Passning av placerade barn.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi ska gå en utbildning till hösten. Det blir en kväll i veckan i några veckor. Hur gör man då med sina placeringar? Soc vill att vi båda går, vilket vi självklart också vill.
Vi är jourhem, så ingen känner de så väl att de kan hoppa in som "barnvakt".
 
Ida sa:
Vi ska gå en utbildning till hösten. Det blir en kväll i veckan i några veckor. Hur gör man då med sina placeringar? Soc vill att vi båda går, vilket vi självklart också vill.
Vi är jourhem, så ingen känner de så väl att de kan hoppa in som "barnvakt".


Hur gamla är barnen? vi har någon av våra närmaste som passar barnen i vårt hem vid sådanna tillfällen.
 
Eftersom vi kommer att jobba med jourplaceringar så vet jag inte ålder. Ingen i vår närhet kommer heller antagligen lära känna barnen så pass att vi kan lämna dem en hel kväll.
 
Ida sa:
Eftersom vi kommer att jobba med jourplaceringar så vet jag inte ålder. Ingen i vår närhet kommer heller antagligen lära känna barnen så pass att vi kan lämna dem en hel kväll.

Ok. så ni har inga placeringar idag men räknar med att ni kommer att ha nya placeringar vid tillfället? Då kan ni inte gå båda två. Det måste soc själva räknat ut tycker man :roll:

Fråga dem och se vad de har för klokt svar.
 
Ett tips.... Försök att bygga upp ett nätverk som kan rycka in vid oväntade händelse. Kan vara så att båda behöver vara ifrån samtidigt av olika anledningar. Utan grannar och vänner hade vi inte klarat av vissa tillfällen som. Något barn blir sjukt och den andra är någon annanstans. Har ibland fått ställa in möten och annat pga att vi inte haft uppbackning.
 
Soc säger att det är väldigt viktigt att vi går denna utbildningen båda två. Och att passning av de placerade barnen det "måste bara lösa sig". Jag funderade bara på hur de tänkt. Vi har familj som jobbar på liknande sätt och gärna ställer upp och hjälper till . Men det kändes som att soc inte tyckte det var en bra ide när de inte kände barnen. Självklart ska jag ta upp detta med soc vid näste träff, tänkte bara kolla med er om någon hade liknande erfarenhet.
 
När vi har jourat har mina föräldrar alltid varit involverade just för att kunna rycka in vid behov.
Vi har träffat dom regelbundet både hos dom och hos oss.
Våra bio är ju också bekväma med dom och när jourisarna har sett det har även de varit trygga (så trygga de nu kan bli).
De få gånger det hänt att de behövt komma och ta över så har det funkat bra.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp