Redo igen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Efter att i vintras fått vår :angel: "tagen " ifrån oss, är vi äntligen redo igen.
Det här gången tänker vi börja som jour och genom en organisation.
Det känns super bra och hoppas att de nya barnen kan lindra lite det som hänt, om inte annat så hinner man kanske inte tänka på det :D
Sen får vi hoppas att de tomma sängarna inte står tomma för länge.

Bör man ha ett lager med extra kläder hemma i varje storlek?
Vad bör man mer införskaffa sig som jour?
 
Vi vill ha en org med på möten med soc, då vår soc efteråt ljög och sa att vi sagt uppp uppdraget, vilket var en ren lögn.Det blev ord mot ord... och vem trodde på oss???? Nu vill vi ha fler "vittnen" med på möterna så att detta inte kan uppstå igen.
 
Jag kommer också ihåg din historia, härligt att ni är på banan igen.

Välkommen som jour :claphappy:
Vi är jourhem och varit i massa år (vi är även familjehem åt en :angel: vi haft i 15 år)
Jour är lite annorlunda, här gäller det att INTE knyta an på samma sätt utan lite "lagom"
Vad ska du ha för åldrar? Vi har från 6-7 år.
Jag har några lådor kläder i lite olika storlekar allra helst lite mjukisbyxor (där storleken inte behöver stämma så exakt) och lite t-shirtar.
Många som kommer med bara det dom står i åker man ju och handlar upp till redan efter nån/några dagar efter eftersom dom ska ha kläder för årstiden när dom kommer.
Vi har lite gosedjur (som våra egna stora barn kasserat) som dom kan få....dom får ta med sig den när dom flyttar, börjar det sina i den lådan så köper jag några nya på IKEA :razz:
Något jag alltid gör är att jag använder kameran flitigt, från dag ett tills det dom flyttar, det skriver jag sen ut så dom får med sig, också väldigt smart sätt att hålla "lagom kontakt" med föräldrarna, jag brukar vara generös med att skicka bilder till föräldrarna.
Hoppas ni får något snart :banan:
 
Vilket bra upplägg Trixen :claphappy: bra med fotona, det gäller ju att fylla ut alla hål. Du är Klok :bow
 
mammac sa:
Vilket bra upplägg Trixen :claphappy: bra med fotona, det gäller ju att fylla ut alla hål. Du är Klok :bow
Tack tack :roll:
Men kameran är ett så otroligt viktigt "redskap" har jag upptäckt, jag fotar alltifrån middagsbordet till lekparksbesök, sista jourängeln som bott i 1 år och 2 veckor skickade jag med 30 sidor utskrivna bilder inplastade med lite datum och "pratbubblor" som jag beskriver månad, år och aktivering.
Det har varit väldigt uppskattat och barnen har fotona som hjälp att minnas allt, båder roligheter och tråkigheter.
Även föräldrarna blir tacksamma (dom föräldrar som inte har dator skriver jag ut några A4 sidor med bilder......hur det än är så inbillar dom sig kanske att deras :angel: kommit till ett hemskt hus där dom bor i stallet och inte får någon mat :angel skickar man då lite bilder på :angel: vid matbordet, lekplatsen i rummet så ser dom att ängeln verkar må hyfsat i allafall...
Skulle soc ta mitt barn så skulle jag bli urglad för bilder på min :angel: så jag kan se med egna ögon att den lille har det ok.
 
Så har vi faktiskt gjort med både jour och icke jour!
Även lill :angel: som dom flyttade på en knapp vecka hann vi få ihop ett album till över de 2,5 månads som :angel: var hos oss.

JÄTTEviktigt redskap i deras fortsatta livspussel!
 
...fotona har vi också gjort, för att fylla "hålen". Har varit både uppskattats av barnen och dess anhöriga.
Fast vi har så dålig skrivare så det blir ett vanligt album eller fotocd.

Men jag gillade Trixens upplägg och engagemang som helhet :claphappy:
Blir så glad när man känner glädje, värme och engagemang i andras inlägg. :bow
Kram Carina
 
Vi gjorde så med en liten jouris på 8år. Han fick även vara med och tillverka albumet, ritade och beskrev bilderna själv. Nu har vi tyvärr en liten som avskyr kameran ! Stelnar till och ser förskräckt ut så fort någon tar fram kameran....Jättetråkigt, men vad gör man.... :roll:
 
Kråkan sa:
Nu har vi tyvärr en liten som avskyr kameran ! Stelnar till och ser förskräckt ut så fort någon tar fram kameran....Jättetråkigt, men vad gör man.... :roll:

Skriv en berättelse/dagbok om vad ni gör om dagarna, vad han tycker om, vilken favoritmat, favoritbok osv... Hjälp till att hitta det positiva. "idag har vi varit ute och lekt i sandlådan, det tycker XX är jättekul" "När vi badar är badkar ska det vara massor med lödder i, då är det som roligast..." tex

Ja beskriv vardagen liksom... på ett positivt och roligt sätt.

Carina
 
Vår placering bodde här i 3 1/2 år och vi har 2 album fulla.
Ingen har bett om dem, sakerna är fortfarande inte hämtade trots att vi påpekat det för soc.
Vi har bestämt att vi lägger undan albumen och söker upp :angel: när denne blir äldre.
Vi tror inte på att bio fixar detta och det vore synd om bio bränner upp albumen när denne har en dålig period. Då försvinner ju :angel: hela barndom.
Däremot har bio fått foton på cd under årens lopp, så dessa borde denne ha kvar.
Jag ska även skicka de senaste fotona till barnet. Hoppas bara att denne får dem också.risken är att bio inte vill att barnets ska bli påmind av oss.
 
mammac sa:
Kråkan sa:
Nu har vi tyvärr en liten som avskyr kameran ! Stelnar till och ser förskräckt ut så fort någon tar fram kameran....Jättetråkigt, men vad gör man.... :roll:

Skriv en berättelse/dagbok om vad ni gör om dagarna, vad han tycker om, vilken favoritmat, favoritbok osv... Hjälp till att hitta det positiva. "idag har vi varit ute och lekt i sandlådan, det tycker XX är jättekul" "När vi badar är badkar ska det vara massor med lödder i, då är det som roligast..." tex

Ja beskriv vardagen liksom... på ett positivt och roligt sätt.

Carina

Jättebra ide ! Får dock avvakta med en också, liten vill inte leka, gör i stort sett ingenting om man inte tvingar fram det och då är det inget kul iaf. " idag tvingade vi xx att baka" :rollhappy:
Nä skämt å sido, x är inte redo på något plan än.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp