Placeringskommuner!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla!

Har läst här på forumet att många av er har väldigt tufft med placerande socialtjänster. Kan inte vi som har bra kommuner att jobba med säga till, så kan ev. intresserade skicka privat meddelande för att få veta. Vet ej om detta skulle var OK, men om vi ville få en ny placering är det ju fördel att veta om kommunen är bra. Man kanske kan skriva i vilket län kommunen ligger i. Bor man i Umeå är man nog ointresserad av en kommun i Skånes län.

Säg ifrån om jag är helt ute & cyklar eftersom jag är väldigt ny här på forumet.
 
För oss som har hand om forumet är det helt okej!

Men vill bara påpeka att det kan fungera hur bra som helst för ett familjehem i x kommun men inte för ett annat som har från samma kommun. Mycket beror på uppdraget, personkemin osv.

Hälsningar
Anne Aronsson
 
Det är ju iofs alldeles sant, men man kan få veta om kommunen är snål, om extrastöd finns osv.

Vår fantastiska placeringskommun, för 2 olika uppdrag, ligger i Stockholm län. Hör av er om ni vill veta mer.
 
Ja, det är ju en djungel det här med kommuner och det är ju bra att veta om man har kommun som har kontrakt som är bra, att det är ok att ta upp extrakostnader (resor etc) som kan uppstå, stöd och uppmuntran etc. :idea:

Vi "tillhör" Stockholms län.
 
Kan definitivt instämma med familjehemmets inlägg

familjehemmet.se sa:
Men vill bara påpeka att det kan fungera hur bra som helst för ett familjehem i x kommun men inte för ett annat som har från samma kommun. Mycket beror på uppdraget, personkemin osv.

Det kan också bero på handläggarna-vi är alla människor. Vi har exempelvis haft 7 uppdrag från samma kommun med 5 olika handläggare och det har varit som natt och dag på alla plan. Har även haft uppdrag från annan kommun. Jag skulle inte såga/rosa en hel kommun utan istället försöka få en annan handläggare, om det är möjligt, om det skulle skära ihop sig. Jag vet ju idag vilka tjänstemän jag inte skulle kunna ha ett uppdrag "ihop" med men det är ju fortfarande samma kommun.

Skulle i och för sig vara intressant att se statistik över vilka kommuner som har liten/stor omsättning på familjehem, vilka som i huvudsak anlitar organisationer/företag och vad snittersättningarna kan vara-men det lär ju aldrig vara officiella uppgifter.
 
Handläggare ja, eftersom vi har 2 plac från samma kommun så har vi oxå haft 2 soc. sekr. Just håller de på att ändra lite så att vår fam. handläggare ska ta hand om båda plac. Blir smidigare för oss och bättre & billigare för kommunen.
 
Tidigare hade vi uppdrag från en kommun i stockholmslän och det funkade bra ända tills förra året då det för jag vet inte vilken gång i ordningen kom en ny handläggare. Hon borde definitivt inte få jobba med barn/tonåringar. Hon pressade vår stora kille så hårt till ett avslut hos oss att han började smygdricka.

Nu har vi från en kommun i Västra Götaland som vi är jättenöjda med.
Det har aldrig varit någon snack om något utan vi har fått det stöd vi behöver.
 
Jobbar för tre olika kommuner i Stockholms län som jourhem och tycker att det är helt upp till om man får en bra handläggare eller inte, nån större skillnad på "mina" kommuner tycker jag inte att det är.

En bra handläggare som hör av sig, ställer upp och FRAMFÖRALLT går att få tag på är A och O.
 
Mamma mia sa:
Finns det någon som har bra eller mindre bra erfarenheter av kommuner i skåne? så får ni gärna berätta mera!

Jotack! Det finns en kommun i sydöstra skåne som inte är bra. Vi genomlevde 4,5 år med dem och bara det första året var kanon sen gick det käpp rakt åt ... varmare trakter... Kommunen är usel totalt - inte bara handläggare utan hela socialtjänstens organisation. Länsstyrelsen har gett dem km-långa reprimander (har varit i tidningen med...)
Kommunen börjar på T och resten kan ni få om ni PM-ar mig.
 
Socialassistentens kvalitet avgör

Hur bra ett barn får det vid en placering avgörs HELT av den person (socilaassistent) som handlägger. Det beror sällan på vilken kommun det är fråga om.
Rättsäkerheten och likabehandlingen för barnen är i detta avseende helt oacceptabel.
Ledarskapet i kommunerna spelar dock stor roll. Svaga assistenter får fortsätta år efter år. Den skyddande kollegialiteten inom förvaltningarna är bedövande.
De personer som finns på länsstyrelserna och som skall utöva tillsyn är oftast rekryterade från de kommuner de sedan skall visitera. Kompisandan fortsätter och det blir urvattnat. Det är synd om barnen.
 
Re: Socialassistentens kvalitet avgör

HAD sa:
Hur bra ett barn får det vid en placering avgörs HELT av den person (socilaassistent) som handlägger. Det beror sällan på vilken kommun det är fråga om.
Ledarskapet i kommunerna spelar dock stor roll. Svaga assistenter får fortsätta år efter år. Den skyddande kollegialiteten inom förvaltningarna är bedövande.

Där skulle jag vilja ändra lite...
Soc.sekr spelar en stor roll vid en placering men det viktigaste enligt min erfarenhet är ändå att utan en bra ledning så blir till att jobba i motvind ända in i det sista. Har till och med pratat med chefen och den är så insnöad och kör i gamla spår att det är sorgligt. Därmed så får inte de duktiga soc.sekr en chans att göra ett bra jobb och kan heller inte utvecklas till att bli ännu duktigare på sina jobb.
Det handlar ändå mycket om att ha en fingerkänsla för att kunna sätta sig in i en annan persons situation och kunna sålla bland sanning och osanning. En bra ledning hjälper och tillåter sina arbetare att utveckla detta vidare.

/Sara
 
Placeringskommuner

Hejsan alla ni därute!

Jag tar tillfället i akt och försöker att ta tillvara på era erfarenheter...
Är det någon som har erfarenhet av samarbete med Växjökommun?

Tacksam för synpunkter!!
 
Hej!

Vi har inte arbetat för Växjö än, men kontakten är etablerad. Var i kontakt med dom innan vår nuvarande placering. Efter det timmslånga samtalet för ett par månader sedan fick vi åter igen ett mycket gott intryck. Tyvärr är vi upptagna just nu men de vet när vi är tillgängliga igen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp