Pass eller ej

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej Alla kloka

vi har bokat en utlandsresa i sommar och tänkte ta med liten så klart.

Nu är det inte säkert att vi får pass säger soc. Föräldrarna skriver inte på.

Vilka rättigheter har man som familjehem då. Avlastning tex,så att vi andra kan åka för vi kan inte svika våra andra barn och mormor och morfar. Eller är det så att vi nu tvingas stanna hemma??????

Någon som vet?
 
är det inte då soc ska hjälpa till så att liten får ett pass. De får väl skriva på tycker man.
Håller tummarna att det fixar sig, inte kul att behöva lämna ett barn hemma av sådana omständigheter....
 
Hej!Denna fråga om pass hade vi uppe förra veckan,soc sa att skriver inte föräldrarna på så fixar soc detta.Har en ungdom som fått sitt pass genom att soc skrev under.Så stå på dig,dom ska hjälpa dig!! :razz:
 
Vi har också fått pass med hjälp av soc vid LVU.
nu har vi en solplacering och hopas vid Gud att det inte ska bli problem.
Pass lär vi inte behöva i år men vi har tänkt åka till Danmark och även DIT behöver vi ha bios godkännande.

Stå på dig redan nu så det inte blir akut till semestern.
Allt tar längre tid då.............

Förresten,
är plac svensk medborgare och ni ska hålla er inom Schengen kan det räcka med nationellt ID-kort.
 
Tänk på att ett LVU inte gäller när man är utomlands, skulle bio komma på plats är de som är lagliga vårdnadshavare.
Soc fixade pass till oss vid vår senaste resa, det var inga problem.
 
det är ingen garanti att soc fixar pass!!!
o gällande avlastning så har du rätt till detta OM det står i erat kontrakt....

gäller att få med allt vid kontrakts skrivning
 
Hej!
Vi har precis varit igenom detta med vår lilla som är LVU:ad och där biosar vägrar skriva på. Vi tog upp detta redan i somras med soc och fick sen intygen som behövdes från dem när det var dax att ansöka om passet här före jul. Dock ska ni tänka på att polisen inte kan utfärda pass hur som helst vid placeringar. I vårt fall tog det 2,5 månad innan dem kunde avgöra om vi fick ut ett pass eller ej med tanke på omständigheterna. Det passet gäller endast för en resa, vilket innebär att nästa gång ska proceduren göras om igen.
Utöver intyg från soc ville polisen även ha en skriftlig redogörelse från oss med lite bakgrundsinfo.
Sen måste ni också kontakta flygbolaget/resebolaget och skriva på ett särskilt intyg dem har eftersom ni har med en minderårig utan målsman (vi är ju inte vårdnadshavare). Så det är mao mkt att tänka på och tog alltså 3 månader för vår del att få till det tillfälliga passet. Så var ute i god tid om ni ändå vill ha med er liten.
Lycka till oavsett vad ni väljer :razz:
 
Godisråttan sa:
Hej!
Vi har precis varit igenom detta med vår lilla som är LVU:ad och där biosar vägrar skriva på. Vi tog upp detta redan i somras med soc och fick sen intygen som behövdes från dem när det var dax att ansöka om passet här före jul. Dock ska ni tänka på att polisen inte kan utfärda pass hur som helst vid placeringar. I vårt fall tog det 2,5 månad innan dem kunde avgöra om vi fick ut ett pass eller ej med tanke på omständigheterna. Det passet gäller endast för en resa, vilket innebär att nästa gång ska proceduren göras om igen.
Utöver intyg från soc ville polisen även ha en skriftlig redogörelse från oss med lite bakgrundsinfo.
Sen måste ni också kontakta flygbolaget/resebolaget och skriva på ett särskilt intyg dem har eftersom ni har med en minderårig utan målsman (vi är ju inte vårdnadshavare). Så det är mao mkt att tänka på och tog alltså 3 månader för vår del att få till det tillfälliga passet. Så var ute i god tid om ni ändå vill ha med er liten.
Lycka till oavsett vad ni väljer :razz:


Soc har nästan krävt av bio att de ska skriva under vid LVU (hos oss) Det har inte varit några problem att få ut passen då. Och vi reser ofta med båda familjehemsplacerade barn och kontaktbarn och vi har aldrig kontaktat flygbolagen för det :roll:



Kan du ha fått det om bakfoten?
 
Hej igen!

Som sagt, vår bio vägrar samarbete så det går inte att få till en påskrift. Och vår lilla skyddsling lever skyddat - så självklart har det säkert bidragit till polisens svårighet att besluta om pass. Däremot har jag inte fått ngt om bakfoten gällande intyg hos resebolaget. Det var dem som krävde det av oss. Kanske är olika från bolag till bolag?
 
Godisråttan sa:
Hej igen!

Som sagt, vår bio vägrar samarbete så det går inte att få till en påskrift. Och vår lilla skyddsling lever skyddat - så självklart har det säkert bidragit till polisens svårighet att besluta om pass. Däremot har jag inte fått ngt om bakfoten gällande intyg hos resebolaget. Det var dem som krävde det av oss. Kanske är olika från bolag till bolag?



Vi har rest men flera olika bolag. Med fritidsresor har vi rest flera gånger. Hur ska flygbolaget ens veta ifall du är vårdnadshavare eller inte? När ska frågan ha dykt upp? Vid beställning av biljetter?
 
Godisråttan sa:
Hej igen!

Som sagt, vår bio vägrar samarbete så det går inte att få till en påskrift. Och vår lilla skyddsling lever skyddat - så självklart har det säkert bidragit till polisens svårighet att besluta om pass. Däremot har jag inte fått ngt om bakfoten gällande intyg hos resebolaget. Det var dem som krävde det av oss. Kanske är olika från bolag till bolag?

Krånglet ang skyddad identitet kan jag förstå med inte intyg för charterresa????
Har alltid rest med placeringar utan några speciella intyg.................. :?
Har ALDRIG fått den frågan (??) ö h t.
 
Vi är fler i familjen än att vi kan boka online. Dessutom har vi aldrig rest med ett LVU-placerat barn som också lever under skyddade omständigheter, varför jag faktiskt frågade bolaget hur de hanterar personuppgifterna eftersom vi inte vill riskera att "bli hittade av fel personer". Men läser ni på deras hemsida "Före avresa" så står där att för alla, oavsett om det är placerade barn eller ej, så krävs ett intyg för barn man har med sig som är minderåriga och man ej är vårdnadshavare.
Detta är min erfarenhet och jag ville bara hjälpa till med att säga att det kan behövas mer än man tror och kanske ta mer tid än man räknat med eller tom bli så att man inte får ut ett pass.
 
Godisråttan sa:
Vi är fler i familjen än att vi kan boka online. Dessutom har vi aldrig rest med ett LVU-placerat barn som också lever under skyddade omständigheter, varför jag faktiskt frågade bolaget hur de hanterar personuppgifterna eftersom vi inte vill riskera att "bli hittade av fel personer". Men läser ni på deras hemsida "Före avresa" så står där att för alla, oavsett om det är placerade barn eller ej, så krävs ett intyg för barn man har med sig som är minderåriga och man ej är vårdnadshavare.
Detta är min erfarenhet och jag ville bara hjälpa till med att säga att det kan behövas mer än man tror och kanske ta mer tid än man räknat med eller tom bli så att man inte får ut ett pass.


det är jättebra att du gör det.
Men kan det inte var det här med att minderårga måste resa med målsman eller annars ha intyg från målsman om de reser utan vuxet sällskap?.

Jag har letat på fritidsresors hemsida och hittar inget annat.
 
Hej igen,

det är nog det intyget. Men i det står det att vårdnadshavare eller förmyndare måste godkänna resan. Vi är inte juridisk vårdnadshavare...I vårt fall skrev soc på och det godtogs av resebolaget/flygbolaget.
Jag vet inte om detta var onödigt eller ej utan gjorde bara som vi blev tillsagda och ville inte riskera att hamna i en sits där vi ifrågasätts på flygplatsen vare sig i Sverige eller i det land vi reser till.

Kanske kan vi avsluta denna diskussion här så att ursprungsfrågan åter blir aktuell.
 
Vi hade med ett intyg från soc att de var placerade hos oss eftersom inte vi heller är vårdnadshavare men de behövdes aldrig användas. Har man väl fått passen ska det inte vara några problem.
 
Vet inte heller om vi har några rättigheter vad gäller ev avlastning men det vore ju intressant att höra om ni får nåt svar av ert soc. Jag skulle höra med dom.

När det gäller passet så räckte det med placeringsbeslutet från soc nämnden och barnet med på plats att fixa pass, men det kan säkert vara olika mellan polisdistrikt och handläggare. Krångligt var det först, men sen kom en erfaren och sa att det gick att göra så. Passet ska ju hämtas ut också så det är lika bra att lösa allt på en gång. (SOL placering men ändå svårt med underskrifter)

Vi fastnade också på intyget vid bokningen hos Fritidsresor. Pratade med 3 olika personer som sa olika. Till slut fick jag besked (för jag ville veta 100% säkert) att det var inga problem att boka(hon kollade med någon av deras jurister).

Intygets avsikt är att förhindra minderårigas resor utomlands utan vårdnadshavares godkännande.
Eftersom vi har den dagliga omsorgen och reser med barnen räknas vi som "vårdnadshavare" i deras ögon. Det var den förklaringen jag fick. Tittade på andra bolags villkor och alla jag tittat på har samma krav.

Men mitt råd är ändå att ringa och dubbelkolla med respektive bolag och kanske även beroende på vilket land ni väljer att åka så det inte blir problem i passkontrollen. Det är nog bra med ett intyg från soc att ni har den dagliga omsorgen och ok att åka även på annat språk än svenska.

Hoppas det löser sig och att ni tar er iväg allihop!
 
När ifrågasatte de om ni var vårdnadshavare?

"Tittade på andra bolags villkor och alla jag tittat på har samma krav. "

Kan du hänvisa till den infon :rollhappy:
 
nikitalo sa:
Tänk på att ett LVU inte gäller när man är utomlands, skulle bio komma på plats är de som är lagliga vårdnadshavare.
Soc fixade pass till oss vid vår senaste resa, det var inga problem.


Jag har sökt mer information om det men jag hittar inget. Kan du hänvisa till en källa :razz:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp