Sjukbidrag

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har en fråga som rör sjukpenning/sjukersättning
Finns det någon som har erfarenhet av detta? Någon som drabbats på samma sätt eller bedömts annorlunda. Bakgrund: Familjen har sedan länge två barn placerade. Familjehemsmamman blev för några år sedan sjuk och fick sjukersättning. Arvodet skrevs över på familjehemspappan. För drygt ett år sedan blev även han sjuk och han vägras sjukpenning och sjukersättning beräknad på sin inkomst från förvärvsarbete. Anledningen är att de har ett arvode för fosterbarnen och att de då anses utföra ett arbete. Ärendet är avgjort i länsrätten och kammarrätten och familjen har nekats prövning i regeringsrätten. Om placeringarna upphör kommer förmodligen sjukersättningen att beräknas på arvodet som är betydligt lägre än inkomsten av förvärvsarbete. Enda möjligheten tycks vara att säga upp barnen. Var finns i så fall BBIC och FN:s barnkonvention? Är det någon som fått sjukersättning trots uppdrag som familjehem. Det är mycket angeläget för familjen att komma i kontakt med er eftersom de ska försöka att än en gång få ärendet prövat i regeringsrätten.
 
Man slutar aldrig förvånas över vårt byråkratiska samhälle. Jag har en bekant som har legat på sjukhus en längre tid under sommaren pga tarmsjukdom av allvarligare art. TILL OCH MED DET gick Försäkringskassan in och ifrågasatte, hon fick faktiskt överklaga för att få ut sin sjukpenning, men det dröjde 6 månader från det hon blev sjuk tills FK betalade ut pengarna. Skandal är inte ens förordet för vilket cyniskt samhälle vi numera lever i.
Nu hade ju inte det och göra med ovanstående, men ni förstår kanske ändå mina tankar?

Jag önskar verkligen den stackars familjen stort lyckaa till, man gör samhället en tjänst och får skit tillbaka. Fruktansvärt!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp