Skyddad id - umgänge med bio?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej.

Undrar över hur ni gör med umgänge när era barn har skyddad id/vistelseort?

Hur hanterar ert soc detta, finns det några riktlinjer?

Vad funkar bra/mindre bra?

Över huvudtaget vad har ni att dela med er om detta?

Sparris (som inte har barn med dessa bekymmer men behöver veta ändå)
 
Absolut en intressant fråga. Jag har själv funderat i banorna kring skyddade barn så jag är också intresserad av svaren som kommer in.
Det måste ju finnas någon som vet men de kanske inte delger infon officiellt.
 
Kontaktperson = placerande socperson och umgänge på okänd ort?
OM det ska vara umgänge ö h t vid skyddat boende????????

Borde räcka med telefonkontakt = oregistrerat kontantkort.
 
Hej.

Jag har bara fått det som skrevs av Honey.

Jag vet nu att 1 umgänge har skett, blev inte bra för barnet. Soc är lite nävlösa och tar det lite som det kommer istället för att ha bestämt i förväg utifrån den info och negativa erfarenhet som redan finns...

Det borde även här finnas riktlinjer som i så mycket annat som gäller soc och familjehem, men framförallt vad gäller barnen.

BBIC, används det? Kan man undra iaf.

Sparris
 
hmmmm ....
det där låter inte bra - umgänget som var...

Din tanke om detta kanske går ihop med EJE's tankegångar i inlägget
"Soc roll/attityd gentemot familjehem"
 
Hej!
Ser att du fått dåligt med svar. Jag känner till några familjehem som lever med barn med skyddad identitet, men som har umgänge med föräldrar. Så här kan det gå till. Kontaktperson hämtar fostermamman och barn i en hyrbil. De åker i den några mil, byter till annan bil och åker till en soc.lägenhet i någon stad ganska nära. F.mamman har då gått av bilen en bra bit därifrån. Umgänget med barnet och kontaktpersonen pågår ett par timmar. F.mamman hämtas upp på en annan plats än där hon släpps av, och bilen byts mot en annan. De åker aldrig till umgänget i samma bil. Barnet får inte vara med på några kort, typ skolkort eller gruppkort. Övriga familjen kan inte heller förekomma i reportage eller inslag eller med på bilder i tidningar mm. Mycket att tänka på, men största risken för att röja boendet står barnet själv för. En sån enkel fråga från anhörig hur det går i skolan kan göra att barnet avslöjar vilken skola det går i.
En annan pappa röjde barnets vistelseort genom att gå genom plusgirot som utan att veta vad de avslöjade lämnade ut adressen dit hans underhåll skickats. detta trots att det gick genom kommunen. Han hade födelsedata på barnet.
Mat-tilda
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp