Råd ang tigande barn

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
När vår Liten, snart i skolåldern, får minsta tillsägelse har h*n brjat att tiga o stirra på oss. Detta är irriterande o svårt att tackla. Vi vet inte om det är för att Liten blir osäker, ellerom det är ngt annat som ligger bakom. H*n gör samma saker i förskolan som hemma osm hos mina föräldrar som är barnvakter ibland.

Ett exempel. Liten slickar ibland på människors armar o när h*n idag slickade mig sa jag att man inte får slicka människor, att vi inte tycker om det. H*n sitter då kvar, blir helt tyst o stirrar bara, ser "sur-osäker "ut. Ett annat exempel är om barnet i försolan gör ngt annat barn illa-med eller utan vilja- säger då personalen till sätter sig baret o stirrar o bryr sig inte om att säga förlåt (ngt h*n tycker är viktigt att alla andra gör mot henne) o h*n verkar låsa sig. Detta har pågått i drygt ett halvår. Har försökt att ignorera det, men det släpper liksom inte, h*n kan vara stirrande i en timme o mer o det är svårt att inte bli irriterad. H*n liksom tier sig ur problem- kanske för att h*n blir osäker...vet inte- finns det några teorier o råd kring detta?? :?


Barnet är utvecklingsförsenat o har en annan kronisk sjukdom- epilepsi. H*n är osäker o andra situationer o söker ofta stöd i osäkra situationer -o så till oss-men tror det blir problem då det är vi som är tryggheten som säger till. Det kan räcka med små tillsägelser som andra barn skulle rycka på axlarna åt....
 
Tillägg: barnet har under hösten haft tuffa terapier som trttat ut o startat igång mkt tankar hos liten. Tror att detta kan vara en orsak till att barnet under hösten verkat må sämre mentalt. Samtidigt som vi vill bemöta barnets ledsnad o ilska måste man ju ibland behöva markera när barnet gör fel.... men hur kan vi gra för att själva inte bli irriterade?
 
Hej GMB!

vi har en mycket äldre :angel: som har ett liknande beteende. H*n "slår" av när det går emot, min man liknar det vid att man ser hur lampan inom henne släcks och vid vissa tillfällen blir fullständigt apatisk. Det visar sig senare att h*n har post traumatisk stress syndrom som kan visa sig med att allt ifrån att tiga, till att gömma sig till att bli apatisk.

Är eran :angel: så pass att hon han kan prata efteråt om vad som händer inombords när det slås av? VI fick tack och lov tag i en terapeut som var inriktad på just ptss och det gav en hel del. Med hjälp av teckningar dockor osv fick vi mer tag i kärnan bakom.

Sen hade vi tidigare en :angel: som oxå var mycket äldre som slickade i ansiktet på armarna på händerna eller där h*n kom åt på oss!! ohyggligt frustrerande. Där visade det sig vara ett beteende som uppfattadet som "roligt" av bio och samtidigt som h*n visste med 100% säkerhet att det skulle väcka reaktioner och för h*n spelade ju ingen roll om det var positiv eller negativa reaktioner. Tack och lov för BUP säger jag bara :smirk:

Hoppas att ni får hjälp på traven och kanske kan få terapin att rikta in sig på tigandet?
Gott Slut!!
Vilda villan
 
En som är rädd och osäker får man ju verkligen behandla med silkesvantar ....... phu , förstår er frustration .
Nu lär väll några gå i taket men jag kan bara hoppas att ingen missförstår .
Jag drar parralell mellan djur och barn . Båda är här och nu , reagerar på de signaler vi sänder ut utan att vara medvetna om det . Ex. man pratar med mjuk röst men är så arg att man kokar inombords , det märker dom med en gång . Mycket kännsliga märker humörförändringar hos oss innan vi själva ens är medvetna om det . Har det varit svåra traumatiska upplevelser så kanske deras liv varit beroende på den uppmärksamheten .
Stänga av är väll rätt så typiskt posttraumatisk stress men jag vet att när det jobbas hårt och intensivt på djupet med en psykolog , kan det vara så tröttande att en tillsägelse gör att "proppen går" , stänger av tills man orkar fungera igen .
Är man irriterad ska man ju helst undvika vara i närheten , men , å andra sidan liten kan inte lämnas ensam så .... önskar jag hade något magiskt trick att förmedla men ....
Liten tanke ... kanske kan man använda liknande verktyg som med dom som har posttraumatisk stress .
Jag tror inte det är bra att tillåtas stänga av för länge , det är en skyddsmekanism som finns av en anledning men om det får pågå för länge kan det etablera en bekväm flykt som blir ett handikapp .

Näää , jag är nog inte mycket till konkret hjälp inte , tämligen värdelös ....men jag skickar så många kramar du behöver (så kan du plocka fram en så fort du känner du behöver en)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp