solplacering

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur mycket har föräldrarna att säga till om vid solplacering?

Vi är jourfamilj till en liten, som nu ska vidare till familjehem.
Föräldrarna och vi vill gärna att hen stannar här, men soc vill placera hos annan familj,
vad kan föräldrarna göra, vi är godkända både som jour o fam hem.
 
Jag kan inte svara på hur mycket inflytande föräldrarna har men jag vet att många kommuner som vi har tagit emot jour ifrån har varit väldigt tydliga från början med att de ALDRIG låter jour övergå till famhem hur bra det än fungerar med barnet och föräldrarna. Anledningen de har gett till oss är att då skulle alla vilja vara jour så att de kan behålla de "bra" barnen och skicka vidare de lite mer krävande. Undantag görs ändå så ni får kämpa på och hoppas att de ändrar sig :oops:
 
Men varför är det något negativt, vem vill köpa grisen i säcken?
Soc som gärna undanhåller hälften av svårigheterna/ problemen.

Jag kan ärligt säga att det var min plan från början, att först vara jour och sedan "behålla" den som passar in i våran familj.
Tycker det är mycket bättre än att bli lovad guld o gröna skogar och sedan behöva bryta en placering för det var verkligen inte som vi tänkt oss.

Det behöver ju inte betyda att barnet inte funkar, det kan vara föräldrarna eller soc.
Nu vet ju vi att barnet funkar med oss, vi med barnet och föräldrarna med.
Jag tycker det alltid borde vara så om jag ska vara ärlig. Varför inte ?

Vet att många kommuner går ut med att man inte får bli fam hem sen, men jag tycker det är fel.
 
Jag har varit med om det motsatta, kommunerna har tjatat att vi ska behålla xx och xx, mindre barn har vi sagt nej till, vi tycker vi är för gamla, men några äldre har vi behållt som familjehem, men vi har då krävt av soss att vi kan fortsätta jobba som jour, vissa kommuner är ju emot att man är både familjehem och jour.
Dom vi behållt har oftast varit 16-19 år så det har handlat om 2-4 år framåt.

Men det beror mycket på vilken policy just den kommunen har.
 
Vår SOL flyttade soc på efter 2,5 månad för bio tyckte vi var för stränga när :angel: inte fick hoppa i soffan t ex..........
Helt plötsligt var avståndet för långt (9 mil med tåg dörr till dörr) fast bio inte brydde sig om att besöka i jourhemmet 2 mil hemifrån..........
Bio ringde 5-10 gånger per dag och blev sur när :angel: inte ville tala med bio, fast bio själv sagt att :angel: inte gillar det.............

Vi och :angel: hade det jättebra, allt funkade och :angel: var nöjd och belåten.
MEN, bio klagade och eftersom dom inte hade tillräckligt för ett LVU var det tvungna att göra som bio ville.........
Både vi och :angel: grät floder när bio och soc hämtade :angel: och for iväg :cry:
 
Jag tycker du ska be om en god motivering till varför de resonerar så. Om både ni, barnet och bio vill fortsätta så vore ju det det rimliga. Ska man inte sätta barnets behov i centrum? Handlar det om principer att kommunen inte brukar anse det lämpligt eller att kommunen hellre vill ha er som jourhem så känns det skamligt tycker jag. Så kämpa på!
 
Vi hade en jourplacering från att :angel: var en vecka gammal och skulle vidare till familjehem vid 6mån. Soc frågade om vi kunde tänka oss att bli familjehem och både vi och bio tyckte att det var bäst för :angel: Så vi blev familjehem istället för jour under ett år till! Borde vara den bästa lösningen om man vill och känner att det stämmer med övriga familjen! Tyvärr avslutades placeringen tragiskt när :angel: var 1 och ett halvt pga bios inte kunde följa planeringen som gjorts angående umgänge. Så det är viktigt med skriftlig umgängesplanering och klara besked från soc. De var lite för otydliga med vad som gällde och frivillig placering bygger på att föräldrarna samarbetar med soc och familjehem, men de tog över för mycket på slutet och hämtade plötsligt :angel: utan förvarning ingen rolig avslutning! Hoppas det ska lösa sig för er och att er lilla kan stanna! Vill gärna höra hur det går för er! Stå på er och tala om för soc det som är det bästa för barnet. :claphappy:
 
familjekär sa:
Men varför är det något negativt, vem vill köpa grisen i säcken?
Soc som gärna undanhåller hälften av svårigheterna/ problemen.

Jag kan ärligt säga att det var min plan från början, att först vara jour och sedan "behålla" den som passar in i våran familj.
Tycker det är mycket bättre än att bli lovad guld o gröna skogar och sedan behöva bryta en placering för det var verkligen inte som vi tänkt oss.

Det behöver ju inte betyda att barnet inte funkar, det kan vara föräldrarna eller soc.
Nu vet ju vi att barnet funkar med oss, vi med barnet och föräldrarna med.
Jag tycker det alltid borde vara så om jag ska vara ärlig. Varför inte ?

Vet att många kommuner går ut med att man inte får bli fam hem sen, men jag tycker det är fel.[/

------------/-

Ja så borde det vara att den vägen ALLTID ligger öppen för jour'is barnet och jourhem... Beslut att ta för jourhemmet när kontakter med barn/biofötäldr/släkt osv fungerar bra.

Skulle stå i svenska lagen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp