Resurs till barnet- vem betalar?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har en Liten i övre förskoleåldern som alla blir mer o mer bekymrade över då barnets uteckling pga skador i tidig barnålder, inte går åt rätt håll. Snarare tvärtom. Har en fysisk sjukdom samt många andra bekymmer i form av motorik, minnesproblem etc . Nu har barngruppen växt, tja, eller snarare så har 15-timmarsbarn gått upp i tid en hel del o då mår inte Liten helt bra...Tillhör hab. Tal om resurs i förskolan har kommmit upp på tapeten men frågan är vem som betalar en sådan resurs? Plac kommun, vår kommun (där vi bor) eller vem? Barnet har ej LSS i nuläget o kan heller inte få det än.

Jag är bekymrad för barnets säkerhet, samt för barnets utveckling. Behöver stöd i det mesta o hjälp att avskärmas från gruppen emellanåt. Få en lugnare miljö, detta trots att barnet bara är på förskolan max 20 timmar i veckan. I nuläget känns det otryggt att lämna barnet i förskolan. Som tidigar kännts så bra.... :littlesad
 
Placerande kommunen ska betala om inte din :angel: är vårdnadsöverflyttad, då är det din hemkommun som ska betala.
OM barnet är LSSát så var det förr hemkommunen men nytt för i år är att det är placeringskommunen som ska gå in med LSS insatser (om det inte är vårdnadsöverflyttat)
 
Dom kan säkert hitta kryphål men med alla jourisar vi har satt i skolan så har jag fått lära mig att det är så.
Våran placering som bott i 15 år så är det hennes placerandekommun som fått stå för LSS insatser sen nya reglerna börjat gälla.
Alla jourisar vi satt i våran kommuns skola har placeringskommunen betalat assistenter för.
 
Har idag kontaktat Socialstyrelsen ang denna fråga för att få ytterligar kunskap idenna fråga. Upplever att de varje gång är oerhört ba att prata med...som vi skrivit förut...vi borde ringa dem oftare för att reda ut i saker o ting.... En kvinna därifrån skulle ringa upp efter att ha rådfrågat en kollega. Hon höra av sig senast måndag, då hon var ledig imorgon fredago kasnek inte träffade på sin kollega under dagen idag. Gillar deras serviceanda. Jag återkommer i denna fråga- kan ju vara matnyttigt för fler framöver....
 
Ja Socialstyrelsen är bra när man ringer dom, som du säger vi borde ringa dom om ALLT för då ser dom att vi verkligen försöker och att dom behövs :banan:
 
Har ju glömt att uppdatera! Kvinnan på soc.styrelsen hörde avsig enligt överrenskommelse. Det somklargjordes var att den placerande kommunen ska se till att barnet får det som barnet behöver. Behöver barnet en resurs men vår boendekommun inte ordnar det, ligger det på den placerade kommunen att se till att det blir av. Något måste styrka barnets behov- i vårt fall har habiliteringen sagt att barnet är i behov av det....o det ska tydligen räcka....så nu återstår att se till hösten hur detta går! En tröst i det hela är att den personal som trodde skulle att hon skulle byta arbete o som är barnets stora trygghet i förskolan blir kvar...nu hoppas vi på att hon ska kunna bli barnets resurs...

Så placerande kommun ska alltså fixa...men å andra sidan är det mkt de ska fixa som inte riktigt fixas- men nu har jag lite att säga till dem iaf. :angel
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp