Orolig familjehems Mamma

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu sitter man här mitt i natten och kan inte sova, så mycket tankar.. så mycket känslor,

För att göra en lång historia kort.....

Inom de närmsta dagarna så ska Länsrätten fatta ett beslut.... ett beslut som oroar mig mycket. Antingen kan de gå på soc linje och låta barnet fortsätta att vara placerat hos oss, eller så anser de att "mamman till barnet" kan skydda barnet hemma och låter barnet återgå hem.

Barnet har under sommaren varit placerat hos oss, LVU. Efter att ha berättat för mig om sexuella övergrepp som skett i hemmet. Vi har varit kontaktfamilj till barnet under snart 5 års tid. Då barnet berättade sin "hemlighet" för mig, så kunde jag trots det fruktansvärda vara väldigt duktig i att möta barnet i det jobbiga som de berättade, faktiskt på ett sätt som jag inte trodde själv att jag skulle fixa. Men det gjorde jag!

Detta lilla barn som vi så länge har haft i vårat hem i vårat hjärta, berättade saker...som jag lovar skar i hjärtat!

Nu är jag livrädd att Länsrätten ska fatta ett galet beslut...

Mamman till barnet har sagt att vi kommer aldrig få träffa barnet igen, hon vill inte ha något med oss att göra när detta är över....

Hon tänker så.... jag tänker på barnet....varannan helg under 5 års tid, extra dagar under påsk, midsommar sportlov, ja, ni vet...all ledig tid, då blir mycket tid...och nu vet vi inte hur det kommer att bli...Allt hänger på länsrätten....måtte de gå på soc linje!

Tänk om ikväll, är bland de sista som jag få stoppa om henne, läsa saga....sjunga för henne, usch, bara tanken får de att vända sig i magen på mig...
 
Åh, vad jag lider med dig. Håller tummar att länsrätten lyssnat in vad soc har berättat. Bor förövaren kvar i samma hem som barnet ska hem till?

Hur kan mamman skydda sitt barn? Hon verkar inte se till barnets bästa då hon vill klippa kontakten helt till er. Är ju inte snällt mot barnet.

Tänker på er.

När ska det upp i länsrätten?

Kram
 
Ja, mannen finns fortfarande kvar i familjen trots allt som hänt, mamman tror inte att de har hänt, det har blivit någon form av missförstånd enligt henne.

Barnet var väldigt tydlig då de berättade för mig och även under polisförhören.

I morgon blir det förhandling.

Lider med våran flicka!
 
Jag tror tyvärr att det är rätt så vanligt att biomamman skyddar mannen vid sådana här händelser.

Jag hoppas för barnets skull av hela mitt hjärta att Länsrätten går på soc. linje och dessutom att umgängena ska vara bevakade, när dem nu ska ske. Stackars flicka!

Mvh MGB
 
Håller med MGB om att det säkert är vanligt att mamman håller sin man om ryggen, vilket jag kan tycka är fruktansvärt.

För mig har barnen alltig gått först, och kommer att fortsätta att göra.

Hoppas verkligen att länsrätten lyssnar in soc, då hotbilden ff finns kvar för flickan.

Tänker på er!
 
Mamman menar att mannen inte längre finns kvar i hemmet, och sagt till barnet att jag är lite arg på mannen men det går över, bara att säga de orden: JAG ÄR LITE ARG, MEN DET GÅR ÖVER. Ännu en gång stakars barn....

Jag hoppas verkligen att de lyssnar på soc, men man vet aldrig vad de bestämmer.
I bland undrar man hur mycket man klarar...
 
Nu sitter man åter och väntar...nervös som bara den...I tisdags så bestämde de att de skulle skicka beslut via post, på fredag(i morgon)

Soc, chefen tyckte att det hade gått bra, att det hade varit en bra förhandling, vad det nu betyder...men jag håller mina tummar...

Vi smet upp två dagar till min mans familj i Linköping, just för att få ett litet break, precis vad vi behövde, men när vi nu nyss kommit hem så börjar man oroa sig igen...

"snälla snälla snälla...låt barnet vara kvar hos oss"

// Elisabeth
 
Hej Elisabeth
Håller tummarna för er och barnet!

Vi har varit i samma situation 2 gånger med hemtagningsbegäran.
Socialnämnden-länsrätten och överklagan till kammarrätten. Tack o lov kvarstod LVU både gångerna.

Det är enormt påfrestande och mentalt går man nästan itu av bara tanken på en hemflytt.

Ett tips som kanske görs hos er också. Vårt soc fick domen faxad från rätten direkt och ringde då genast oss och berättade. Då kanske ni slipper vänta på postgången?

Prata prata med varandra gjorde vi hela tiden när vi väntade. Prata av sig till fam-hemsvänner, handledningsgrupper, soc.

Massa massa styrkekramar
:wink:
 
Tack för tips och omtanke, det känns så skönt att prata av sig här, ni förstår vad jag menar.

Vi hörde inget i går, så jag ringde upp soc handläggaren, men de hade inte fått något beslut ännu, det såg de som positivt, men jag vet inte, tycker at det är dåligt av länsrätten att det tar tid, men det tycker väl alla som väntar...

Jag håller med dig ( Bellixedda ) man går nästan itu, mentalt är det jobbigt!

På tisdag har vi födelsedag här, barnet ifråga fyller år, och jag tänkter planera ett kalas, fastän vi ännu inte vet hur det blir.

Hälsn Elisabeth
 
Vi har fortfarande inte fått något beslut, tycker att det är märkligt, fast samtidigt är det skönt för då är barnet tryggt hos oss ännu en dag!

Hälsn Elisabeth
 
Hej
Vi fick beskedet att det skulle ta ca 2-3 veckor innan domen medelades.
Men som du sa, man lägger en dag till för barnens trygghet
Vi håller allt vi har och hoppas
 
Idag kom beslutet....känns nästan som vi vunnit på lotte( tror jag, har dock aldrig vunnit) =)
Barnet får stanna hos oss...länsrätten lät LVU:et kvarstå...En sten lyftes från mitt hjärta!
Ser fram emot en spännande höst tillsammans med barnet.

Tack för era uppmuntrande meddelande och era tumm-hållningar...det gick vägen.

Hälsningar en mindre Orolig Familjehems mamma
 
GRATTIS

:banan: :banan: :banan:

Hoppas att ni får en skön fortsättning på sommaren. Vi sitter i samma sits var 6 månad jag tror inte att man vänjer sig men de blir lite lugnare för varje gång.

Ha de bra i värmen// Lena
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp