Rätt till barnomsorg och fritids eller inte...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Jag har en fundering som jag vill lyfta.

När vi hade en placering i 5 månader i somras (som var 8-13 mån gammal)hade jag vår treåring på dagis 8-15 varje dag. Då hade jag tid och möjlighet att jobba med anknytning och undvek mycket svartsjuka de små emellan.

Nu har jag istället fått ett syskonpar där den yngsta är 1 år ganska precis och nu säger dagis att det är 15 timmar barnomsorg per vecka som gäller precis som om jag varit hemma med ett eget barn. Men jag gör ju ett avlönat arbete. Det är ju inget vanligt barn. Jag kan/får ju inte sätta barnet i förskola utan ska vara hemma för barnets skull. Inte för att ta hand om min tre åring.

Vad är era erfarenheter? Hur har era kommuner beslutat i likande fall?

Mvh
Lena
 
Hej!
Vi har också 15-timmars regeln gällande hos oss...
Har sökt dispens för vår 5-åring då :angel: behöver vara tillsammans med jämnåriga barn och träna
mycket med sitt tal.
Vi fick papper från kommunen att just detta barn har rätt till 25 timmar per vecka oavsett om vi "går hemma". :claphappy:
 
jag har inte fått höra något alls ang att våra barn är på fritids både före och efter skolan under tiden jag går hemma med vår placering.

vi har haft vår :angel: jouplacerad sen i mitten av sept och skolan/fritids har vetat om detta hela tiden.
Men jag har hört fler som inte får ha kvar mer än 15 timmar... Kolla vad soc kan göra
 
Att få ett barn placerat hos sig är inte samma sak som att få ett syskon- det vill säga att barnen bör få vara i förskola och fritids efter vad just er familj har för behov. Vi har inte haft några problem på senare tid med vår kommun ang barnomsorgen då de räknar att jag gör ett jobb numera, fick bara ha lite support från kommunens specialpedagog (min förra kollega) för attt få barnomsorgspersonerna positiva till att vi skulle få ha 30 timmar i veckan. Det handlar nog en del om okunskap i samhöllet- vad det innebär att ta hand om ett placerat barn.....det är ett annorlunda hemmajobb. Människor som har sina kontor hemma eller jobbar på diostans eller pluggar har ju rätt till barnomsorg efter behov. Arbetade tidigare själv inom förskolan och hade inga problem med att ge alla rätt till barnomsorg efter behov. Ta hjälp av soc, habilitering eller förskoletema om sådant finns och berätta för barnomsorgen varför ni önskar det ni vill ha- att det finns ett stort behov av fler timmar. Lycka till!!!
 
Vi har också 15 timmars regeln här,men vi har fått ansöka och fått beviljat 25 tim,men det satt långt inne.
De ansåg att vi skaffat barnet och denne var vår.Jo eller hur...ingen av våra har den ryggsäck som vår placering släpar på.
Jag är faktiskt så himla less på den kommentaren.
Sen sa min man något som var rätt bra tänkt.Jag har föräldrarpenning nu för ett bio barn och det är ju mitt jobb..placeringen får vi ju inte förlorad arbetsinkomst för.Så egentligen borde vi ha rätt att ha placeringen utan tjafs på förskolan.
Varje halvår måste vi ansöka om fler timmar igen,skriva massa papper och igen förklara vilka svårigheter vår plac har.
Förskolan är vår enda avlastning och som familj börjar vi bli trötta,vi har bett om kontaktfamlj en helg i månaden,men fick nobben från soc.
 
Vi fick till slut 22 timmar och om det exv var umgänge så kunde han få mer timmar vid såna tillfällen. Vi tog 8-13,30 och fyra dagar i veckan. Onsdag ledig.

Nu har vi fått en konflikt till då personalen på avd inte uppfattat överenskommelsen på samma sätt som rektorn... Så nu ville dom att jag skulle kompensera extra tiden med ledig tid. Jag försökte förklara hur rektorn sagt och att jag faktiskt jobbar på dagarna. "Det kan man ha olika åsikter" säger personalen till mig då! Samma personal som för ett tag sen sagt att det är sån tur att såna dom vi finns och att vi är så modiga osv....

Blir så ledsen...
 
Hej.

Vi har nog inte pratat så mycket om det men jag har 15 h/v på min bio, men kan ha fler h när jag behöver. (tycker inte jag behöver mer just nu...alla får sitt :wink: )

Sen kan jag tycka!! När jag är tjänstledig, är jag tjänstledig för annat uppdrag (ej samma som barnledig för bio eller adoptiv barn) enligt lagen.
Alltså arbetar/har uppdrag jag när jag är hemma med familjhemsbarn och därmed rätt till barnomsorg efter behov.

Jag vet fler på vårat dagis/fritids som har barn mer än 15/v...
Måste undersökas!
C
 
LenaL sa:
Jag försökte förklara hur rektorn sagt och att jag faktiskt jobbar på dagarna. "Det kan man ha olika åsikter" säger personalen till mig då!

Min omedelbara tanke var faktiskt att det måste innebära att dagispersonalen inte jobbar, för de tar ju bara hand om andras barn. De har ju faktiskt valt det också, så vad är skillnaden? :angel

/Hettiva
 
Hettiva sa:
LenaL sa:
Jag försökte förklara hur rektorn sagt och att jag faktiskt jobbar på dagarna. "Det kan man ha olika åsikter" säger personalen till mig då!

Min omedelbara tanke var faktiskt att det måste innebära att dagispersonalen inte jobbar, för de tar ju bara hand om andras barn. De har ju faktiskt valt det också, så vad är skillnaden? :angel

/Hettiva

EXAKT!!!! :claphappy:
 
Vi sänkte tiden för vår bio på förskolan för att hålla nere tiden då vi fick dra ner tiden för vår Liten pga sjukdom som Liten fått. Vi har haft en tuff tid efter jul, mycket nattvak, sjukhusresor, otaliga besök i telefonköer och på apotek för att få tag i läkemedel, mkt oro.... Jag åkte på flera infektioner och har väl egentligen bara sett till att allt fungerat i 2 mån. Inget utrymme för egna tankar och att hämta energi. Förskolepersonalen såg det och sa att de tyckte att jag skulle ha barnen lite extra någon gång ibland så jag hann andas....bara deras omtanke värmde.....tog faktiskt en extra timme häromdagen och gick och simmade....ljuvligt.... Jag har lönebortfallsersättning som ersätter min lön, alltså gör jag ett jobb och har därmed rätt till barnomsorg....precis som alla andra med förvärvsarbete.... Så det har vi rätt att kräva.... Har t o m kollat upp det m barnomsorgsansvariga i vår kommun, då vi i början hade lite oförstående männiksor som jobbade på förskolan....nu har de ju märkst att det ä en hel del att "ta i", runt omkring dessa barn....de får själv ofta påhälsning och telesamtal från olika instanser-soc, bup och habilitering...tycker lite synd om dem ibland, mende klagar inte- det är ju för barnets skull och de vill gärna göra ett bra jobb....

Jag tror att det underlättat för oss i o m att vi berättat mycket om vad som händer på hemmaplan vad det gäller allting med barnet- det har ökat deras förståelse.
 
Va underbart det vore om vi hade förstående förskole personal.
Om jag beklagar mej nångång svarar de -trodde du det skulle vara enkelt att vara familjehem.
Jag har slutat prata med personalen förutom den alldagliga frågan-hur har det varit idag.
det enda svar jag får då är -bra
ibland kan de även säga-det går så bra nu förtiden , :angel: har ju humör,men det är det ju fler som har. så det är helt normalt!!!!

Är så fruktansvärt less på den kommentaren..Normal...vem har sagt något annat??

Önskar jag kunde byta förskola,har även pratat med föreståndaren...men de har nog alla jobbat för länge på samma plats.All ny personal som man äntligen får lite förståelse ifrån slutar...

Jag har helt enkelt ledsnat på allt strul,allt motstånd och all kamp hela tiden...funderar på att lägga av.
Men håller ihop enbart för :angel: skull.
 
men fy vad tråkigt... vilken tråkig attityd från förskolepersonalen
finns det ingen dagmamma som du kan väja istället??


familjekär sa:
Va underbart det vore om vi hade förstående förskole personal.
Om jag beklagar mej nångång svarar de -trodde du det skulle vara enkelt att vara familjehem.
Jag har slutat prata med personalen förutom den alldagliga frågan-hur har det varit idag.
det enda svar jag får då är -bra
ibland kan de även säga-det går så bra nu förtiden , :angel: har ju humör,men det är det ju fler som har. så det är helt normalt!!!!

Är så fruktansvärt less på den kommentaren..Normal...vem har sagt något annat??

Önskar jag kunde byta förskola,har även pratat med föreståndaren...men de har nog alla jobbat för länge på samma plats.All ny personal som man äntligen får lite förståelse ifrån slutar...

Jag har helt enkelt ledsnat på allt strul,allt motstånd och all kamp hela tiden...funderar på att lägga av.
Men håller ihop enbart för :angel: skull.
 
Nu har vi fått rätt. Jag har ju ersättning för förlorad inkomst och får inte jobba med annat så jag har rätt till heltid barnomsorg. Förvaltningschefen har sagt att hon kan inte se hur man kan fatta nått annat beslut. Men om jag bara hade haft mitt arvode, då hade det varit 15 timmar för då är jag arbetslös :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp