om att inte känna sig som en familj

Det här forumet verkar mest vara riktat till dom som är familjehem insåg jag men vissa kanske också bor/bott i familjehem. eftersom jag vill veta om det är normalt att man känner som jag. jag har bott i jourhem och familjehem i 5 år+ - av olika anledningar har jag inte bott länge på varje och jag har alltid haft den känslan att jag borde inte vara här och att jag inte har kunna slappa av.... ibland tänker jag vad är det egentligen för fel på mig. ibland vet jag inte var jag ska ta vägen för det är som jag inte borde vara nånstans för jag inte passar in och är inte en som andra tycker om. ja det känns som om dom är en familj och jag inte borde vara här. nån som känner igen min känsla som vet vad man ska göra för att den ska försvinna eller om det är så det borde kännas för man kan ju inte direkt känna sig som en familj när man inte är det eller småbarn kan nog men man vill ju ändå ha nån känsla av att passa in och jag menar egentligen det med att känna sig som en familj. inte att det känns som sin biofamilj, det kommer det såklart aldrig göra....
 
Vilken jobbig känslao_O
Om du befunnit dig i olika familjer under 5 års tid så kan ju det vara en del av svaret.
Alla människor har ju olika lång tid som behövs för att knyta an till en ny konstellation.
Det kan du kanske känna igen från skolan tex. Att det tar ett tag innan klassen man går i känns som "min" klass..?
Om man flyttar på sig till nya familjer så är det ju klart att din känsla av att inte tillhöra blir stark.
Om du verkligen vill känna tillhörighet till den familj du är i nu så är nog tålamod ett bra verktyg. Alla måste ju ha tid för att lära känna varann det gäller ju alla i en ny grupp/familj/konstellation. Att fråga sin kontakt på socialtj om råd kanske inte heller är fel?
Lycka till:)
 
ja om jag bott i samma i 5 år hade det nog känts som min extra familj kanske fast jag bodde i mitt förra i nästan 2 år och kände mig ändå som en outsider och jag tror jag hade känt så oavsett om jag bott där i 5 år till så ibland passar man bara inte in fast jag hoppas det blir annorlunda här för jag hatar den känslan....
 
Tillbaka
Topp