Omkostnader vi ny placering som sker första veckan i månaden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hejsan.
Bestämde mig till slut att bli medlem, man kan ju inte fortsätta smygläsa hur länge som helst, eller :D

En sak jag undrat över länge och aldrig hittat något inlägg om är just detta, hur ser ni på omkostnaderna när ni får en ny placering?
:angel: är ju som oftast dyrast när de anländer, det kan handla om allt från matsmak, hobbysar, kläder osv,

Låt säga att :angel: flyttar in den 8 i månaden, då är det ju ganska lång tid kvar till utbetalningen från placerande kommun eller organisation.

Någon gång har vi fått en "slant" som startbidrag, (tänker ej på det vanliga startbidraget) men som oftast ingenting. Vilket ger att månaden kan bli ganska dryg då man ju ändock måste och vill se till att :angel: trivs och har det bra. Det kan ju bli både många och långa resor, läkarbesök och annat.
helt klart skall ju omkostnadersättningen täcka detta men, hallå!! den har man ju inte fått ännu, den kommer ju i efterskott.

Så jag är lite nyfiken på hur är det för er andra, är tanken hos er att detta är ok, normalt eller är det vi som är för snälla?
 
Re: Omkostnader vi ny placering som sker första veckan i mån

Jag håller helt med dig. Vi har tagit emot barn som knappt har haft några kläder och vi har fått vänta innan omkostnadspengarna kommer. Startbidrag har vi bara fått för nödvändiga möbler såsom säng och skrivbord typ. Omkostnaden borde betalas ut samtidigt som barnet flyttar in. Det blir alltid en kärv månad den första månaden p.g.a. detta. Visst skulle man kunna spara den sista omkostnadsersättningen, som oftast kommer då barnet har flyttat, men ofta är det saker man ligger efter med ändå, särskilt då det gäller dyra ungdomar som fullkomligt slukar omkostnadsersättningen och sedan får man själv ta ur egen ficka för att täcka resten.

Nej, omkostnadsersättningen borde betalas ut samtidigt som barnet flyttar in. Men så funkar det ju inte tyvärr. Min man brukar skämta och säja att man måste ha gott ställt för att kunna bli familjehem och det finns tyvärr en viss sanning i det.
 
Re: Omkostnader vi ny placering som sker första veckan i mån

Ja, men visst är det så.
Inte har jag varit med om att man haft "pengar över" efter en placering, utan för det mesta går det jämt upp eller så är man back på omkostnaderna och får lägga till av arvodet.

Ibland känns det som att placerande kommun eller org, tror man är gjord av pengar.

Fler funderingar hos er andra hur gör ni?
 
Re: Omkostnader vi ny placering som sker första veckan i mån

svalan sa:
Nej, omkostnadsersättningen borde betalas ut samtidigt som barnet flyttar in. Men så funkar det ju inte tyvärr. Min man brukar skämta och säja att man måste ha gott ställt för att kunna bli familjehem och det finns tyvärr en viss sanning i det.

Din man har rätt!
Vi brukar också säga så, vi lägger alltid ut när barnen kommer. brukar vara 1-2 månader oss till handa! Borde ta ränta då vi faktiskt lånar ut pengar till kommunerna :rollhappy:

Carina
 
Re: Omkostnader vi ny placering som sker första veckan i mån

Det här borde ju igentligen inte vara så svårt för placerana att ändra på.

Det är ju helt galet hur det kan få vara så här.
Barnen ska inte kosta oss något men en hel månad får vi stå för allt.
När pengarna väl kommer så behövs dom ju till kommande månad.

Inte helt ovanligt att dom endast har de kläder dom har på kroppen och dom kläderna är för små.
En hel uppsättning kläder mitt i vintern, ja då måste man ju har sparpengar att lägga ut.
Dom egna barnen kan inget extra få den månaden.
Och nu i Juletider huga Vi har ett gäng bio barn som fyller år dagarna före jul.
Nu kommer jag inte tacka nej för det om jag skulle få en placering, men jag får inte tjänstledigt finns ingen vikarie. Jag kommer jobba på julafton sökt sem men fått den indragen. så då får jag ju inte tjänstledigt heller.
 
Re: Omkostnader vi ny placering som sker första veckan i mån

Hej "vemtröstarknytet"
Vill börja med att hälsa dig välkommen till forumet :claphappy: .
I övrigt kan jag bara hålla med dig och er andra . Omkostnaden funkar inte som det är menat att göra och jaaa jag tycker vi är för snälla . Vi ställer inte dom krav vi borde och nu menar jag inte bara det här med omkostnade . Vilket jag påpekat flera gånger . Men sedan är det ju det här med att säga nej ...... speciellt när siuationen för :angel: är desperat . Risken att soc. stoppar in liten :angel: boende somär direkt olämpligt blir överhängande då . Fick veta att bl a Gbg har ett barnhem ,trodde inte det fanns längre , med mindre lämpliga som dom stoppar in där när det är svårt att hitta hem , även mindre :angel: :cry: .

"Woddyobuzz" , dristar mig till en vild gissning . Du råkar inte jobba inom vården ?
Kan tala om att jag är riktigt arg på politikerna när det gäller vården . Dom tar julledigt men de som vårdar är stoppade från julledigt :twomad: :twomad: :twomad: :twomad: :twomad: :twomad:
Maktfullkomlighet fyyy . Tycker att det kan vara tvärt om när de agerar så evinnerligt korkat , dom kan gå in och tömma bäcken och allt annat som hör till inom vården . Snålar in på marknivå men ger sig själva bonusar , ledigheter och div. andra fördelar och sedan hävdar att de måste dom ha för dom tar så stort ansvar .
 
Re: Omkostnader vi ny placering som sker första veckan i mån

Tackar "nebulosa" :smirk: Känns bra att äntligen tagit tag i medlemskapet.

Att vi familjehem är "för" snälla är nog helt visst och sant.
Svårt att hitta rätt i denna djungel av regler och icke regler.
En annan sak jag funderat en del över är "bristen" på öppet språk för oss familjehem.
Har ju läst ganska mycket på detta forum och även sökt på nätet, och det som jag tycker är sorgligt är att ingen riktigt vågar tycka och tänka eller säga öppet hur saker är osv.
Samtidigt förstår jag det, och skulle nog inte heller vilja vara för öppen med då speciellt ekonomin, den om något är ju så tabu belagd.

Fel saker kan hamna i fel händer så att säga, :angel: skall inte utlämnas, vilket är helt riktigt.
Men samtidigt ger det att ingen kan tala helt öppet, :D krånglar jag till det nu...
Det är ju inte så att jag menar vi har något att dölja utan snarare att vårt jobb är fortfarande så tabu belagt och väldans känsligt att man ibland inte vet vad man får och inte får säga.

Och då tillbaka till ekonomin, det svåraste av alla ämnen.
Man kan inte begära "för" mycket för det handlar ju om en önskan att hjälpa
Man kan inte begära "för" mycket för det är vi värda...
 
Re: Omkostnader vi ny placering som sker första veckan i mån

Jag håller med dig om att vårt jobb är tabubelagt "Vemtröstarknytet" .
Jag har kommit fram till att det tabubelagda kommer av "medelsvenssons" syn på familjehem som tyvärr grundar sig i den tid då barnen s a s såldes till billigaste bud när de var omhändertagna . Att de sedan ska ha betalt åxå ovanpå allt lyser ju rött . I vår önskan att skydda :angel: gör det att vi beläggs med munkavle för "medelsvensson godtar inte att man säger "så är det inte" . Dom vill veta hur det är och riktiga exempel på hur det är , velket man ju inte kan ge för då kan dom gissa sig till vem man pratar om . Sedan lever ju soc. och politiker på att munkavlen existerar för det gör att de kan agera mer fritt med pengar och beslut de tar . Jag menar inte att de vill vara elaka , bara att de värderar pengar mer än barn .

Som jag sagt tidigare har jag större förmåga att rätta till de missuppfattningar som existerar därför att jag även har varit fosterbarn och väljer då själv vad som hamnar under sekretess :evil: :wink: .

Mitt mål är att vi ska få samma rättigheter som de har i Norge !

"I have a dream....."
 
Re: Omkostnader vi ny placering som sker första veckan i mån

Nebulosa, intressant. kan du berätta mer om hur det är i Norge?

Förstår vad du menar, har dock ej själv varit placerad men utsatt...
 
Re: Omkostnader vi ny placering som sker första veckan i mån

Har faktiskt aldrig riktigt tänkt på det, men är också då lyckligt lottad o behöver inte tänka altför mkt på varenda krona. Har haft möjlighet att lägga ut. Men med tiden har vi blivit mer varse om att få betat för sånt vi bör ha betalt för, o också att verkligen få allt utbetalat. Har varit lie si o så med det där. Det har asrig knorats, men har heller ite fått veta de första åren att soc ska stå för sjukresor o mediciner o umgängesresor...sånt trodde vi inledningsvis ingick i omkostnaden- men vi har lägsta o får tillägg för sånt nu. Bra att tråde lyftes. Tack o välkommen vemskatröstaknytet!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp