Problem med förvaltning!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Det är ett tag sen jag skrivit nåt ihär......Det ahr ju händt en del,mindre trevliga saker sen sist. :cry:
Ber om ursäkt om detta blir ett rörigt inlägg...
Vi är ju en ganska nyuträdd familjehem,inte jourhem,sedan några månader.våran första placering var två syskon.små,som hade skyddat adress.Dessa små älsklingar hann bo hos oss en knapp väcka,innan dom blev flyttade,pga.av att soc.råkade avslöja våran adr.för föräldrarna. :? Dom hade varit med om mycket svåra saker innnan,och dettta gjorde allt värre för dom....
Sen så fick vi ytterligare en jourplacering(vi är endast uträdda som familjehem).Här fungerade samarbetet med bio bra,tills vi frågade om det gick att ändra på vissa saker angående barnen.Då vändte allt! :twomad:
Jag hinner inte gå in på allting,det tar för lång tid,men dom följande väckorna blev ett mindre helvete!! Vid hämtning/lämning blev det bråk,släktningar lade sej i,med svordomar,hot och masse "trevligheter"..... :littlesad Allt inför barnen.....Det gick inte att lugna ner personen..
Efteråt händte det att jag ringde soc.för atttala om vad som hade händt.Sen så var detta midt i semestertider,jag traff sällan samma människa två gånger,fick ofta olika beskäd om vad jag skulle göra. :roll: Jag var lite upprörd vid dessa samtalen med soc,jag hade aldrig varit med om nåt liknande,och detta var vår ALLRA första kontakt med bio-föräldrar!
Det hela tok nästan knäcken på oss,kan jag säga.....
Efter mycket jobbigheter,tog uppdraget slut.Och efter ytterligare två månader(!) fick vi ett brev från soc,där det stod att dom inte kommer att ge oss flera förfrågningar.....
Pga.våra "samarbetssvårigheter" med bio!! PLUSS att dom ansåg att jag blev upprörd vid stress(samtalen efter lämnandet) Men,dom påpekade att barnen hade det bra hos oss,vi var samarbetsvilliga med dom,och att vi var uthålliga!
Dom skrev att vi inte fick handledning under sommaren(det fick vi inte..),pga.av att dom inte vissta hur uppdraget skulle se ut(!). :? :? :?
Våran fråga var ju:Hur kunde socialen kräva av oss,att vi skulle fungera perfect i vårat allra första kontakt med bio? INGEN förklarade för oss hur detta skulle gå till! Sen så ÄR det faktisk skillnad på att vara familjehem och jourhem?
Denna bio var mycket svår att ha att göra med för oss,det var mycket svårt att få personen att se barnens behov och inte sina egna!
Soc stälde upp med personal några gånger,som skötte hämtning och lämning vid umgängerna.Men,SEN fick vi höra att detta var fel av mej! Dom ansåg att jag då "drog mej undan samarbetet med bio" :? VI ansåg att DET borde dom talat om innan det började,isåfall....
Vi blev mycket chockade och lädsa av detta brevet från dom,vi kan helt enkelt inte begripa deras beslut! Vi gjorde så godt vi kunde,och det ENDA dom slog ner på,var "samarbetssvårigheterna" med bio....BIO ville inte samarbet med oss,vi försökte masser av gånger,både min man och jag prata med dom....Utan resultat...HUR gör man då??
Vi upplever att soc lyssnat på bio och släktningar till bio,och inte på oss...
Hur går vi vidare eftere detta? Vi har kontakt med en ny komun nu,dom tyckte detta var märkligt...
Vi satsar på att vara kontaktfamilj till att börja med,till en yngra pojke...Så får vi se sen hur det blir!
Tacksam om nån orkar läsa detta röriga brevet.... :oops: Och kansje ge lite synpunkter på det hela!
 
Först och främst vill jag beklaga att ni fått denna tuffa erfarenhet.

Sen var ni inte utredda för jour, ni var inte inställde på det, och soc borde underlättat för er.

Att de sen tycker att ni inte varit samarbetsvilliga gentemot bio,kan jag inte fatta, ni fick ju bara skit av bio....

Ta ett snack med soc och ifrågasätt. Det hade jag gjort.

Inte i telefon utan ett möte öga mot öga.

Önskar er lycka till med kontaktuppdraget!!
 
Tyvärr händer sådant här emellanåt och det är beklagligt. Det stjäl ork och energi och får man sedan inte ett riktigt avslut med genomgång om vad som hände och erkännande för det man faktiskt gjorde rätt så hänger det kvar rätt länge.

Vi har liknande erfarenhet med en av våra placeringar, vi fick också "skulden" för allt som gick snett, soc. försvann på semester och hänvisade till socialjouren när allt var som värst, vi blev beskyllda för att "sko" oss på placeringens skadegörelse av våra tillhörigheter/möbler/etc. Bio fick ändra, styra och ställa på ett sätt som var förödande både för oss och för barnet.
Denna soc.ass. placerade sedan våra handlingar på ett ställe i kommunens arkiv där vi inte skulle kunna hittas utan mycket letande. Sedan slutade soc.assistenten och våra handlingar blev kvar i "källararkivet" i flera år. Inte förrän vi ringde och bad om en kopia på deras utredning av oss uppdagades vad som skett och då hade den kommunen letat kvalificerade familjehem som vårat i flera år. (Inte för att jag hade velat ha nåt mer att göra med den kommunen, men ändå!!!)

Hoppas att ni, precis som vi fick, får uppdrag från en mer omtänksam kommun. Vi har idag placeringar från tre olika kommuner, alla lika bra :claphappy:
 
Hej! Vi letar nu nya uppdragsgivare efter ett tråkigt slut på en placering i våras som jag tidigare har berättat om.Nu känner vi oss redo igen!Men nu visar det sig att nya intresserade kommuner inte är så intresserade av oss längre när det visar sig att vi inte använder utredande kommun o tidigare uppdragsgivare som referens!Att det sen är den kommunen som inte varit proffessionell verkar inte ha ngn betydelse.....Hur ska man hitta en bra kommun som man kan vara ärlig med?Vi har inget att dölja eller skämmas för!Det är då sannerligen inte lätt att hjälpa barn i detta land!Snart får väl socialförvaltningarna leda faddergalor på tv och samla in pengar till barnhem istället!
 
lånebarn sa:
Hej! Vi letar nu nya uppdragsgivare efter ett tråkigt slut på en placering i våras som jag tidigare har berättat om.Nu känner vi oss redo igen!Men nu visar det sig att nya intresserade kommuner inte är så intresserade av oss längre när det visar sig att vi inte använder utredande kommun o tidigare uppdragsgivare som referens!Att det sen är den kommunen som inte varit proffessionell verkar inte ha ngn betydelse.....Hur ska man hitta en bra kommun som man kan vara ärlig med?Vi har inget att dölja eller skämmas för!Det är då sannerligen inte lätt att hjälpa barn i detta land!Snart får väl socialförvaltningarna leda faddergalor på tv och samla in pengar till barnhem istället!

Vi hade besök från en annan komun här,och vi var helt ärliga med vad vi hade upplevt med den förra komunen! Allt elände där......Den nya komunen har vi desutom haft två uppdrg för förut,som kontaktfamilj.
Det visade sej att dom redan hade en specifik placering i tankerna för oss då dom kom. :D
Så vi blev ganska snopna,kan jag säga....
Dom har vår "gamla" handledare från sin komun som referens åt oss,och dom skall även ringa den andra komunen.
Detta känns mycket spennande,faktisk.Specielt bra kändes det att desa handleggarne höll med oss i att den förra komunens beteende var lite konstigt och fel!
Så vi får se vad som händer framöver....Dom hade "bråttom" med den placeringen dom hade tänkt för oss.Om detta blir av,så startar vi med inskolning mycket snart....Fast,vi behöver nog fundera om just detta barnet är rätt för oss....(det är ett av dom barnen vi var kontaktfamilj åt,för ett par år sen.)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp