Nu är det dax - avtalsfunderingar...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla.

Nu börjar det röra på sig, så min undran är: vad ska det stå i avtalet? Vad är viktigt för vår och barnets skull att det är med? Några fallgropar? Erfarenheter från er som gått före?

Tack på förhand!

Sparris
 
Hej!

Då vi gjorde en vårdnadsöverflytt så står det i detta "kontrakt" att höjningar skall förja kommunförbundets linjer. Sedan finns tilläg med semester och utgifter för glasögon mm. Vi har ca 600:- utöver vanlig omkostnade som skall gå till allt extra. Tex spara vi till både moped och körkort. Arvodet är som tidigare och höjs när det är aktuelt. Dom skulle ringa och höra om barnet bor kvar på samma adress en gång om året med detta har inte skett utan jag skickade ett kort vid ett tillfälle att läget var oförändrat.
Men tänk på att inte låsa summerna utan att det skall vara samma höjning som för vanliga familjehem. Även att skriva i avtalet om en fast summa till det som jag räknade upp tidigare.

Lycka till
 
Tack bortblåst för snabbt svar.

Vår kommun höjer ersättningen enl kommunförbundet. Jag frågade om större utgifter och då var det bara att höra av sig som förut. De kommer oxå höra av sig 2 ggr/år för att kolla att barnet bor kvar och allt är oförändrat som du beskrev. Får väl se vad det blir "på riktigt".

Hur är det med ev. framtida advokatkostnader, vårdnadstvister osv? Räknar inte med några sådana bekymmer men man vet ju aldrig i denna bransch.
 
Vet inte om mitt svar är försent för er del men i vårt avtal står det att vi får den årliga höjningen och att kommunen bistår med juridiskt ombud vid eventuell tvist. Vår ersättning ligger redan högre mot rikssnittet eftersom kommunen inte vill betala småsaker som glasögon och cykel när det behövs. Det är redan inräknat i den ordinarie summan. Kommunen ska också höra av sig årligen för att få en uppfattning om hur barnen har det och hur umgänget med biologiska föräldrarna fungerar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp