Samma ålder på bio och placerade.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har en fundering ang barn som blir placerade i familjehem där bio barnen har samma ålder.
Vore kul att se en diskution ang detta.

Va tycker ni?? För och nackdelar??
Tror ni det spelar roll beroende på kön och vilken ålder barna befinner sig i??
 
V har haft samma ålder på bio och placerng. Vi kan inte förstå hur oansvarig ett soc kan vara som placerar på det viset. Det blir sådana otroliga slitningar på bio barnen att det är väldigt stor risk att man behöver säga upp placeringen.

I vårt fall handlade det om två killar i åldern 11 år. Det fick gå i samma klass, samma fotbollslag... vår bio tillbringade nästan alla timmar som placeringen under samma tak. Placeringen va utåtriktad i skolan och ingen av klasskompisarna vågade säga ifrån utan gick till bio och ville han skulle lösa problemen... Vi bad soc om avlastning när bio gick på knäna men fick ingen med motiveringen att det inte skulle vara bra för bio :? Hur tänkte dom där?? Vi bad om extern handledning när det va kris,, tog 6 månader innan vi lyckades få det...

Men men men.... allt slutade väl och bio och placeringen fungerade väldigt bra ihop det sista halvåret. MEN vi hade aldrig utsatt våra bio barn igen för detta, ALDRIG!

Kanske kunde det ha varit lättare om man haft ett soc som stötta och hjälpte...
 
I det här läget är det ju till syvene och sist du som accepterat att ta emot ett barn i samma ålder!
Man kan inte skylla på placerande kommun.
För att man får ett förslag betyder ju inte att man MÅSTE!

Vi har haft 2 syskon placerade i ålder mellan våra killar.
Hade fungerat bra om de fått lov att trivas av sina bio.
Nu fick de inte det och det visade sig i utåtagerande av minsta placeringen.
Vi visste dock att det var en kortare placering så det var bara att bita i.

Jag skulle kunna tänka mig att ta barn i samma ålder men inte av samma kön som bio.
Det gör att de inte "spelar på samma planhalva".
Samma klass ev, visst, men inte samma kompisar och inte samma lag.
 
Visst kan man tacka nej. Det har vi precis gjort två gånger den sista månaden. Men när man är helt grön är det väldigt svårt att kunna föreställa hur det blir. Men som tur är så har de flesta kommuner den erfarenheten som behövs för att det ska bli en bra placering. Men i vårt fall vet jag inte va de tänkte på.
 
Snabbsvar för att stötta "uppohoppa" lite...som nytt familjehem är det svårt att veta...o man tror kanske t o m att det är bäst att de är i samma ålder...att de kan ha mkt utbyte av varandra....

Sånt borde en bra soc.sekr ha lite koll å, men de har ju inte koll på allt- i likhet med oss....
 
Tack "Gör mitt bästa"! :smirk:

Visst ska vi tacka ja och att man inte behöver göra det om det inte känns rätt! Vi tänkte med hjärtat, svårare än så va det inte. Men soc borde tänkt med hjärnan, för det är ju ändå de som ansvarar för att det blir en bra placering för barnet. Och det är aldrig bra med uppbrott, det vet vi ju alla. Men om det inte finns något annat hem att välja på så tror jag de ibland tar en chansning...
 
Hej vi har två erfarenheter av att ha plisseringar i samma ålder som våra bio barn

Första plaseringen kom när våran bio var knappt 3 år och dom stog varandra väldigt nära varandra och stöttade varandra vi valde dock samma dagis men olika avdelningar vilket gav dom andrum som för villa syskon som helst.

Våran nuvarande placeringar är utökat kontaktfamilj vilket inne bär att barnet är här var 3 vecka en hel vecka ibland även 1 helg till per mån

Dom är nu 4 år och dom är 4 st och totalt älskar varandra hela tiden nu är det ju skillnad då dom inte bor här 100% men kanske kan hjälpa

Barn nr 1 var någon månad gammal första gången vi hade hen
Barn nr 2 var 1 år när vi hade hen första gången och
Barn nr 3 var 2 1/2 år när vi hade hen första gången

Nu har vi ofta alla samtidigt och är det någon som inte är där så är saknaden stor.

Jag tror att när man tar in barn i sina egna barns ålder så ät det bra att görs när dom är små själv klart bråkar dom men det är på ett litet barns nivå.

Kanske blir rivaliteten stor när dom blir större men då har dom en bra anknyttningen att bygga på

Dock vill jag varna våran första plasering avslutades när dom var 4 1/2 år och våran bio tog det mycket hårt att förlora sin bästa vän i hela världen sista dagarna låg dom i samma säng och grätt på natten har aldrig varit med om något mer hjärtslitande !!!!

Tusen så mycket glädje och tusen så mycket hjärtesorg !

Idag har dom fortfarande en nära kontakt pga under bara bio föräldrar som såg att barnen behövde varandra så nu är dom kompisar men kan vara värt att tänka på.
 
Vi har just nu en placering i samma ålder som "vårt bio barn" och vi måste nog säga att det absolut inte är det optimala. Det är oerhört mycket konkurens och slitningar mellan barnen :littlesad
För oss så var det nog så att vi var väldigt "gröna" och just därför trodde att det skulle vara "ett lätt uppdrag" att ha placerat barn och bio barn i samma ålder.
Sen tror vi att det hade varit lite lättare om inte placerat barn och bio barn varit av samma kön.
 
Jag hade två placeringar i samma ålder MEN det var flicka och pojke, flickan gick i en annan skola så det funkade kanonbra :claphappy:
Däremot när min egna bioflicka var 16 så tog jag en 15 årig flicka som jour och dessa två hade gemensamma vänner......det var INTE bra.
Sen hade jag en 11 årig flicka som jourbarn en gång...hennes kompis föräldrar ville bli familjehem, och dom FICK BLI DET........fast jag slog vad med socialsekreteraren o sa max 6 månader kommer det hålla (det var en svår tjej)....mycket rktigt ett halvår efter sa familjehemmet upp sig, deras egna bio for väldigt illa.....
Så ska man nu ha dom i samma ålder så tycker jag att det ska vara olika kön.
 
Bennebuu sa:
Vi har just nu en placering i samma ålder som "vårt bio barn" och vi måste nog säga att det absolut inte är det optimala. Det är oerhört mycket konkurens och slitningar mellan barnen :littlesad
För oss så var det nog så att vi var väldigt "gröna" och just därför trodde att det skulle vara "ett lätt uppdrag" att ha placerat barn och bio barn i samma ålder.
Sen tror vi att det hade varit lite lättare om inte placerat barn och bio barn varit av samma kön.

Allting har både för och nackdelar!
Det är en fördel att hålla ihop åldrarna med att de är i samma faser vad gäller intressen och aktiviteter.
Nackdelen är konkurrensen och alla slitningar, speciellt vid samma kön.
Jag skulle tveka och tänka mer än EN gång innan jag tar emot en :angel: i samma ålder som bio igen.
En absolut förutsättning vore att det är olika kön!
 
Vi har ett bra exempel att berätta. Vi var stödfamilj till en flicka på 11 år då vår dotter var 11 år. Hon kom lite då och då bodde ibland längre tid ibland bara en helg(mamman fick depressioner och hade inget nätverk) flickorna fann varandra och idag är de tonåringar och håller en egen kontakt och sover över hos varandra och går på väggklättring ihop.
 
Tack för era synpunkter!!
Verkar som att det finns fördelar men mest nackdelar.

Själv har vi haft en placering med samma ålder men inte av samma kön...
Och det fungerade super bra... men detta va ganska små barn.
Kan tänka mig att det blir mer märkbart med äldre barn eller ungdomar, Tanke på skola och fritid..

Åter ett tack för era tankar =)
 
Att det fungerar bättre med små barn är inte så konstigt, de har inte hunnit forma sig så mycket och är mer öppna för annat.
Fungerar antagligen när de kommer upp i skolan också eftersom dom då redan har sina respektive sfärer.
Men när du kommit upp i skolåldern och har egna kompisar som den nya "tar" är det inte så kul.

Som sagt, det finns både för och nackdelar och inget uppdrag är det andra likt!
 
Jag har en positiv erfarenhet av samma ålder och samma kön, skilde bara en månad på dom, båda 14. 5 år senare flyttade placeringen ut i eget boende och kontakten dem emellan är fortfarande god. Enda som dom inte hade tillsammans var skolan, varsin skola. I övrigt behandlade jag det lite som tvillingar, vilket tycktes passa dom ypperligt. Man får nog använda sin magkänsla där helt enkelt.
 
Vihar haft två placerade tonårskillar (två separata placeringar) i precis samma ålder som våra egna och det var inte alls bra. Väldigt mycket konkurens och då menar jag om precis allt. Blev otroligt jobbigt. Så nu har vi sagt till soss att vi inte vill ta emot fler jämgamla placeringar. Ändå ringer de efter ett halvår och vill att vi ska ta emot ett barn med svår adhd och annan problematik, en kille i precis samma ålder som vår yngsta. De verkligen trugade och bönade att vi skulle ta den här killen och hjärtat sa ju "ja" men förnuftet "nej". Det är ju hemskt att ta emot ett barn då man redan känner att d t här kanske inte kommer att gå vägen. Och blir det så illa att man måste avbryta så får det ju hemska konsekvenser för barnet. Barn är inga möbler som man kan flytta runt hur som helst. Man ska tänka med hjärtat, självklart, men man måste också vara förnuftig.
 
Jag har en biologisk 5-åring och mina placerade är 4 år och 6 år, alla är av samma kön. De har väldigt mycket utbyte av varandra, även en del konkurrens förstås, men det positiva överväger absolut. :)
 
Jag tror att det kan vara lättare då barnen är yngre och/eller av olika kön. Trasiga tonåringar i samma ålder och kön som ens egna tror jag inte är lyckat. Men allt är ju naturligtvis individuellt. Vad kul att det blev så lyckat för er!
 
Jag och min man funderar på att ta emot ett barn som i åldern ligger mellan våra barn som ännu inte är så gammalt. Vår äldste går i tvåan och bor hos oss på halvtid och den yngste bor hos på heltid och går i förskola. Barnet som de vill placera har inte samma kön som vårt barn som bor här på heltid.
Vi har inte haft så många funderingar kring problemen ännu. Våra två biosbarn är väldigt tighta och håller än så länge ofta sams. :smirk:
Tack dock för funderingarna.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp