Ny i detta forum.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Vi är en familj som skall bli jourhem from juni. Men har nu lite funderingar, Jag har 50 % förtidspension och jobbar 50% som jag nu tagit tjänstledigt ifrån.

När man blir jour familj blir det ju ingen anställning utan kontrakterad med arvode (ingen lön)
i ett arbetsgivare intyg står det ju om man har heltid eller deltid.

Vi kommer att kunna ta emot 2 barn, vad räknas det som?
Kommer jag kunna ha kvar min pension?

Skall man vara med i någon A-kassa.

Om det händer något som gör att man blir långtids sjukskriven får man då ersättning från Försäkringskassan?
 
plommen sa:
Hej!

Vi är en familj som skall bli jourhem from juni. Men har nu lite funderingar, Jag har 50 % förtidspension och jobbar 50% som jag nu tagit tjänstledigt ifrån.

När man blir jour familj blir det ju ingen anställning utan kontrakterad med arvode (ingen lön)
i ett arbetsgivare intyg står det ju om man har heltid eller deltid.

Vi kommer att kunna ta emot 2 barn, vad räknas det som?
Kommer jag kunna ha kvar min pension?

Skall man vara med i någon A-kassa.

Om det händer något som gör att man blir långtids sjukskriven får man då ersättning från Försäkringskassan?

Det absolut första du borde göra är att kolla med Fk så det är OK att du gör så här!
Det är bara dom som kan svara på dom frågorna, och se gärna till att du får det skriftligt.
Jag har också halv sjukersättning och ALL ersättning vi får ges i min mans namn.
Jag vågar inte ha nått på mig av rädsla för att bli av med både sjukersättning och livränta........
Vi har funderat på att göra samma upplägg som du har tänkt men insett att vi inte vill vara så låsta som en jour är.
Likaså tänker jag pensionsmässigt, det finns risk att min pension inte blir så katig när den dagen kommer ändå.

Men, som sagt, kolla med Försäkringskassan, gör du "fel" finns risken att du blir återbetalningsskyldig.........
 
Tveksamt, reglerna har blivit hårdare.
Men som tidigare sagts fråga din kontakt på FK! De tycker nog att du kan arbeta om du kan ta uppdrag åt socialtjänsten :angel
 
FK brukar tycka att om ditt familjhems uppdrag är ansträngande mer eller utöver det du ej är tillslvidare pensionär för så antas det att du kan ta ett "vanligt" arbete.
Eftersom du har 50/50 så har du ju rätt att arbeta 50% och har du då placerade barn som ej kräver något ansträngande lyft eller annat som kan påverka dig negativt, till skillnad mot ett arbete 100%

Oftast brukar de se på detta som att man tar hand om egna barn och då påverkar det ej din pension.
SKillanden är ju att detta är ett uppdrag ej att betrakta som ett arbete enligt lagen.
Stå på dig när det gäller Fkassan, Påpeka att du vill vara aktiv och göra nytta på något sätt men att eftersom du ej klarar vanligt arbete så känner du att detta kan vara något för dig.
Även om uppdragen kan vara nog så tuffa så är du ändock hemma och kan ha möjligheter till vila och hjälp på ett helt annat sätt än om du befann dig på en arbetsplats.

Lycka till!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp