organisationer

Har en tid funderat på vart man eg kan få hjälp eller för den delen anmäla organisationer när dom gör fel.
Vet att dom inte står under någon tillsyn men när man får reda på hur illa en organisation sköter sig vill man ju kunna göra något.
Har pratat med en del familjehem nya oerfarna dessutom som står under slav kontrakt o har noll stöd eller dygnet runt service som organisationen utlovar och då önskar jag kunna ge dom råde vart dom ska vända sig. Att vända sig till kommunen som placerat är oftast inte ett alternativ då dom i kontrakt är i princip hindrade från det.
 
Jag har inget svar på din fråga, det bästa vore om det blev tillståndspliktigt att bedriva konsulentstödd verksamhet så man hade någonstans att anmäla.

Jag vill verkligen rekommendera att ringa till FaCO eller FR om man har funderingar kring placering, avtal osv. Tyvärr så ser vi nu, efter vågen av ensamkommande, att alla placeringar inte blev helt bra och familjehemmen som så gärna ville hjälpa, nu funderar över om det ska vara så här. Dåliga avtal med olika klausuler, viten och annat som inte hör hemma i ett sådant avtal, ibland skrivs inga avtal alls och det utlovade stödet utebliver.

FaCO och FR är två oberoende föreningar som vänder sig till familjehem, jourhem och andra som har olika uppdrag från kommun och företag. Mer finns att läsa på deras hemsidor, www.faco.nu och www.familjehemmensriksforbund.se.

Något som också behöver sägas är att det alltid är socialnämnden i den kommun som anlitat företaget, som är ytterst ansvarig vid en placering, även om den går genom ett företag. Alla vet tyvärr inte om det.

Anne
 
tack för svar ja du dom sitter verkligen i en soppa en jag pratade med har i princip skrivit på självmords kontrakt med risk att få betala böter på miljon belopp. Jodå den familjen har nog lärt sig att läsa det finstilta innan man skriver på....men krasst så finns det inget man kan göra alltså mer än att se upp . Vet själv hur det var när man var ny trodde att så här ska det väl vara med rätt mycket innan man fick upp ögonen för att så var det inte men det här var ju något värre än dom små saker vi fastnade i som tex att inte få ta emot plac från andra .
 
Tillbaka
Topp