Presenter och julklappar ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Presenter och julklappar ??
av Ida » 26 okt, 2011, 6:38
Hur gör ni med presenter och julklappar för nya placeringar?
Vi är ju jourhem och har bara nya placeringar kan man säga. Om nån bott här tre, fyra månader så är det inte så svårt. Men om det handlar om en vecka eller två? Vad i hela friden ska man köpa? Och för hur mycket? Om våra biobarn också fyller år under placeringens gång är det ju ännu svårare, då det lätt kan jämföras med varann.

Är det någon som hamnat i detta dilemma? Eller någon annan klok själ som har lite tips.
 
Hej!

Jag hade nog tagit hänsyn till om bionätet på något sätt gratulerar med presenter. För är det så att de köper så kan ju ni köpa något mindre, men är det så att det inte kommer något från dem så hade jag köpt så att det inte skiljer sig för mycket från mina egna. Det är viktigt att någon kommer ihåg en dessa dagar.

Tre
 
Till jul hade vi sett till att alla fått ungefär lika mycket.

Födelsedagar är något helt annat.
Den som fyller år får presenter, oavsett hur länge den varit en del av familjen.
Födelsedagen är DEN personens dag!
 
Jag förstår hur ni menar och i grunden tycker jag detsamma - verkligen. Men nu när jag har korta jourplaceringar som ibland bara är nån vecka. Om de fyller just då känns lite konstigt att köpa för runt tusen kronor när vi inte ens känner de såväl att vi vet nåt bra att köpa.

Men jag tycker egentligen som er.... Lite dubbelt på nåt vis.

Ja en knivig situation som minsann får lösas med nåt bra knep så plac minns det som en bra dag. Jag funderar på tex en upplevelse. Nåt vi kan åka och göra. Typ gocart eller nåt.
 
Adal sa:
Ida: Upplevelser är ju en jättebra idé - det borde man ju minnas en längre period.

Håller med, vi köper inte för 1000:- kr i presenter.
Vi köper det barnet behöver kanske kläder och sak/leksak, ska de vidare behöver de säkert lite baskläder.
Däremot lägger vi stor vikt att det är barnets dag....
De får bestämma en hel dag som upplevelse inom rimliga gränser förstås, och vilken mat den vill äta, den får välja restaurang, de har alltid känt sig firade utan ett "stort" kalas....

Som nu tex. ska vi till badhuset, sen ta en bowlingmatch, sen blir det avslutning på Burger King
Vårt barn ser fram emot denna dag och vi me....
 
Fia-Lotta sa:
Adal sa:
Ida: Upplevelser är ju en jättebra idé - det borde man ju minnas en längre period.

Håller med, vi köper inte för 1000:- kr i presenter.
Vi köper det barnet behöver kanske kläder och sak/leksak, ska de vidare behöver de säkert lite baskläder.
Däremot lägger vi stor vikt att det är barnets dag....
De får bestämma en hel dag som upplevelse inom rimliga gränser förstås, och vilken mat den vill äta, den får välja restaurang, de har alltid känt sig firade utan ett "stort" kalas....

Som nu tex. ska vi till badhuset, sen ta en bowlingmatch, sen blir det avslutning på Burger King
Vårt barn ser fram emot denna dag och vi me....

Till jul hade vi sett till att alla fått ungefär lika mycket.

Födelsedagar är något helt annat.
Den som fyller år får presenter, oavsett hur länge den varit en del av familjen.
Födelsedagen är DEN personens dag!


Nej, några tusen kronor köper inte heller vi presenter för.
Skulle aldrig hålla ekonomiskt att köpa för så mycket till alla barn/barnbarn..........
Önskas det dessutom barnkalas för kompisar så drar det iväg också.
Men som skrivs ovan, det är viktigt att göra det till DERAS dag!
I det ingår att välja både middagsmat och efterrätt/tårta, helt enligt personens önskemål.
Oavsett om det blir hemmamat (sist önskade lillingen blodpudding till pappas förtvivlan) eller restaurang (vilket vi vuxna ofta väljer :angel )
Oftast gör vi också något kul ihop beroende på hur dagen i övrigt ser ut.
 
Tack för alla tips. Det där med att bestämma dagen (innom vissa gränser förstås) är en mycket bra idé. Det svåra för oss kommer nog bli att få barnet att berätta vad det vill :)

Vissa sprudlar ju och kan berätta vad de önskar - svårare för andra....
 
Då har du ju fått många bra alternativ att hjälpa till att föreslå beroende på ålder och vad som finns att tillgå i närheten av var ni bor. :banan: :banan:

Här väntar gokartkörning till helgen! :oops: :claphappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp