Söker kommuner/org som vill ha oss

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla erfarna!
Hoppas ni har det bra nu när skolorna har börjat och väskorna ska packas igen :wink:
Jag sitter här och väntar o väntar...inget svar! Jag har anmält oss till höger och vänster men det går så segt :roll:
Så jag tänkte :oops: att det kanske är några av er som vet att "era" kommuner/org söker med ljus och lykta efter en familj som kan ta emot NU jour/famh till mindre barn 0-3 ( ja jag vet att det är en svår ålder men jag tycker det känns bäst att börja med) Vi bor på landet, trygga, flexibla, glada och varma...har 3 rara barn.
Vi bor i Mälardalen 15 mils radien ligger perfekt :D

PM gärna om ni har några bra tips och ideér.

Bamse kramar C :bow

PS vi är en jättebra familj :wink:
 
Har du pratat med familjehemskonsulterna i Stockholm redan? De brukar ha bra pejl på vad de olika stadsdelarna behöver. Och Jourhemspoolen/Familjehemspoolen, Sollentuna? Och den där i söderort, Södertörn nånting?

När vi anmälde intresse för placering så sa de i o f s att för små barn, som de ville att vi skulle ha, får man vänta. Nu blev det inte så i vårt fall ändå, det gick jättefort, så trots alla förmaningar kan man ju ändå se till att de vet att man finns!

Lycka till! Jag unnar er att komma "till användning" snart!
 
Tack Deanna!

Jo jag har anmält mig dit precis i dagarna nu, så det dröjjer väl innan de ringer upp :bow men tusen tack för förslag och hopp :claphappy:

Flera som har några ideér?

Kram C
 
:idea: Ang utredning-Vilket är smartast?

Hej på er erfarna!
Om jag nu ska spåna lite för att bli intressantare så behöver jag nog ha ut min utredning som vi inte får ut av org där vi är utdedda. Så här kommer lite olik alternativ över vad som blir bäst :angel

1: Vi är utredda som kontaktfamilj i en kommun, ska vi öka på den till familjehem/jour (fast jag helst inte vill vara det där då det är en liten (o vår) hemkommun)? missförstå mig rätt nu, inte så kul att ta stora uppdrag därifrån om bio skriker på oss på stan...
:oops:

2: Eller ska vi vänta och låta oss utredas av en helt ny kommun som kanske inte heller har något åt oss just nu?

VIlket är bäst?
:bounce: Känner att jag vill komma igång bara.......................

Vad tycker NI :?

Kram från en :banan:
 
Uppdaterar lite...

Ja det har nu gått en tid och vi blir uppringda för info och planera in besök! Har haft två besök här hemma senaste veckorna. Varav en känns toppen bra, hoppas de ringer varje dag :rollhappy: vi ska höras nästa vecka.
De andra, känns helt ok, ska också höra av sig inom kort hade några som behövde placeras som familjehem.
Känns spännande, men det tar ju fortfarande sån tid......................................................
De blir ju lite irriterade när vi säger att vi har och kommer att kontakta flera :angel Men jag håller mig iskall och berättar ärligt att vi vill komma igång att hjälpa barn och varifrån de kommer spelar mindre roll så länge det känns som ett bra samarbete!

Så nu mina vänner kanske det börjar hända lite, jag kommer att behöva peppning i avtal och ekonomi av er erfarna, så jag kanske kommer att tjata lite :D

ha en trevlig helg!

C
 
Uppdaterar lite :wink:
Fröet slog rot :D

Ja ni...nu har det äntligen hänt vi har blivit tillfrågade som familjehem :claphappy:

Först av en kommun.....
Sedan av en till....
Tro det eller ej, idag ringde en till....
:? :? :? Alla inom kort tid så jag måste välja!
Vad ska jag gå på! Hur ska jag kunna välja?
Alla tre skulle kunna funka i vår familj...
de är alla under, runt eller året gamla...

Lita på magkänslan -ja
Uppväxt -vet man ju aldrig fast det heter så
Ekonomi -är kommunen juste eller svåra hur vet jag?
Biosar -vilka funkar bäst?

Kommer att blir en sömnlös helg...

Hjälp mig!
Carina
 
mej oj.. snacka om ketchupeffekt :D

du kan hänvisa till oss om de behöver fler familjer till småttingarna :wink: vi söker ju oxå smått.
Det är bara att önska er lycka till med huvudbryderiet i helgen.

ha det gott!
Adal
 
WoW!! :banan:

Ja, grattis... eller vad säger man..? Hmmm - vad med att ta alla tre? Eller? Ja, alltså HELT på skämt säger jag det inte - folk har ju klarat värre... :D Men det beror ju förstås på svårighetsgraden. O att börja med tre på en gång kanske inte är nån hit precis... som första uppdrag menar jag... Hur gamla är era biobarn?

Jahaja, lycka till iaf, och håll oss uppdaterade!!!

KRAM

K
 
Glömde:

I valet mellan tre skulle jag välja den kommun som ligger längst bort - om nu alla andra faktorer är ungefär likvärdiga. Vi var kontaktfamilj ett år åt ett barn vars bios bodde i samma kommun som vi, och jag kan bara säga att det var JOBBIGT. Och jag tror att de tyckte det &så...

Bara en tanke...

Kram igen
Katten
 
Hej!!! Jag kan hålla med om att familjehemsplacerade barn hade jag också velat ha från en kommun en bra bit ifrån hemmet. Skulle inte vilja "springa på " biosar på hemmaplan. Det tror jag inte alltid är hellyckat för de små heller. En drömsituation :smirk: att få välja - fast samtidigt en mardrömssituation. :? . Skulle vilja vara i din situation, fast ändå inte....

Berätta mer inom kort!!
 
Tänker så det knakar :roll:

Tack för stöttning!
1an -Jag tror egentligen jag redan bestämde mig när samtalet kom :smirk:
2an knappt året. -Neä det blir inte bra för vår äldsta dotter...mamman är för ung
3an :? -nej kändes liksom inte rätt bara.

VIlken magklump/pirr jag har...

Hur går man vidare nu vad ska jag tänka på i kontrakt odyl?
När det är ett mindre barn (året) får familjehemspappan ledigt typ pappadagar? för anknytning...

Vi måste ta ledigt en del dagar för bla utredning/placeringsutredning (ja vi får inte ut vår nyss gjorda från org!) Får man lönebortfall då? eller är det att vara sniken :oops: 2 dagar var på två vuxna i samma familj blir ju en del pengaförlust...eller så får jag nöja mig med en stjärna i himlen :angel

När ska vi berätta för övriga familjen/vänner det är ju inte klart förens barnet står i hallen?

Många tankar...
Carina
 
Om du ska jobba som familjehem får du nog vänja dig vid tanken på att få många stjärnor i himlen :bounce: Från socialtjänstens sida sitter det ofta långt inne med förståelse och uppskattning.....
 
Tänk på att ta högsta ersättning och arvode. Sätt in i kontraktet hur anknytning till anhöriga ska se ut. Precis som Fox skriver så får du säkert många stjärnor i himlen men inte många hos kommunen. Som du ser så får du inte ut din egen utredning iof hos en organisation denna gång men det är ganska sniket.
Lycka till med allt :claphappy:
 
Jamen gud va skönt att ni iaf har kommit så här långt - att ha bestämt VILKET uppdrag ni ska ta!! :banan:

Puh - ja, det där med pirr och magklump ja...

I alla fall - berätta vidare efter hand!!!

KRAM

Katten
 
Det finns dock bra kommuner.
Har precis blivit kontaktade av en som, det första dom sa, frågade efter vår möjlighet att vara tjänstlediga MINST tre månader, ev 6 eller 9 om det visade sig behöva.
De hade det som praxis oavsett om det var små eller större barn!!!

Fick ett VÄLDIGT seriöst intryck av dem!
 
Hej alla!

Hur orkar ni?
Hur orkar ni vänta och vänta och vänta???
Först har jag väntat på att få napp, nu har jag fått det! Vi har tackat JA Men nu kommer nästa väntan, att barnet ska få komma.
Först var det okt/nov nu låter det som nov/dec!!! MEN om det blir akut kommer barnet direkt. Det ska ju beslutas i olika nämder innan vi vet.
Känner mig som i ett vakum, jag kan ju (vill) inte resa bort om barnet skulle komma NU, vet ej när jag ska be om ledigt från jobbet.

Sen till råga på allt så är det ju inte klart förrens det är skrivet och klart, tänk om det inte blir nåt??? Snacka om att hoppas lagom :smirk:

Stackars "mitt lilla barn" som inte har det bra hemma när jag bara väntar och finns här... :cry:

Jag behövde bara skriva av mig lite, vi har en lång resa framför oss...

C
 
av Ludde » 12 okt, 2010, 8:46
Tänk på att ta högsta ersättning och arvode.


Ja det verkade inte tänkbart! Vi har inte bestämt vad som gäller än, jag har bara frågat lite försiktigt för att få en hint om hur just denna kommun arbetar!
Hon antog lägsta arvode (argum. barnet är ju litet och man brukar börja lågt för att sedan höja om det krävs) kanske högsta omk (argum. blöjjer välling våra "dyrare" vanor) Lbf 3-6 mån...

Jag kan tycka att lägsta (ca 4400mån?) -skatt så blir det knappt 500 kr/mån var till vår familj som faktiskt alla ställer upp på detta lilla barn.
Jag tycker nog personligen att det ska vara högre i början då det faktiskt är ett jobb. Jobba på anknytning, trösta, anpassa oss till dennes familj, våra biobarn kommer att få stå åt sidan mkt i början
Men sen...om allt går väl så rotar sig barnet med oss och det rullar på som för alla andra och då är det inte ett jobb, eller tänker jag fel?

Hjälp mig argumentera!....

C
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp