Soc roll/attityd gentemot familjehem

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
:? :? :? :?
Just nu funderar jag mycket över hur det kan bli så fel som vi sett flera exempel på här nu och då….När soc mer eller mindre förolämpar familjehem som behöver stöd och hjälp.
Det tycker då jag är helt sanslöst!!!Och sen om det blir vanligare och vanligare eller om det är så att vi ”pratar” mer med varandra numera det låter jag vara osagt…..

Någonstans är det väl först och främst soc som ska stå för det här med proffsighet och kompetens och sen kunna styra och stödja oss familjehem i arbetet så att vi blir trygga och bra för barnens uppväxt.

Nåt har väl blivit riktigt fel när vi istället får ”slåss” för barnens rätt mot handläggare som inte verkar förstå ens hur man bemöter sina medarbetare ute i familjehemmen!!!

Helt klart har vi familjehem också ett stort ansvar i det här…..och vi ska förståss gå utbildningar och kurser, men vi behöver ibland hjälp och då ska soc finnas där för oss!!!

Blir nåt för svårt för en enskild handläggare ska ju hon/han också ha någonstans att vända sig…..Det finns ju förste soc sekreterare/avdelningsföreståndare och allt dom nu kan kallas…..och ovanför dom finns det väl ännu en chef…..och tjänstemännen styrs väl sen till viss del av nämnden….(åtminstone ekonomiskt…).

Personligen tycker jag allt mest liknar ”sopa allt vi kan under mattan”…..Istället för effektivitet så blir det mesta varken ”hackat eller malet”…..Kan ju bero på fel arbetssätt i kombination med att man har så pass för mycket att göra så man varken hinner eller orkar lägga upp arbetet på ett bra sätt!Eller har soc så dåliga chefer att ingen VET hur man KAN och FÅR göra????


Det borde ju kunna göras nån sorts arbetsbeskrivningar även för familjehemsarbete som soc kan använda sig av?(Som vi har i skolan/förskolan-jag arbetar där annars och kan just det området….).
För hur det än är så finns det ju en massa kunskap om hur det mesta kan gå till på ett bra sätt….

Och när det bästa sättet inte funkar så ska man ha reservplaner att ta till…..

Exempel.
Inskolning….Vi vet ju alla att en bra inskolning är bra för alla överallt……Och varför inte också tänka på det när det gäller barn som placeras i familjehem?
Det bästa och ultimata vore ju att bioförälder/rar skolar in barnet tillsammans med nån från soc…..
Först hälsar familjehemmet på hemma hos barnet,sen barnet hos familjehemmet en kort stund som utökas successivt fram till inflytt.Barnet får också med sig viktiga saker och sina kläder……..

Det här är ett drömscenario som kanske funkar en gång på hundra.Men tanken på det ultimata är väckt och nu får vi ta till reservplanen utifrån de villkor som gäller just i den här placeringen…..

Kan nån annan nära anhörig ställa upp,nån bekant från soc?Kan barnet ens skolas in eller kommer det akut….Kan nån som känner barnet hjälpa till?Kan båda familjehemsföräldrarna vara hemma första veckan?Kan en hemterapeut vara med och sköta det praktiska?
Det finns ju massor av reservplaner som kan göra första tiden i nya familjen smidig….för barnets skull!!!!Det gäller ju bara att tanken finns och att det får kosta lite extra i början.

Det här var bara ett exempel/förslag…..men går ju att omsätta till det mesta…..Umgänget, när barnet visar sig ha svårigheter ingen kände till innan,avslut/hemskolning……Hur löser vi saker för barnets skull???!!!

Sen när jag liks är på G…. Informationen innan placering!!!Tror de flesta familjehem jag mött känner sig smått lurade.Bristen på info om barnet/ungdomen är många gånger ”gömd” fast fakta finns och så får det bara inte vara!

Och vi ska inte tala om ineffektiviteten när familjehem ska väljas ut åt ett visst barn!!!!Det verkar som en kommun kan utreda flera familjer för samma barn…..eller håller flera familjer ”på halster”……..

Min kloka kompis MA har många gånger pratat om att det kunde vara mycket enklare och effektivare med en central databank.
Om man som handläggare söker en viss sorts familj (och det gör man ju ofta) så hittar man den ju lätt där…..Alla läggs in efter: Bostadsort,nuvarande familjesituation,senast utredd,intressen,erfarenhet,referenser och vilken typ av placering som kan passa in…….Sen borde man ju kunna få till lokala utredningsgrupper typ PRIDE….

Om saker och ting struktureras upp på ett effektivare sätt kanske vi slipper allt det godtyckliga…och enskilda handläggare kan lära sig och förstå att familjehem behöver stöd och respekt…..inte förolämpningar när dom gör sitt bästa men inte räcker till!!!
 
EJE:
Gillar din idé. Den är kanon. :banan:
Kan ju med fördel kopplas ihop med Sparris idé om en "behovslista"

Handbok till soc i "BBIC perspektiv" och behövslista, man kanske tom kan få till en "utbildningskolumn" där man själv kan fylla i sina kurser, föreläsningar mm bara för att man ska kunna ha koll på vad man gör själv. Det är ju dessutom ett argument till våra meriter, att vi fortbildar oss och håller oss ajour med vissa saker.

En central databas är inte heller fel. De kan ju nyttja den då de behöver ett famhem på avstånd. Det är ju lättare att söka i än att annonsera efter ett nytt hem.
Men.. vem kan vi vända oss till för att få igång detta? :?
 
Kanonbra!!
Jag blir mörkrädd över vissa saker man hör............
Jag tror att innom kåren för socialsekreterare så är man oftast väldigt "kollegial"....d.v.s man håller varandra om ryggen..... har ett praktexempel på det med ett av jourbarnen som jag har här hemma......... vågar inte berätta så mycket ännu men det ligger ärende hos både länsstyrelsen o JO på det fallet........ allt för att EN socialsekreterare har tagit egna beslut som "förmodligen" varit helt galna........

Jag har en kommun där jag har en "favoritsocialsekreterare"....vägrar ha jobb från dom om inte hon är inblandad....... o varför det undrar då alla... JO för hon vågar gå EMOT sina kolleger o hon vågar ha meningsutbyten mot sina chefer........

Dom är sälsynta dom finns o dom är guld värda :claphappy: :claphappy:
 
kanske skulle vi börja "hänga ut" soc sekr/kommuner på detta forum.
Tillsammans har vi makt.
Det är lätt att det blir mycket snack och lite verkstad.
Vi är vi de flesta eldsjälar och vill hjälpa våra "kollegor" men en centralbank tror jag inte är en bra idé.
Jag skulle iaf inte vilja finnas med i en sådan...
 
Mikkel sa:
kanske skulle vi börja "hänga ut" soc sekr/kommuner på detta forum.
Tillsammans har vi makt.
Det är lätt att det blir mycket snack och lite verkstad.
Vi är vi de flesta eldsjälar och vill hjälpa våra "kollegor" men en centralbank tror jag inte är en bra idé.
Jag skulle iaf inte vilja finnas med i en sådan...

Kanske inte enskilda anställde då man nästan aldrig kan veta orsakerna till en enskild persons handlande. Påtryckningar uppifrån om besparingar, en omänsklig arbetsbörda mm är ju saker som kan leda till stora problem för placerade barn & ungdomar samt familjehemmen. Men däremot tycker jag att det är rätt att kunna säga ifrån/ avslöja kommuner där samarbetet inte funkar. Kanske kan man sätta en gräns att om det måste finnas två vittnen. Alltså två olika familjehem med liknande erfarenheter av en kommunen. Hur det rent praktiskt ska gå till vet jag inte. Kanske skickar man ett mail till admin som förvarar det tills det dyker upp ett till från ngn annan. DÅ först publiceras omdömet på detta forum. Idéen går säkert att utveckla och behöver givetvis diskuteras ordentligt.

Sparris
 
Som jag nämnt tidigare i ett annat inlägg började vi med att anmäla oss hos Familjehemsguiden. Där får man fylla i allt möjligt t ex ens intressen, vilka placeringar man kan tänka sig, vilka åldrar, berätta kort om sig själv, hur många man kan ta emot, etc...

Sedan har de en hel del kommuner som skickar förfrågningar till dem och sedan försöker de på Familjehemsguiden matcha behovet mot de familjehem som har anmält sitt intresse. Hittar de en matchning kontaktar det blivande familjehemmet, berättar i stort vad den aktuella placeringen handlar om och förhör sig om familjehemmet fortfarande vill och kan - om familjehemmet ger klartecken förmedlar Familjehemsguiden kontakten till placerande kommun och sedan tar kommunen vid och gör eventuella utredningar, ordnar möte, etc.

Om jag har fattat det rätt är det något i stil med det som efterfrågas i denna tråd...

Jag är i alla fall väldigt nöjd med Familjehemsguiden - de är hjälpsamma, de svarar snabbt om man e-postar eller ringer till dem och det är lätt att själv gå in och uppdatera ens uppgifter i deras databas om man får ändrade familjeförhållande (t ex fått en placering och vill vänta med nästa), etc... :razz:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp