Nykomling

Hej! Vi har funderingar på att bli familjehem eller kontaktfamilj. Nu undrar jag om ni har några tips till oss som är alldeles gröna på området och om det är något speciellt man ska tänka på eller undvika? Vore jätteglad för lite feedback
 
Hej! Kul att ni vill bli familjehem eller kontaktfamilj. Mitt spontana tips är att börja som kontaktfamilj för att se hur det är att ha någon annans barn i sitt hem. Det är väldigt speciellt och det är bra att börja smått tycker jag. Det är väldigt kul, men det kan också vara väldigt jobbigt. Det var så vi började och jag tyckte det var en bra början. Sen är det ju inte helt ovanligt att man som kontaktfamilj blir familjehem åt samma barn så övergången kan komma "automatiskt" och då känner ni redan barnet som flyttar hem till er. Barnen som behöver kontaktfamilj har generellt sett inte lika stora behov och problem som de barn som blir placerade i familjehem idag.

Det var mina spontana tankar :)
 
Tack snälla för dina tips :) Låter som en klok tanke att börja i liten skala. Vi har haft en tjej hos oss på helger o lov i 2 år fast inte genom kommunen utan privat. Men nu står hon på egna ben o "behöver" oss inte längre. Så nu finns det plats för en till:)
 
Tillbaka
Topp