Ny på detta!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej.

Vi har en 14 årig släkting boende hos oss, har bott här i snart 3 mån. Kom självmant efter rymning och polisanmälan.
Familjen är under utredning hos soc och de var hos oss i förra veckan på hembesök.
Det var vår första kontakt med soc, de pratade något om att utreda oss som jourfamilj och eftersom
Vi ej har fått någon hjälp ekonomiskt från föräldrarna så nämndes nåt om att barnbidraget skulle gå till oss. Hur fungerar det?

Hur lång tid innan utredningen är klar? Och vi är inte utredda, vi har haft ett hembesök endast och det var efter att barnet redan bott här i 3 mån.
Ska det verkligen ta så lång tid innan något händer.

Är helt grön på detta så vet inte riktigt vad/hur jag ska gå till väga.

Många frågor :) hoppas att någon vill svara.

Mvh Mamma till många

Mvh

Bio har nu bokat resa med barnet utomlands 4 v.
Barnet vill absolut ej åka och är rädd för att bli lämnad där i hemlandet.
Vad gör man i det här läget? Tvingar barnet att följa med??
 
Tack för svar, vad är det för arvode man ska förvänta sig? Och vi är inte utredda ännu ska jag ändå be om ett avtal? Föräldrarna ville ej att barnbidraget skulle gå till oss. De ville lösa det oss emellan men vi har inte hört nåt och litar inte på föräldrarna när det kommer till ekonomin.
Sen har det attlid varit hot om barnet ej gör si eller så så får det inte kläder eller jacka mm.

Känns som att det skulle bli mindre problem om soc skötte det ekonomiska.

Tack på förhand// mamma till många
 
Ca 4000-6000kr i omkostnad och ni ska inte lösa något privat mellan er och biosarna :angel
Arvode någonstans mellan 5000-10000kr ca beroende på omständigheterna.

Trycker på lite jag med :wink: -AVTAL direkt!

Lycka till!
 
Hej hej.

Är det soc som beslutat att barnet ska bo i familjhem? Eller är det en överenskommelse mellan er, barnet och mamman?
Om det inte är ett beslut av soc då är det väl inte självklart att man får arvode. Så har jag uppfattat det i alla fall.
 
Helt rätt IDA. Det måste vara soc som beslutat om placeringen, men det kan vara frivilligt av föräldrarna eller ej.

Ang barnbidraget så ska det självfallet gå till den adress barnet bor/är skriven. ring F-kassan och soc på en gång ang detta.
 
Hej, och tack för era svar.

Föräldrarna orkade inte med barnet och körde iväg det till socjouren som var stängd.
Sedan rymde barnet till oss.

Bio har sedan dess velat ha hem barnet men barnet vill stanna.

Det tog ganska lång tid innan soc startade sin utredning (3 mån)
Oh h#n har bott här hela tiden.

När soc var här på hembesök så sa de att vi skulle utredas som jourhem för barnet men har inte hört nåt mer.

Ska man ringa och tjata på dem eller bara vänta, måste utredningen på biofam vara klar innan man kan skriva ett kontrakt med oss? Isf så kommer det ju att dröja ytterligare antal mån.

Tror ej att soc skickar hem henne då det förekommit våld och hot mot barnet.

Bio har uttryckt sin önskan om att ta hem barnet men soc säger bara, vi kan inte tvinga hem det.
 
Avtalet kan inte gälla retroaktivt men de kan betala er retroaktivt eller minst ifrån IDAG! Men du måste säkert ligga på lite :bounce: De ska utreda er direkt, alltså idag! Och avtal, arvode och omkostnad ska ni få direkt. Startbidrag redan under dagen. Är en polisanmälan gjord?


Bra att ni finns för :angel:
 
En Amälan till polisen är gjort på barnet pga rymning. Därav socutredningen.

Soc har sagt till barnet att de måste NOG polisanmäla föräldrarna pga våldet som förekommit.
Men jag har inte hört mer.

Måste soc informera bio om att en anmälan är gjord?
 
hjälp barnet att polisanmäla övergrepp/våld i hemmet. Om soc polisanmäler så lär de nog informera bio om det.
Har du kontaktat kommunen idag?
 
Ok. Nej jag har inte ringt ännu. Bävar för vad jag ska säga ang ekonomin..
Det är ju ändå en släkting så det är ju självklar att h*n får bo med oss.

Men det som är jobbigt är att vi gör som bio säger, alltså samma regler hos mig som hemma. Vilket innebär att barnet ej får träffa kompisar, vi får inte ge barnet några pengar osv.
Tycker synd om barnet och känner att jag vill ge h*n lite mer frihet.

Vill gärna att mina regler ska gälla i mitt hem.
 
Mamma till många sa:
Ok. Nej jag har inte ringt ännu. Bävar för vad jag ska säga ang ekonomin..
Det är ju ändå en släkting så det är ju självklar att h*n får bo med oss.

Men det som är jobbigt är att vi gör som bio säger, alltså samma regler hos mig som hemma. Vilket innebär att barnet ej får träffa kompisar, vi får inte ge barnet några pengar osv.
Tycker synd om barnet och känner att jag vill ge h*n lite mer frihet.

Vill gärna att mina regler ska gälla i mitt hem.


Nu kommer jag vara lite hård :bounce:

DU är ansvarig för er och barnets situation! DU är skyldig din familj och barnet detta.

Om du väljer att ta det här ansvaret så ingår sådant här.

Det är inte rättvist mot barnet som det är nu.
 
Hjärtat sa:
Mamma till många sa:
Ok. Nej jag har inte ringt ännu. Bävar för vad jag ska säga ang ekonomin..
Det är ju ändå en släkting så det är ju självklar att h*n får bo med oss.

Men det som är jobbigt är att vi gör som bio säger, alltså samma regler hos mig som hemma. Vilket innebär att barnet ej får träffa kompisar, vi får inte ge barnet några pengar osv.
Tycker synd om barnet och känner att jag vill ge h*n lite mer frihet.

Vill gärna att mina regler ska gälla i mitt hem.


Nu kommer jag vara lite hård :bounce:

DU är ansvarig för er och barnets situation! DU är skyldig din familj och barnet detta.

Om du väljer att ta det här ansvaret så ingår sådant här.

Det är inte rättvist mot barnet som det är nu.

Bra rutet Hjärtat! :twomad:
I vårt hem ska VÅRA regler gälla.
Ingen kan styra hur vi lever och de som bor under samma tak ska ha samma regler (givetvis efter ålder)

Stå på dig Mamma till många
 
Ok, tack snälla ni för uppmuntrande ord och en behövlig spark i baken :)

Detta ska definitivt upp till diskussion hos oss ikväll.

Men är det inte vårdnadshavarna (bio) som bestämmer över vad barnet får och inte får göra??
 
Mamma till många sa:
Ok, tack snälla ni för uppmuntrande ord och en behövlig spark i baken :)

Detta ska definitivt upp till diskussion hos oss ikväll.

Men är det inte vårdnadshavarna (bio) som bestämmer över vad barnet får och inte får göra??
NEJ! inte om barnet är omhändertaget. Hos er gäller ert sätt.

Lycka till :rollhappy:
 
Hej Mamma till många,

Du ska i princip inte ha kontakt med bioföräldrarna. Det ska gå via soc. På så sätt blir det mindre konflikter och Du får göra det Du anser är rätt och riktigt i din familj. Så hänvisa hela tiden biosarna till soc.

lycka till.
 
Tack för bra svar!

Polisanmälan SKA nu göras.
Vad händer nu med föräldrarna? Och de barn som finns kvar i hemmet?

Ska tillägga att jag känner mig relativt ensam om mina åsikter ang barnuppfostran i denna stora släkt.
Har nu sagt ifrån då de vill ha släktmöte med barnet och prata om hemflytt.

Vill inte att barnet ska känna mer press från alla.
Har en stark känsla av att jag kommer att få ta massa skit för detta.

Tack återigen för tips och uppmuntran.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp