samtal med bio

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
vi upplever en del problem med barnen vid samtalen med bio.
Bio sköter sig.
Men barnen...

Vi lyssnar bara lägger oss inte i.
Men det funkar inte.

Barnen ljuger för bio om allt
Om vad vi ätit
Om vad vi gör
Om hur tomten var
Om vad dom fick av tomten
Om dom varit ute
Ja en massa fjant ljug
Först la jag igen större vikt vid dessa små lögner
Men vi måste få stopp på det känner jag nu.

tipps någon.
Vi tänker spontant börja sitta med och rätta från och med nu. Man måste ju markera att ljug är aldrig ok.
Både barn och föräldrar lär ju ogilla det. Men vi kan ju inte bara höra på om dessa lögner som byggs på hela tiden. Bio får ju en hel skum bild av barnen om livet här.

exp. vi äter hamburgaret jämt
Dom är aldrig ute
Tomten fick frispel och var dum
tvingar dom rasta hundar

Vi är ju ny på detta hur hanterar man allt ljug för bio?
Till vardags ljuger inte barnen utan bara vid dessa samtal.
 
Hm ,,de där måste ju vara jättesvårt. Hur gamla är barnen.Pratar ni något med bio ? Har ni en bra relation.Känns så där att ni ska sitta med o vakta. Det bästa är nog att ni fåren bra relation till bio.. Om de går. Då kan man kontra..Hon berättade för oss att ni sa så ? o verka förvånade.
Det är så många konkreta saker som är lätta att ta....
 
Vår ena placering ljuger inte för bio men svarar inte på frågor om vad vi gör eller berättar självmant om vad vi gjort.Tex har hen ringt precis efter att vi varit på badhuset.På frågan vad har du gjort idag då svarar hen : inget..
Vi fick på vår handledning svar på att detta har att göra med lojalitet mot bios (går ju inte att berätta att man har det bra) vilket verkar vara lika i ditt fall.Samtal med barnen kan det fungera?
Är dom tillräckligt stora och förstående kan man ju dra historien om en annan kille/tjejj som bodde hos oss eller som ni känner bodde i familjehem och för att inte göra mamma ledsen ljög mm
 
Vid en tidigare placering som drog till med kraftiga överdrifter om bråk, där valde jag att prata med bio först och berätta, sen fick barnet komma till tals. Då motade jag ju olle i grind eller tog vinden ur seglen för barnet. Kan kanske vara ett sätt.
 
Har fått det förklarat för mig liknande situationer.

Barnen vill inte att bios ska tro att dom har det bättre någon annanstans pga lojalitet.
Om dom har det bra där dom är får dom inte komma hem.....
Allt positivt tonas ned och allt negativt förstärks.

Viktigt att ni eller soc.sekreterare kan komma fram med sanningen.

Våra bios fick uppfattningen att vår placering både svältes till skinn och ben (för att placeringen bara fick äcklig mat) samtidigt som vi gödde placeringen till fetma, för att vi tvingade den att äta för mkt och fel. (Placeringen är normalviktig)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp