Romer, "resande folk"

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymous

Guest
Hej alla glada fam-hem där ute :razz:

Jag undrar om någon av er har tagit emot barn/ungdom/vuxen med romersk kultur dvs romer?
Har på sistone hört mycket om att det är INTE många fam-hem som ställer upp på att ta emot romer.
Nu undrar jag vad beror det på? :?
Är det någon av er som har erfarenhet av den kulturen?
Någonting man "borde" veta inför en placering?
Det lilla jag själv vet är egentligen dom "klassiska" fördomer men vill betona att jag personligen INTE har nånting emot en människa med vilken etnisk bakgrund som helst!!!!!!!!
Hoppas ni förstår mig rätt nu!

Ha det bra alla och vill passa på och önska er en trevlig helg,glad pingst och en underbar morsdag!!!!!!! :D
Kram/TwighlightCat
 
För vår del så har vi inga restriktioner mot romer, inte mot något annat folkslag alls faktiskt. Vi välkomnar barn om det så skulle vara bestyckat med horn i pannan, typ.
Vi fostrar, vägleder och öser av vår kärlek till dem alla, vare sig barnen är "vårt blod" eller inte.
Sen är det kanske så att något eller några folkslag skiljer sig väldigt mycket i uppfattning än vad det tänkta famhem. gör, men det är ju där en av soc. stora roller och ansvar är att gå in med matchningen.
Finns det ett eller flera barn som är i behov av stöd i någon form så skulle jag aldrig aldrig kunna säga nej pga folkslag om jag hade resurser för det barnet/en.
Har vi däremot en eller flera placeringar så måste vi av hänsyn till vår familjesituation säga nej till en placering, men det är ju en helt annan femma det!

Lite nyfiken är jag, men finns det alltså en allmän utbrett motvilja mot romer? Varför då undrar jag, jag har själv aldrig hört det, men åh andra sidan så är vi ju ett av dem väntandes och längtades blivande famhem.
Må gott alla, Glad o trevlig Pingst. Ska någon på något vackert pingstbröllop i helgen? pingst brukar alltid vara så fins väder. Den turen har i alla fall jag fått med mig i livet.
Själva ska vi på släktings och barnkalas i morgon så det blir en mysig dag i familj och släkts samvaro.
Vänlig hälsning MGB
 
Mina Goa Barn sa:
För vår del så har vi inga restriktioner mot romer, inte mot något annat folkslag alls faktiskt. Vi välkomnar barn om det så skulle vara bestyckat med horn i pannan, typ.
Vi fostrar, vägleder och öser av vår kärlek till dem alla, vare sig barnen är "vårt blod" eller inte.
Kan bara hålla med dig MGB,det gäller även för min familj! :razz:
Undrar för att min familj har haft flera barn med utländsk bakgrund placerade och nu sedan några mån tillbaka barn från en romersk familj....och vi har fått höra det ena och det andra som t ex att det inte finns många fam-hem som skulle ställa upp....tom soc sa att det finns många frågor omkring "Romer"-placeringar dvs fördomar.
Ha det bra alla :razz:
 
Vi var påväg att ta emot Romerska barn och tycker precis som ni.
Romer har dålig erfarenhet av vårt samhälle och misstänksamheten är många gånger stor mot oss som inte är Romer de har ju blivit illa behandlade under långtid.
Jag gick in på sidor som handlade om Romer och läste på för att lättare förstå och kunna bemöta så vår start skulle bli bra.
När jag sedan träffade fam gick det bra...ser väldigt öppet på människor och har lätt att aceptera och tycker det är bra med lite olikheter..
mysigt med likasinnade :bow
 
Vi har vid ett tillfälle fått förfrågan om plac av vuxen + barn av romsk härkomst! Vi tackade ja - det här skulle vara en plac m skyddad identitet. Vi tvekade inte till att ta plac, spännande att lära sig ngt nytt :razz: Blev tyvärr ingen plac pga omständigheter på den plats de befann sig. Mkt jobbigt för dom.....och trist för oss, vi tyckte ju att det skulle bli spännande, som man iofs alltid tycker när ngn ny är på ingång!

Annars så är det väl så att det är spännande att lära sig och vara med om olika saker, olika kulturer, olika tänk - vi fam.hem är ju anpassningsbara och flexibla :banan:

Vet dock flera fam.hem som inte skulle ta emot romer - pga deras lite "krångliga" livsstil.
Men det får vi väl respektera - det kan ju ligga olika saker bakom att man inte kan ta emot!

Här skiner solen - så vackert!! Och vi ska packa oss iväg till staden och handla examenskläder :smirk:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp