Orkar vi??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har ett syskonpar placerade hos oss sen ungefär 2 år tillbaka. Det är en sol placering.( de är 11,5 och 14 år) Nu till frågan/problemet. Är det så att vårdnadshavaren/bio mamman i detta fall kan bestämma hur umgängena ska se ut?? Vi har skickat placeringarna till bio en helg i månaden hela tiden, men i vår blev det 3 helger i månaden två månader i rad. Sommaren har också haft en hel del umgänge plus att den stora placeringen fyllt år, vilket h*n oroat sig massor över. (vill fira med en annan slääckting men har lovat mamma...) Under dessa 2 åren har alltid den stora mardrömmar innan och efter umgänge plus att h*n får väldigt ont i magen på väg till bio. Även skolan kan se att h*n är mer okoncentrarad i samband med umgänge. Nu i sommar har det blivit på tok för mycket och den stora mår riktigt kasst. Det går ut väldigt mycket över småsyskonet med både ord och slag. Alla i familjen lider nu över detta. Häräom dagen när soc va här på möte med bio mamma berättade jag hur det såg ut och sa att jag tror att det hade varit bra om ummgängena va här hemma ett tag framöver så att allt fick lägga sig, men det va inget vi/soc kunde bestämma utan de fick se hur bio ställer sig till detta... Jag tycker det låter väldigt konstigt om bio ska få bestämma hur umgängena ska se ut... Hur är det för er andra med sol placeringar???
 
Det finns väl en orsak till placeringen och även om den är frivillig så antar jag att den är för barnens skull. vi har alltid haft en umgängesplan utarbetad av soc och som ska passa barnen. Den har ändrats beroende på barnens behov och hur de mår/reagerar. Kan det vara så att de är rädda att modern ska avsluta placeringen och det inte finns trolig chans för ett LVU men det vore förödande för barnen att bo hemma? Dessa barn är så pass stora, vad säger de själva? vågar de säga att det är jobbigt? förstår de själva att de mår dåligt av umgängena så som det fungerar idag? Barnen har rätt att träffa sina föräldrar på ett sätt de mår bra av.
 
Den stora har inte kunnat sätta ett samband mellan mardrömmarna el det magonda och umgänget. Han e så fruktansvärt lojal mot bio. De kan aldrig flytta hem säger soc, mamman har ingen förmåga att ta hand om barnen. De har jätte stora skador pga att de bott så länge med sin mamma, som aldrig kommer att försvinna. Den stora har på papper från bup att han har förvärvd Adhd pga mycket stora brister under uppväxten.
 
Då känns det som att max ett umgänge i månaden skulle gälla och då hemma hos er. Ta hjälp av soc när ni planerar umgänge. Be att få skriftligt från dem vad de tror skulle vara bra resp dåligt för barnen.
 
Jag har framfört till soc att jag tror det hade varit bäst för placeringanra om umgänget va här, men får bara till svar att de ska försöka övertala bio att gå med på det. Och det tror jag aldrig att hon gör. Likaså har jag försökt få soc att förstå att födelsedgar och storhelger hade behövts firas i familjehemet,, av fler än en anledning. För att få samhörighet med oss, för att inte må dåligt av att inte veta hur det blir, att slitas mellan olika släcktingar och må dåligt därför OCH för att en dag ha en bra "bild" av hur en högtid ska firas och kunna föra vidare till sina egna barn kanske. Hur många av er här inne skickar iväg era placeringar som ska växa upp hos er över tex jul och nyår? Det känns ganska ofta som att vårat soc inte lysslanr på oss när det gäller hur barnen mår... :littlesad
 
Min spontana känsla är att barnen borde ha lite mer att säga till om. Nu kan jag förstå att de kanske inte vågar gå emot sin bio men då borde det vara soc sak att hjälpa till med det. Vad jag tänker på är att skilsmässobarn har ju rätt att ha ett ord med i spelet. Hoppas att det löser sig för er på ett bra sätt.

/ Lilla ja
 
Fi sa:
Jag har framfört till soc att jag tror det hade varit bäst för placeringanra om umgänget va här, men får bara till svar att de ska försöka övertala bio att gå med på det. Och det tror jag aldrig att hon gör. Likaså har jag försökt få soc att förstå att födelsedgar och storhelger hade behövts firas i familjehemet,, av fler än en anledning. För att få samhörighet med oss, för att inte må dåligt av att inte veta hur det blir, att slitas mellan olika släcktingar och må dåligt därför OCH för att en dag ha en bra "bild" av hur en högtid ska firas och kunna föra vidare till sina egna barn kanske. Hur många av er här inne skickar iväg era placeringar som ska växa upp hos er över tex jul och nyår? Det känns ganska ofta som att vårat soc inte lysslanr på oss när det gäller hur barnen mår... :littlesad

Nej, det är en självklarhet att man firar tillsammans där barnen ska växa upp. och sedan firar med bio (om det ska göras) före eller efter. Barnen mår inte bra av hur umgänget ser ut då ska det ändras-PUNKT :angel

Kontakta BUP och ta hjälp av dem...
KRAM!
 
Problemet är att om de själva får välja vill de till mamma. Det är jätte bra där tycker båda två. Där finns inga regler alls. Man kan vara uppe hela natten, se vad man vill på tv, spela data dygnet runt, äta godis när som, springa på stan som man vill, köra moped. Den stora placeringen kan behandla det yngre syskonet hur som helst mm mm mm. De ser inga samband med varför de mår dåligt innan och efter umgänge alls.
 
Fi sa:
Problemet är att om de själva får välja vill de till mamma. Det är jätte bra där tycker båda två. Där finns inga regler alls. Man kan vara uppe hela natten, se vad man vill på tv, spela data dygnet runt, äta godis när som, springa på stan som man vill, köra moped. Den stora placeringen kan behandla det yngre syskonet hur som helst mm mm mm. De ser inga samband med varför de mår dåligt innan och efter umgänge alls.

BUP :angel

Och anmäl om det finns anledning. Att de kör moped är tex olagligt och att äta godis, ränna ute och spela tv hela natten är /kan vara skadligt.
 
Fi sa:
Vi har ett syskonpar placerade hos oss sen ungefär 2 år tillbaka. Det är en sol placering.( de är 11,5 och 14 år) Nu till frågan/problemet. Är det så att vårdnadshavaren/bio mamman i detta fall kan bestämma hur umgängena ska se ut?? Vi har skickat placeringarna till bio en helg i månaden hela tiden, men i vår blev det 3 helger i månaden två månader i rad. Sommaren har också haft en hel del umgänge plus att den stora placeringen fyllt år, vilket h*n oroat sig massor över. (vill fira med en annan slääckting men har lovat mamma...) Under dessa 2 åren har alltid den stora mardrömmar innan och efter umgänge plus att h*n får väldigt ont i magen på väg till bio. Även skolan kan se att h*n är mer okoncentrarad i samband med umgänge. Nu i sommar har det blivit på tok för mycket och den stora mår riktigt kasst. Det går ut väldigt mycket över småsyskonet med både ord och slag. Alla i familjen lider nu över detta. Häräom dagen när soc va här på möte med bio mamma berättade jag hur det såg ut och sa att jag tror att det hade varit bra om ummgängena va här hemma ett tag framöver så att allt fick lägga sig, men det va inget vi/soc kunde bestämma utan de fick se hur bio ställer sig till detta... Jag tycker det låter väldigt konstigt om bio ska få bestämma hur umgängena ska se ut... Hur är det för er andra med sol placeringar???

Normalt får ju ett barn med separerade föräldrar själv vara med och tycka till om umgänget, här är det två barn som är äldre än så och som uttalat mår dåligt av att vara hos bio.
Allt ska ju utgå från barnens bästa och vad är bäst i detta fall?..solklart lugn och ro och slippa massa umgänge. Soc måste lyssna på er! Orkar inte ni så är det svårt att hitta en ny familj och dom vill nog inte behöva placera om...dom (soc) måste köpa era förslag!!!!!Good luck!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp