Sjukskriven och familjehem.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
jag har vad man förr kallade sjukpension. Under hela min sjukdomskarriär har jag vårdat 2 barn som nu är vuxna...(jag är ung fortfarande)
vi är utredda och godkända.

Men nu till min fråga...kan jag bli av med min sjukersättning om vi tar emot ett barn???
är det skillnad på egna och andras barn??

Mina sjukdommar är kroniska och kräver att jag vistas mycket i hemmet.

Någon som vet.
 
Hej! Har du sjukersättning som är permanent beslutad och gäller före 1/7-08 så har det kommit nya regler nu från årsskiftet. Du får jobba/ha fosterbarn bara du anmäler det via en blankett. Läs mer på Försäkringskassans hemsida. :banan: Har du tidsbegränsad eller beslutad och igång efter 1/7-08 så gäller din handläggares åsikt vad som är arbete mm.

Mama
 
Det är skillnad på egna och andras barn! Har fått två sedan jag fick sjukersättning.

Jag har halv sjukersättning efter en arbetsskada -92. När vår senaste placering blev aktuell, för 1,5 år sedan, var jag tvungen att få godkänt av FK innan vi tackade ja. Fick tacka nej en gång p g a att FK ansåg det som en "för tung" placering (ett mindre barn). Fick dock ja till ett syskonpar OM ersättningen betalades ut till min man och vi hade barnomsorg till den lille. De har dock visat sig vara ett MYCKET komplicerad uppdrag.

De nya ändringarna från i år har fått mig att börja fundera på om vi skulle kunna slippa det "besväret" inför en ev ny placering. Att det var så enkelt som "mama" beskriver hade jag faktiskt ingen koll på men det låter kanon.
 
Tack för rediga svar

Jag har varit sjuk i 9 år, men inte velat få det permanent...hoppet har funnits att medicinskautvecklingen ska komma ifatt. Så dummt av mig. Så jag har tidsbegränsad ersättning.

Barnet vi ska få är ett lätt barn.......föräldrarna har diagnos. JAG VÅGAR INTE TA KONTAKT MED F-Kassan. Min man är helt fantastisk och kommer ju att ta det största ansvaret. Men jag finns ju i hemmet och ÄLSKAR barn.
/kramar
 
Jag har som väl är också en fantastisk man :claphappy: :angel: :bow !

Jag kämpade emot med händer och fötter när de vill "pensionera mig" innan jag ens var 30 fyllda. Idag är jag tacksam att jag till slut gick med på 50%. Det gör att jag slipper oroa mig i a f............

Ring din handläggare! Fråga hur det skulle påverka, om det gör skillnad om ni har barnomsorg. Min fk påpekade att vi behövde det efter makens tider så gott det gick. Nu jobbar min man väldigt oregelbundet och även helger så fullt ut funkade inte det. Men fk var nöjd med att det gick på vardagarna.

Det är bättre du vet innan så du inte blir återbetalningsskyldig om ni får bakslag.

Lycka till!
 
Hej igen! De nya reglerna står på Försäkringskassans förstasida för privatpersoner så gå in och läs själva.

MVh Mama
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp