Ni som skrivit till soc och nämden ang VÖF?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur gjorde ni det?
Skulel gärna vilja veta vad ni skrev i stora drag givetvis och hur man framför att man är intresserad av en vårdnadsflytt, för oss som aldrig gjort detta tidigare så känns det lite knepigt att "be" dem ta upp frågan. :roll:
Någon sa att man ska skriva både till soc och samma brev till socialnämnden i placeringskommunen, stämmer det?
 
Vi sa till barnens socialsekr. att vi var intresserade av en vöf efter 3 år. Sedan var det dom som startade en utredning och sedan skickade papperna vidare. Vöf är nu på gång och deras fall har nu gått vidare från familjerätten till tingsrätten. I okt är det 2 år sedan vi sa till om att vi var intresserade. Så det tar tid. Förra vöf som vi gjorde för 4 år sedan tog lika lång tid. Så ha tålamod.
 
Om inget sker trots att vår soc vet att vi är intressrerade? Vad gör man då...någon skrev att man kan skriva själv till nämden och soc?
Nu är vi i en situation där det är nädvändigt att trygga den lilla ännu mer eftersom soc beslutat att separera syskonen så den mindre av dem blir kvar hos oss men är nu orolig såklart, kramas, gosar och frågar ständigt om vi tycker om honom! Det känns så hemskt att veta att barnet är så oroligt :littlesad

Hade ett sista samtal med vår kontakt på socialstyrelsen som har hande om barnet som ska flyttas nu( barnombudsman) och hon sa att det är NU soc måste gå in och trygga det mindre syskonet men jag vet ju inte om den komentaren går vidare till soc eller inte, kanske ska jag nämna det själv men är rädd att missförstås för det har en tendens att bli just missförstånd tyvärr :?
 
Ja du....dom ska ju fråga vid varje övervägande var 6é månad. Vi har ju samma kommun och dom har frågat oss i ca 5 år var 6é månad om vi vill ha vårdnadsöverflyttning (men det var dom gamla socialsekreterarna då) men vi tackade hela tiden nej......av vissa orsaker men frågade oss gjorde dom, tjatade t.o.m :angel
Men efter 3 år ska dom fråga, hur länge har :angel: bott?
 
3 år har passerat-vi har frågat ang vöf men får inga klara svar och det retar oss lite eftersom t.o.m socialstyrelsen anser att det är NU man behöver trygga den lille när syskonet flyttat!
Japp samma här, de gamla frågade oss redan i starten och den sista frågan innan de slutade var samma fråga och så la man till att vi skulle ta upp detta med vårdnadsflytt med den nya, blev inte riktigt läge då om jag säger så... vart lite annat i vägen :angel
 
Tycker att det verkar som det ofta r ngt i vägen för cårt soc när det gäller obekväma frågor.... :angel

Har tyvärr ingen erfarenhet av detta, så kan inte bidra med ngt....
 
Får hoppas att socialstyrelsen skriver som hon brukar till soc efter att vi träffats eller pratats vid...annars tar jag upp det vid nästa träff :idea:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp