Start inför en placering

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ska ev. ta emot en 2-årig flicka direkt från bio som familjehemsplacering, vi vet och soc. vet att barnet ommer i det som den går o står i, med andra ord tomhänt.
En del saker har vi, tex spjälsäng, men lite annat också som är vårt privata, jag finner inte anledning att införskaffa sådant vi redan har.
Men, det är ju mycket annat som behöver införskaffas, hur mycket tror ni man får i summa att röra sig med? Vissa saker kan jag tänka mig köpa bättre begagnat, vissa saker prioriterar jag inte med utan vill ha nytt, bilstol bla......
Vad tror ni? Vad kan man ha för utrymme att röra sig med?
 
Hej MGB!

Svårt att säga tror jag - alla resonerar ju olika.
Kan du inte spalta upp vad du behöver och vad det kostar och se vad du kommer fram till. Sen kan du begära den summan och se vad som händer.
En uppsättning till ett barn som inte har något kostar ju en del...

Lycka till!
Adal
 
Ja precis, barnet kommer i kläderna det har på sig, jag kan inte gå på in varför, men sådant vet både jag och soc.
Jag är bara lite feg o begära, känner mig lite "haig", är rädd att soc. ska backa o dra sig ur. Vi hade den oturen för några år sen nämligen.......
 
Men jag ska nog göra som du säger, anteckna vad jag tror kan behövas och drar ifrån sådant vi redan har, men ändå påvisa att dem sakerna behövs men finns.
 
Vi hade tur med vår nuvarande placering- vårt soc sa redan från start att vi hade fria händer att inhandla allt vi tyckte Liten behövde, så vi köpte ny vagn, säng, bilbarnstol, kläder, leksaker....ja, rubb och stubb. Lämnade in kvitton och fick ut allt utan knussel och då handlade det om ca 14 000 kronor.... men då hade jag fantastisk fam.hemsekreterare som ville att Liten(äntligen) skulle få en fast punkt med nya saker som bara var det barnets. :claphappy:
 
Jodå, det aktuella soc. sa också att dem står för säng osv.....
Jag ifrågasatte det aldrig, tar det liksom för givet att dem ska det och i det läget kändes det inte bekvämt att fråga vilket utrymmet det finns. Jag tänkte som så att sådana saker tar vi vid ett senare skede, och därär vi rätt så snart.
Men det är intressant att få veta, jag kräver inte inköp av barnvagn för 10000 kr, men jag vill ha en fräsch vettig vagn liksom, det är ett par utsen, bilbarnstol ett par tusen, kanske en tripp trapp stol kostar kanske en tusenlapp, grindar runt om vår kamin kostar över tusen kronor, (det är ett fullständigt måste, värmer huset med den bla).
Spjälsäng tänkte jag att vi tar den vi har, men nya lakan osv behövs, kläder, lite leksaker, byrå och helst en juniorsäng, eftersom vi skippar inköp av spjälsäng osv......
Så det kommer ju kosta, även om vi snålar. bara kängor, vinteroverall osv drar iväg....
14000, inte ens det låter som en summa med flexibelt utrymme liksom.
Hoppas ni förstår hur jag menar!
 
Gör en lista i fyra kolumner.
I vänstra skriver du det X behöver.
Börja i rummet, tänk dig möblemanget, innehållet när du öppnar garderoben, vad som ska finnas i hyllorna, vad ni gör ute, på fritidens mm mm .
Nästa kolumn kan du göra en bock om du redan har det.
Kolumn 3 skriver du vad begagnat kostar på det som är OK att köpa beg, och kolumn fyra kostnad för det som ska vara nytt.
Ange gärna var du hittat priserna så de kan kolla om de har åsikter.
Så räknar du ihop allt, tar en kopia och lämnar in så de får se hur du tänker.
Utifrån det kan ni sedan diskutera vidare.

Vi gjorde så när vi fick ett syskonpar, en lista för varje.
Fick igenom rubb och stubb!
 
Vilket jättebra sätt att planera Honey! Tack jättesnälla, du jobbar medlogistik osv va? Verkligen superbra struktur, SÅ ska jag verkligen göra, tack återigen!
 
Hej Fox!
Tack snälla du! Ja, jag ska försöka vara lite mer aktiv, det har varit en omvälvande tid i vårt liv, av både ont och gott.
Hoppas att du mår gott med din familj.
Tack återigen.

Fox sa:
Inget som har direkt med tråden att göra MEN

Har saknat dig här inne - välkommen tillbaka :rollhappy:
 
Mina Goa Barn sa:
Vilket jättebra sätt att planera Honey! Tack jättesnälla, du jobbar medlogistik osv va? Verkligen superbra struktur, SÅ ska jag verkligen göra, tack återigen!

Hahahaha................om det vore så..........
Det är helt enkelt minnet det handlar om :angel :wink:
Men tack ändå!

Listan är bra för då ser de att du "tar" en del begagnat, en del nytt och har en del redan innan.
Kompromissernas vackra värld :smirk:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp