Ni som gjort vårdnadsöverflytt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hejsan.
Jag skulle vilja komma i kontakt med er som gjort vårdnadsöverflytt.
Vi ska ev göra det men vår kommun vill ej betala någon ersättning efter v-överflytt. Detta innebär att vi förlorar många tusen efter skatt varje månad. Jag vet att många av er fått behålla samma som innan.
Har pratat med många jurister mm som menar att man ska ha samma som innan. Skulle gärna vilja veta hur det är för er andra.
 
Hej!
Vi har precis gjort en överflytt. Vi hade barnet via org och eftersom de betalar per dag så blev ersättningen några kronor lägre, då kommunen räknade ut ett snitt. Men i stort så fick vi samma ersättning som innan. Vilket jag anser är en självklarhet.
Man har inte försörjningsplikt för barnet och arbetet är ju fortfarande det samma.

Stå på er! Detta är bara dumheter :x

/Sara
 
Hej vi har gjort tre vårdnadsöverflyttningar i från två olika kommuner vi har samma arvoden och omkostnad som förut -Och vi blir uppräknade varje år precis som närvi var familjehem . Stå på er det är ju fortfarande samma barn som ni har kvar /mammamu
 
Hej alla ni som har gjort vårdnads överflyttningar, jag har några frågor.

Vi har fått förfrågan av vår social sekreterare om vi kan tänka oss en överflyttning.

Vad kräver det av oss som familjehem?
Hur funkar det med planering av umgänge, semester osv?

Vad jag har förstått är den ekonomiska biten lite olika.
 
Vad jag har hört skall man som fam.hem kunna sätta som krav att man skall få behålla sin ersättning till fullo.
Vi hade detta på gång och då sa dåvarande famhemss, att det är viktigt att allt finns på papper.
Men det blev ingen överflyttning pga att socialen prioriterar att lirka med mammans vilja och väl, tyvärr. Det där att man skall gå efter barnens bästa- finns det en sådan verklighet?
Ha det så bra. :? :? :?
 
nikitalo sa:
Hej alla ni som har gjort vårdnads överflyttningar, jag har några frågor.

Vi har fått förfrågan av vår social sekreterare om vi kan tänka oss en överflyttning.

Vad kräver det av oss som familjehem?
Den största skillnaden är att man får sköta allt själv. Och det blir ert ansvar att se till att umgänge fungerar.

Hur funkar det med planering av umgänge, semester osv?
Vad jag har förstått så kan man få ett umgängesbeslut när man gör en vårdnadsöverflyttning, att domstol bestämmer utifrån soc rekommendationer. Vi har dock inte fått det själva då det inte behövs i vårt fall. Semester har man alltid rätt att ha.

Vad jag har förstått är den ekonomiska biten lite olika.
Ja ekonomin ska vara den samma. Men i rekommendationerna så står det nått i stil med att kommunerna FÅR fortsätta betala ut ersättning inte att de SKA. Vilket man då kan tolka olika förstås.

Personligen så finner jag inget negativt med att göra en överflytt, men om man har trixiga biologföräldrar och att umgänget är lite si och så så kan det förstås vara jobbigt eftersom man har ingen uppbackning från någon. Man kan visserligen vända sig till sin hemkommun om man behöver hjälp men vet inte hur det fungerar då.
Jag hoppas att vi även får göra en överflytt på vårt andra barn också. Livet blir SÅÅ mycket lättare då. Här är det inte föräldrarna som är problemet utan soc. De ska alltid lägga sig i, i saker som vi kan lösa själva med föräldrarna bara soc kan vara raka och tala om vad som gäller. Tex en så enkel sak att man har rätt att vara sjuk och att man måste få vara det, utan att man måste hitta en ny dag att ha umgänge på medsamma.

Lycka till!
 
Tack!

Tack för svaret

Vi har en jätte stökig biomamma som krånglar med allt som går, vi har en liten Lvuad plutt där mamman överklagar ständigt.

Det betyder så ofta som det går ca 3-4 månader emellan och ibland har hon flera överklagande på gång med andra ord en riktig "rättshaverist"

Vi har funderat länge men jag tror att vi avaktar trots att plutten varit här snart fyra år. Tyvärr uppväger inte pluttens trygghet arbetet som jag tror att vi kommer att få.

// nikitalo
 
Vårdnadsöverflytt innebär att man får vårdnaden om barnet och kan själv fatta beslut som idag måste tas i samråd med biosarna. Tex vilken skola barnet ska gå i, man behöver ej biopåskrift för att skaffa pass mm det blir som om det vore ditt eget barn vad det gäller beslut.
Jag förstår mycket väl om ni tvekar till vöverflytt om bio krånglar för det blir ju ni som är motparten när bio begär vårdnad inte kommunen som det är nu.
Vi har ett mycket bra samarbete med pappan men ett obefintligt med mamman förutom att det är krångel varje gång vi behöver påskrift, så det är framförallt därför vi överväger vöverflytt.
Efter mycket krångel och bla anmälan till länsstyrelsen har vi nu fått besked av socchefen att vi kommer att få ers vid ev vöverflytt.
Jag har fått hjälp av både kommunförb, socialstyrelsen och handläggaren på länsstyrelsen. Så det lönar sej att kämpa för de små liven, men det tar en massa tid och kraft. Men om inte vi kämpar för de små vem ska då göra det.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp