Nybörjarfrågor

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej! Jag är ny här och ny i familjehemssvängen. Har tänkt tanken länge men har nu äntligen talat med tre kommuner och en organisation. Jag har läst massor och lärt mig massor och är hemskt tacksam för detta forum.

Jag har två ganska konkreta frågor.
Ska man som nybörjare helst arbeta åt kommun eller org?

Jag ser också i trådarna på forumet att det kan vara svårt att komma igång, vi hade tänkt oss barn i åldrar mellan våra dvs typ 2-12 men funderar på om det kan vara en bra ide att ta en tonåringsplacering för att komma igång? Det verkar mycket lättare att få placeringar om man redan har eller har haft?

Längtar efter att komma igång. Än en gång, tack för att ni delar er erfarenhet så man inte behöver vara lättlurad bara för att man är ny.
 
Hej och välkommen hit!

Tja du ... kommun eller organisation...Bra fråga.
Vi har varit i kontakt med båda delar och anmält intresse. Båda talar om att "vi har er med i våra rullar och kontaktar er när det finns en lämplig matchning".

En bra soc.sekr är guld värd och det mesta som jag tror skiljer är att org. har ofta
dygnet-runt-kontakt-möjlighet och det har ju inte kommunerna. Sen brukar det många gånger skilja på ersättningarna.
Sen vilket man väljer är nog en smaksak i sista änden beroende på hur man går ihop med denna person man möter. Hänger du med? :wink:

Ja många gånger tar det tid att hitta rätt familj/barn kombination, även vi upplever att har du redan en placering så är det lättare... dock kan vi inte tänka oss en tonåring för att komma igång. Våra söner har stark önskan om att vara störst och det går vi på.
Lycka till!
/Adal
 
Tack Adal! Sonen verkar inte fötjust i en till tonåring, i alla fall inte tjej, men vår tonåringstjej tycker det vore helt ok. Jag tror helt enkelt det handlar lite om vem det är.
 
Lena....

Adal svarar så bra.

Jag tror att ni valt ett bra åldersspann....kan ni också tänka er en syskonplacering så blir ni än mer attraktiva då det förekommer en hel del sådana.

Var bor ni? Du behöver inte svara mig här utan kan pm:a mig.

Man har alltid möjligheten att säga nej när man får en förfrågan. Det har vi gjort när vi fick en fråga om ett syskonpar som var väldigt stor skillnad i ålder.

Önskar er lycka till.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp