostnaden. Vi plundrade våra besparingar totalt. Och vi sa till soss att detta lilla barn, som aldrig fått någon kärlek eller omsorg från sina föräldrar, hade så stort behov att ta igen, att det borde få en egen familj där hen var ensambarn. Vi hade ju fyra egna barn plus detta lilla barns syskon. :angel: blev ju som en gökunge som till varje pris skulle knuffa de andra barnen ur boet.
Som du säger "Melodi", så borde soss ha begripit att ett sånt här barn behöver en egen familj där det finns två vuxna hemma och det sa vi till soss. Men de lyssnade inte.
Någon vecka efter det att :angel: flyttat från oss så hörde jag, via omvägar, att :angel: hade skadat ett barn i den nya familjen. Så allvarligt att soss kom och hämtade :angel: samma dag. Så går det då soss inte lyssnar på vad man säger!!
"Vilda barn", tack för dina snälla ord! Jag vet att jag inte borde känna som jag gör. Men jag gör det ändå! Det har blivit bättre med åren och jag tror att jag en dag kan se tillbaka på det här utan att känna skuld. Jag känner ju också stor skuld för vad jag lät mina barn gå igenom. Fast det här barnet var faktiskt mest våldsamt mot sitt eget syskon. "Gör mitt bästa", hade vi vetat att det här barnet hade så enorma problem så hade vi aldrig någonsin tackat ja då vi fick förfrågan. Vi levde med hoppet att "imorgon blir det bättre". Och ett soss som hela tiden sa att vi måste härda ut. Och våra egna barn som satt på sina rum hela dagarna med låst dörr. Så här med facit i handen så skulle vi ju ha sagt upp det här betydligt tidigare. Man lär så länge man lever. Förhoppningsvis kan den här historien hjälpa andra att sätta en gräns för när det är nog. Vi borde ha satt gränsen mycket tidigare. Och framför allt så tackar vi alltid nej då ett soss ringer med förfrågan om "utåtagerande" barn. Aldrig mer, säger jag.
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

hej tack för er svara, och herre gud vad rädd jag blev när jag läste att ert barn fick en kniv i ryggen.

Ja soc pratade jag ju med förra veckan, och vi ska få komma dit nästa vecka jag och min man, och så ska vårt placerade barn få träffa Bup i slutet av veckan.
gruvar för när mellan flickan kommer i morgon, som bara bor varannan vecka hos oss, då det är hon som fått ta det mesta.
Det som jag tycker är så fruktansvärt trist är att man ringer, bup, soc, skolan och försöker, och försöker att hitta ett sätt att bryta detta och överhuvudtaget alla dessa saker som inte fungerar.
Men det är som att dom inte tar en på allvar utan dom tycker att ja men det är ju jätte bra, nu är ju hen trygg hos er det är ju därför, osv. så förklaras ett oaceptabellt betende bort med just det att nu är hen som en i er familj !!!

men det är ändå inte okej, ja menar inga barn skall behöva må dåligt eller fara illa.
varken placerade eller biologiska.
men det som är, att med placerade så har vi ju faktiskt det valet att avsluta placering om det inte blir bättre.

men jag tror att så många familjehem skulle orka mycket mer och kunna ha kvar problematiska placeringar om kommunerna hade mer handledning och att man faktiskt får tag på dom när man behöver och inte två veckor senare. när stormen redan dragit förbi.
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

JA,,,,ni gjorde helt rätt. Men de är ju svårt när man mitt uppe i smeten,,Med barn runt sig med en vardag som ska fungera för alla. Men de är ändå bra att få höra här. Att de finns,,bolla o byta erfarenheter..Det känns som man har ett så himmla stort egen ansvar som familjhem..
.....De e ju lite udda barn man har o göra med åxa..Så alla har ju egentligen speciella behov.Bara det att bli placerat är ju en jättegrej i sig.... Stackars barn som är så aggressivt . Hur ska man vända det ? Tycker ju synd om de barnet ...som soc får åka o hämta för att alla ger upp.... Lämnade de de till ett ytterligare nytt fam hem då.. ? jag hoppas även soc lärde sig en läxa :twomad: :twomad: :twomad: :twomad: :twomad: :twomad: :twomad: :twomad:
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

Något som jag tänkte på när du skrev att mellanbarnet bara bor hos er varannan vecka är att hennes andra förälder inte oroanmäler dig. För att hon inte är trygg pga din placering.
Tål att tänkas på.
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

familjekär....
ojj det har vi inte ens tänkt på.
men har en väldigt öppen dialog med mellan barnets mamma och hon och jag sms och ringer.
så att hon är också införstådd i att höra av sig till oss och kolla med dottern när hon kommer från skolan hur dagen varit och så att, vårt placerade barn inte varit elak.
och skolan är också införstådd att hålla kolla vakta på raster etc.

Men idag kommer mellan flickan hoppas, hoppas att det blir en bra vecka.
och vi som vuxna måste ju vakta och hela tiden hålla koll så var placering inte är elak. :twomad:
hoppas verkligen på en bra vecka.

Men jag kan känna så här att soc, har ju gått med på att jag fått gå ner i tid till 50%, men snart går det ut och då är det dags för 75% igen, och jag tycker och min man med att om vi ska klara av denna placering så måste en av oss vara hemma heltid, och framför allt så måste man komma ihåg att en av oss måste hela tiden finns till och ge full uppmärksamhet till placeringen, för annars blir det kaos.
då söker hon uppmärksamhet på annat sätt och då blir det ju negativ uppmärksamhet och så måste vi ju även finnas där för vara egna barn.

ja det är inte lätt...
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

Jag tycker du ska kräva att få stå kvar på 50 % eller att få vara hemma på heltid. När samhället snålar in på barnen så blir det dyrare i slutänden. Det är här och nu er :angel: behöver hjälp.
Sen får man inte glömma bort att man måste få ha liten egentid, få ladda batterierna lite, då man har mycket krävande barn. Annars går man in i väggen.
Efter vårt haveri med utåtagerande barn, så har jag fått mer skinn på näsan. Man måste nog vara väldigt tydlig med hur läget ser ut och kräva att soss hjälper er så att ni kan hjälpa er :angel: .

Hoppas det ordnar upp sig för er!
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

Ja på måndag har vi mötet på soc.
Så jag ska försöka ladda upp mentalt och ha stolpar.
Egen tid existerar inte hos oss förutom två gånger på tio månader då vi lämnat dom på barnpassningen på Ica maxi medansvar vi handlat, och det kändes riktigt lyxigt.

Har varit en bättre vecka denna vecka, men då har ju hen i stället krävt fruktansvärt mycket uppmärksamhet, hela hela tiden. Känns verkligen som en riktig tung uppförs backe just nu.
Så en får hela tiden fokusera på hen annars blir det än värre. För då vill ju hen ha uppmärksamhet och då blir det ju negativ. Skriker, hostar, tiks, hickar. Ja som sagt det är tung nu.

Men har en till fråga vet egentligen inte om den hör hit men kan ju passa på att fråga.
Vår placering har ju familj som bor 130 mil bort och då ska vi ju främja kontakten och soc tycker vi ska åka dit. Dom säger att dom kan ge ett bidrag, men jag har räknat att bara flygbiljetterna för oss fem kostar 15000 och då är det utan boende och mat.
Är det verkligen rimligt att vi sa behöva bekosta sånt sj ? Samt att det går semester dagar för mig och min man.

För om vi får bestämma semester mål så blir det ju inte dit utan till vår familj som bor i Sthlm vars vi kan bo och så har vi full service.

Men min tanke är ju att tycker soc att vi är giriga när vi inte vill betala resan dit ?

För vi har ju köpt möbler till placeringen, dator, mobil sängkläder, lampor och täcke kudde och soc har bara gett 1000 kr för oss i bidrag till de.
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

Aldrig i he---te att ni ska betala umgängesresor!!!!!! :evil:
Det ska soc betala!
Kanske att dom inte betalar för hela familjen men :angel: och minst en vuxen ska dom betala för!!!
Och dom ska se till att ni kan ha umgänge över en helg, även om flygbiljetterna är dyrare då, för ni ska inte behöva ta semester för umgänge.
OM det ska vara vardagar får dom betala inkomstförlust.

Snabba spontan reaktion mitt i Melodifestivalen :oops:
 
Re: när de placerade barnen är aggressiv mot dom biologiska

Håller med föregående,, ni kanske inte behöver åka alla. De kan ju vara bra o dela upp sig.
Men jag vet inte,,om jag skulle palla den bitten åxå. Själva placeringen i sig är ju redan väldigt tung. Känns som man ska se till att de fungerar på hemmaplan innan man ska se till att umgängena fungerar.Just nu känns de ju som lite gungning där. Sen om man känner att soc förstår en o en får vara hemma på heltid o ni får betalat för ALLA inredningssaker ni handlat,,såvida de inte är svinlande höga priser. Då kanske man känner sig lite mer motiverad.Men ska man dessutom ha en tung placering o en snål soc,, o ska se till att umgängena fungerar ,Nä de håller inte. 2000 kr per barn fick jag för mina två för säng o förvaring. Handdukar ,sängkläder När jag började som kontaktfamilj en helg i månaden.
:? :banan: :oops: :bounce: :bounce:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp