Startpaket

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Jag vet att liknande frågor har varit uppe tidigare, men jag "tjatar på" ändå än en gång.
Vi har fått en syskonplacering där barnen är ca 3 år. Det här är en omplacering så vi har en del vi jobbar med.
Det tråkiga i det hela att barnen hade ett mycket ynka bagage med sig, (jag menar alltså saker, möbler o kläder). Det gjorde mig dels bestört och vissa funderingar på varför? Nåväl, vi behöver därför göra vissa inköp och jag har gjort en planeringslista på kläder och en del andra saker såsom varsin ryggsäck, cykelhjälm m.m.
Nu är det som så att barnen kom med absolut inga leksaker alls och vad kan vara bra i leksaksväg?
Docka och dockvagn fick dem i inflyttningspresent av oss, men det känns liksom inte tillräckligt. Barnen är rätt så ovarsamma med saker och behöver träna sig i att leka. (Jag har fått för mig att det inte är helt ovanligt att det går sönder en del).
Pojkleksaker har vi en hel del från vår egen biopojke så den sidan känns som om vi har vad vi behöver.
Hur mycket tror ni att man kan få till inköp av leksaker? Kan man begära något alls tror ni?
Sen undrar jag också om någon vet om det finns någon lista på ett barns basutbud på nätet? Eller annanstans! För vad JAG tycker är ett basutbud är kanske inte alls någon annan persons basutbud, har jag rätt i det eller vad tycker ni?
(förövrigt så har jag numera fullt upp och SÅ jag har längtat efter det här vet väl ni alla som har följt mina ledsamma inlägg).
Därför vill jag också passa på att säga till er som fortfarande väntar och längtar, ge verkligen inte upp! Försök bara hitta nya vägar, vår väg var nog Facos familjehemsbank så tack tack tack till er! Ni är värda mer än vad jag kan säga så här!
Må gott alla
Stor kram från MGB
 
Hej MGB Va skönt att höra att du har det lite (körigt)
Grattis o lycka till o många kramar till hela Familjen :claphappy: :claphappy:
 
Hej! Eftersom det är en omplacering tycker jag att du ska kontakta det gamla familjehemmet och kolla vad de skickade med. Hamnade allt hos er eller kom det på avvägar? (Har hänt förr.) Att 3-åringar inte har cykelhjälm tycker inte jag är konstigt - för i alla fall mina barn har bara cyklat 3-hjuling vid den åldern. Men fick du riktiga cyklar med så förstår jag att du funderar. Ni måste ju ha chans till bra kontakt efter ut- respektive inskolningen till er. Så ta chansen och fråga det gamla familjehemmet allt vad ni kommer på.

Om barnen är hårda på leksaker så kanske ni bara fick med det som var helt? Jag skulle inte vilja ha trasiga saker i alla fall. Hur mycket kläder tycker du att det ska var med? Om du får placering nu så tycker jag det är helt naturligt att inga vinterkläder är med för det kanske gamla familjehemmet inte köpt än? Själv brukar jag köpa barnens vinterkläder i september/oktober för att undvika att jag köper fel storlek. Eller menar du att de bara kom i det de stod och gick i? Vad gäller möbler så är min erfarenhet att man skickar bara med de möbler och leksaker som är barnens. Har aldrig haft någon placering som haft mer än någon enstaka pryl i möbelväg med sig. Vår senaste har bara haft en fönsterlampa med sig. Resterande möbler har vi redan haft. Enda gången jag skickat med möbler som vi köpt för egna pengar var när en tös tog studenten och flyttade till eget.

Mitt råd till dig (och alla andra familjehem) är: Var försiktig med att döma det gamla familjehemmet om du inte vet allt, för en dag kanske du är i samma sits. Vilken lojalitet vill du ha då från nästa familjehem? Nyfiket: Var omplaceringen till er pga av gamla familjehemmets oförmåga eller pga de blev oense med socialsekreteraren?

Mama
 
Tack snälla! Ja, du om någon har ju både sett o läst om min ledsamhet, men nu äntligen har vi våra små guldkorn!
Ha en underbar sommar du med och din familj, hoppas att vi i höst kan träffas för en ny träff"!
Kram från MGB

många ungar sa:
Hej MGB Va skönt att höra att du har det lite (körigt)
Grattis o lycka till o många kramar till hela Familjen :claphappy: :claphappy:
 
Hej!
Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt svar, men jag reagerar för att jag tycker faktiskt att DU nu sätter en liten stämpel på MIG att JAG dömmer det fg familjehemmet. Det vet jag inte att jag har gjort någonstans i mitt inlägg, (jag läste det nu igen för en dubbelkoll). Hur DET famhem. har varit får stå för dem, det är inte mina problem, jag lägger mitt fokus på barnen och utgår från deras behov. Och varför barnen har omplacerats är något som för det första socialtjänsten enligt lag har både tystnadsplikt och sekretess, dem har enbart sagt ett par mycket få saker för dem måste hålla sig inom sina ramar och regler. Alltså, barnen har omplacerats med ingen omskolning och det är så klart absolut inte alls bra för barnen, men tyvärr händer det i vårt samhälle att det är nödvändigt, (sorgligt nog för barnen). För oss vuxna blir det ju mer att arbeta med, men inget VI tar skada av, (jag tänker återigen på barnen).

Lojalitet, jadu, jag tänker på barnen återigen, jag känner inte att jag måste vara en motståndare till socialtjänsten, dem är min arbetsgivare är väl ett ungefärligt begrepp. Vi, socialtjänsten och bioföräldrarna vill och ska samarbeta för barnens bästa, (BBIC). Jag har full förståelse för att det fd. famhem. kanske har sorg i full blom just nu och jag beklagar verkligen det. trots det, så skulle JAG/VI hamna i en situation där det beslutas att barn ska omplaceras så skulle jag ALDRIG NÅGONSIN kunna låta bli att packa ner varenda pinal och mer än så som tillhör barnen. Jag skulle skriva sida upp och sida ner om barnets dagsrutiner, behov och allt vad man kan tänkas behöva veta. Jag skulle skicka med fotoalbum och vad du vill liksom.

Lite en parallell till att när jag och min fd. man skilde oss så sa vi att VI ville samarbeta för vår sons skull, därför har vår son ALLTID själv fått välja vad för saker han har velat ha vart för sakerna tillhör honom och inte oss. Det är lite en parallell tycker jag!

Samtidigt så vet jag att det vid en ej direktdiskussion lätt kan bli missförstånd så jag låter det stanna därvid.

Svar på en del av dina frågor, (vissa frågor väljer jag att ej svara på för att det då ev. skulle kunna avslöja barnens identitet).

Ja, en omplacering är det, ALLT som fd. famhem. skickade med kom till oss eftersom körningen inte har stannat vid någon annan plats emellan.

Jag tycker (dessutom är det lag på det) att det inte sitter fel med en cykelhjälm på små barns huvud, du och jag tycker olika och det får man göra så jag respekterar din åsikt, helt ok.

Vi har inte fått chanser till dialog med fd. famhem., med andra ord var det heller ingen om/inskolning.

Dem mycket få och ynka leksaker som var med var INTE hela och dem bestod av enbart Mc Donalds Happy meal bags junk. Så DÄR håller jag med dig att jag inte heller vill ha skräp/trasigt, men egentligen handlar det väldigt lite om vad JAG vill ha, kanske för en del barn att det har med deras identitet att göra fick vi åtminstone lära oss på vår Pride-utb. att dem få saker som en del barn kanske har med sig kanske VI tycker är rena rama skräpet men oerhört betydelsfullt för barnen och hör till deras livshistoria, så jag känner att jag får vara försiktig med att vad jag kan rensa bort och inte sas.

Barnen måste väl ha haft vinterkläder i vintras? Varför inte skicka med det även om det nu är för smått till nästa vinter? Övriga kläder som skickades med var väldigt mycket av det för smått. I alla fall har jag gjort som så att jag ofta har sålt av på Tradera kläder som varit för små, speciellt utekläder, (men beror ju självklart på skicket och kanske skicket var i så dåligt skick så det kastades så det kan jag acceptera).

Självklart så har jag verkligen inte menat, begärt eller ens uttryckt mig att det ska skickas med kläder/möbler/saker som är hemmets egna och inte barnens! men nog tusan har man väl åtminstone haft varsin tandborste/barn? Eller en hårborste eller en jacka för denna årstiden? (Det har varit riktigt kallt och regnigt ett bra tag nu!). Eller varför inte underkläder säg?

Barnen har varit i det hemmet såpass länge att dem borde ha haft en ok garderob i bagaget. Jag upplever det som att dem kläder som är nedpackade är det som inhandlades när barnen placerades där med det startbidrag som hemmet blev tilldelat och det är rätt så länge sen, kläderna är både små, slitna och i samma grådaskiga färg. :littlesad

Jag tackar i alla fall för ditt engagemang att vilja svara mig, må gott och ha en ljuvlig sommar vänlig hälsning Mina Goa Barn






Mama sa:
Hej! Eftersom det är en omplacering tycker jag att du ska kontakta det gamla familjehemmet och kolla vad de skickade med. Hamnade allt hos er eller kom det på avvägar? (Har hänt förr.) Att 3-åringar inte har cykelhjälm tycker inte jag är konstigt - för i alla fall mina barn har bara cyklat 3-hjuling vid den åldern. Men fick du riktiga cyklar med så förstår jag att du funderar. Ni måste ju ha chans till bra kontakt efter ut- respektive inskolningen till er. Så ta chansen och fråga det gamla familjehemmet allt vad ni kommer på.

Om barnen är hårda på leksaker så kanske ni bara fick med det som var helt? Jag skulle inte vilja ha trasiga saker i alla fall. Hur mycket kläder tycker du att det ska var med? Om du får placering nu så tycker jag det är helt naturligt att inga vinterkläder är med för det kanske gamla familjehemmet inte köpt än? Själv brukar jag köpa barnens vinterkläder i september/oktober för att undvika att jag köper fel storlek. Eller menar du att de bara kom i det de stod och gick i? Vad gäller möbler så är min erfarenhet att man skickar bara med de möbler och leksaker som är barnens. Har aldrig haft någon placering som haft mer än någon enstaka pryl i möbelväg med sig. Vår senaste har bara haft en fönsterlampa med sig. Resterande möbler har vi redan haft. Enda gången jag skickat med möbler som vi köpt för egna pengar var när en tös tog studenten och flyttade till eget.

Mitt råd till dig (och alla andra familjehem) är: Var försiktig med att döma det gamla familjehemmet om du inte vet allt, för en dag kanske du är i samma sits. Vilken lojalitet vill du ha då från nästa familjehem? Nyfiket: Var omplaceringen till er pga av gamla familjehemmets oförmåga eller pga de blev oense med socialsekreteraren?

Mama
 
Hej igen! När jag läser vad du skrivit så verkar det som om detta är din första placering? Varför så negativ om det gamla familjehemmet? För jag undrar varför någon ska skicka med vinterkläder nu? Du måste bo väldigt långt norrut om ni behöver vinterjackor i juni.

Vad säger gamla familjehemmet om dina frågor? Varför ställer du inte frågorna till dem direkt? Du kan ju i alla fall pröva? Tycker att det är väldigt märkligt att du inte krävt direktkontakt med familjehemmet - men det är väl inte försent ännu? Även om soc inte vill att nya och gamla familjehemmet ska ha kontakt så skulle jag kräva det innan placering. Skickade/lämnade du kort på er och huset innan barnen flyttades till er? Frågade du om barnens rutiner? Varför ska allt ansvar ligga på det gamla familjehemmet? Är inte både ni och soc delansvariga? Du skrev själv att barnen var hårdhänta med sina leksaker. Tycker du att det gamla familjehemmet skulle köpt leksaker och skickat med för att det skulle se bättre ut? Är det inte bättre att ni köper det som ni anser att de ska ha? Är du verkligen allvarlig när du menar att barnen ska ha hjälm på 3-hjulingar? Det har de inte ens på dagis här hos oss.

Jag är så trött på att folk spekulerar en massa så mitt absoluta råd till dig är: Ring eller skriv till familjehemmet direkt så hoppas jag att du får svar. Om inte - då är det väl läge fråga här? Har du inte gamla familjehemmets adress så skicka det via socialsekreteraren för visst vill väl gamla familjehemmet höra hur det går för barnen - och er? Genom sig själv känner man andra finns det ju ett ordspråk som säger.

Mama :D
 
Undrar - du skriver att barnen placerades utan om/inskolning och att ni inte fått ngn chans att prata med gamla familjehemmet. Har ni provat eller vill inte er arb.givare att ni ska ha ngn kontakt? Dessutom så borde det väl för barnens skull vara umgänge med gamla familjehemmet - vid några tillfällen i alla fall :littlesad !
Tror de flesta familjehem har egna möbler när placeringar kommer - de möbler, stereo, dator etc, som köps in till plac borde väl naturligtvis följa med vid utflytt!
Att skicka med en del urvuxna kläder av betydelse - sådant man fått av "viktiga" personer eller till särskilda tillfällen, det förväntar jag mig kanske att man gör men inte övriga urvuxna kläder eller kläder till "nästa" säsong.

Gläder mig verkligen med dig - du har varit en intressant person att följa här på forumet, med mycket klokt att dela med dig av till oss alla andra :razz:

Önskar dig och er - lycka till :claphappy:
 
Jag har "skickat ut" en placering och står i begrepp att "släppa" nästa.

Vi har haft båda starterna med våra placeringar.
En som kom "välklädd" och en som kom med STORA brister.
Den gjorde jag en lista på ALLT från underkläder till CD-skivor och dataspel (så att standarden blev samma som våra bio), cyklar och möbler m m.
Jag uppskattade vad allt kostade och lämnade in lista till soc.
De beviljade rubbet! :claphappy:
Fick summan på mitt konto och kunde ha rummet klart när placeringen kom.

Det som jag skickat med är alla kläder som fortfarande passar, oberoende av årstid.
Finns det syskon som kan ärva gör de det (om kläderna fortfarande är OK) annars lämnas de till en lokal hjälporganisation.
Missförstå mig rätt, vi är ju lite mer "kräsna" när vi kan välja än om man INTE kan välja........ :angel
Likaså har ALLA barnen haft ett välfyllt album med foton från sin tid hos oss (8 resp 3 år).

Rummen har vi fått uppmöblerade vid placeringarna och då är det SJÄLVKLART att sakerna skall med när barnen flyttar.
Att de sen inte KAN eller VILL ta med sig allt är en annan sak...........

In/hemskolning har vi självklart haft under några månader.
Tyvärr räknar vi dock inte med att få ha någon fortsatt kontakt.................. :cry:
Men, det får framtiden utvisa............
Den förste går som barn i huset fortfarande............... :banan:

Nu till dina "bekymmer......
Leksaker till :angel: behöver kanske vara av den lite mer tåliga sorten?
Satsa på rejäla klassiska träsaker kanske?
Gå till en leksaksaffär och se vad sakerna kostar och hugg till med en summa på din lista.
Som jag ABSOLUT tycker du skall fullfölja och lämna till soc.
Så länge det inte är orimliga saker tycker jag att de borde gå med på det.
Det enda du "riskerar" är ju att få ett nej......

Har ni skrivit avtal än?
Vi hade en "klausul" som sa att saker under 1000 kr skulle ingå i omkostnaden, annat skulle soc stå för (dyra fritids/idrottsutrustningar, musikinstrument, cyklar, datorer t ex).
Likaså en semesterresa om året.

Tänk igenom vad du/ni vill ha med och LYCKA TILL!
 
Hej M G B mfl.

Då jag har packat till barn/ungdomar( som oftas flyttat till biologiska föräldrar) så har dom fått med sig all oavsett vilken års tid dom flyttar. Givetvis sänder jag inte med trasiga eller allt för små saker. Det är viktigt tycker jag att barnen få med sig saker som dom känner igen.
Trist att inte barnen fick med sig leksaker för det hoppas jag att dom har haft.
Jag tycker att du skall gå igenom vad dom behöver och gör en lista. Vissa saker kanske du kan köpa begangnat. Men en viktig sak är ju att ni få köpa bilstolar av god kvalite samt annan basutrustnig som kräver säkerhet.
När du har listan klar så ta ett samtal med sekreteran och kräv att dom gör en förskottsbetalning.
Jag har även oxå tagit emot flera omplaceringar och där har varit olika allt från väl sorterat till mycket bristfällig utrustning.

Lycka till :razz:
 
Men snälla nån! Jag är inte negativ angående det fd. famhem. Då har jag förklarat så dåligt att det blir missuppfattat. Jag har kanske för höga krav? Min bioson har i varje fall alltid haft hela, rena, (normal)moderna kläder i rätt storlek mm. Vi kan självklart vara olika alla vi människor, jag dömmer inte någon för det.
Jag är kanske extra känslig för jag tycker kanske att barn som har det svårt/utsatta barn mm som tas om hand av andra vuxna för att dem ska få det bättre, jag tycker kanske att dem barnen ska få en bättre standard än vad dem har haft det och jag har full förståelse att barn som kommer som jourplacering kommer i vad dem står och går i. Dem här barnen gör inte det och då känner jag att man kanske kan lägga ribban något högre, ställa lite högre krav på sig själv, i alla fall tänker och gör JAG så, (men vi är alla också olika).

Ja, det är vår första familjehemsplacering och säkerligen kommer vi ibland göra fel, vi är inga perfekta människor, vi gör vad vi tror på är bäst och just nu tar vi en dag i taget. Nejdå, jag är inte negativ ang. fd. famhem. (jag känner dem inte ens), det är så att jag kan faktiskt inte alls gå in och säga något här i forumet varför det inte går att ha kontakt med det hemmet. Det är inget som vi har valt eller något sådant och det är inget som går att kräva i just det här fallet heller.
Jag är jättedålig på att förklara vettigt, jag känner det själv. Min grundfråga angående mitt inlägg var i varje fall om det finns någon form av ett startpaket uppstaplat, kanske på internet, (om någon vet alltså). För jag tycker det är jättesvårt att kräva det här och det här bör och vill vi ha, jag har väl bara svårt för det, kanske jag lär mig med tiden. Jag är nog helt enkelt väldigt van att sen i unga dagar ha försörjt mig själv, betalat för mig själv och aldrig gått och "tiggt", (för det är sådan känsla jag får när jag ska kräva från soc, jag kan inte förklara känslan, den bara finns där).
Visst, kan man ju plocka ut detaljer av vad som saknades, men det var som sagt bara några enstaka saker av vad jag tyckte var en allmän brist i deras garderob helt enkelt. Handläggarna har bett att få se plaggen, jag har plockat bort "skurtrasorna", men måste samtidigt tänka på att barnen känner igen även dem plaggen och att dem plaggen inte ska förnekas.

Jag själv skulle i varje fall ha den inställningen att ska barn flytta, oberoende varför så ska DERAS saker följa med dem och JAG tycker bara att dem ska ha en lika standard som ens egna barn helt enkelt. Vi fick också lära oss på Pride-utb. hur viktigt och betydelsefullt det är för barnen med deras livsbok och minnen.

Jag vill verkligen ingen något ont, utan jag ville bara få lite råd och tips utan att för den skull klanka ner på andra personer. Slutligen vill jag säga att det verkligen inte handlar om att jag skulle ha ett ointresse för att få veta något om barnen historik, tvärtom verkligen!

Hoppas att jag har förklarat mig lite bättre denna gång!
Vänlig hälsning MGB

Mama sa:
Hej igen! När jag läser vad du skrivit så verkar det som om detta är din första placering? Varför så negativ om det gamla familjehemmet? För jag undrar varför någon ska skicka med vinterkläder nu? Du måste bo väldigt långt norrut om ni behöver vinterjackor i juni.

Vad säger gamla familjehemmet om dina frågor? Varför ställer du inte frågorna till dem direkt? Du kan ju i alla fall pröva? Tycker att det är väldigt märkligt att du inte krävt direktkontakt med familjehemmet - men det är väl inte försent ännu? Även om soc inte vill att nya och gamla familjehemmet ska ha kontakt så skulle jag kräva det innan placering. Skickade/lämnade du kort på er och huset innan barnen flyttades till er? Frågade du om barnens rutiner? Varför ska allt ansvar ligga på det gamla familjehemmet? Är inte både ni och soc delansvariga? Du skrev själv att barnen var hårdhänta med sina leksaker. Tycker du att det gamla familjehemmet skulle köpt leksaker och skickat med för att det skulle se bättre ut? Är det inte bättre att ni köper det som ni anser att de ska ha? Är du verkligen allvarlig när du menar att barnen ska ha hjälm på 3-hjulingar? Det har de inte ens på dagis här hos oss.

Jag är så trött på att folk spekulerar en massa så mitt absoluta råd till dig är: Ring eller skriv till familjehemmet direkt så hoppas jag att du får svar. Om inte - då är det väl läge fråga här? Har du inte gamla familjehemmets adress så skicka det via socialsekreteraren för visst vill väl gamla familjehemmet höra hur det går för barnen - och er? Genom sig själv känner man andra finns det ju ett ordspråk som säger.

Mama :D
 
När vår lilla tjej flyttade vidare till ett annat familjehem, skickade jag med allt vi köpt till henne. (Dock inte urväxta kläder)
Barnstol, säng, byrå, matta, kläder ( ca 7 eller 8 av varje tror jag det var), nån liten fåtölj, lakan, täcke och kudde, en kärra, lite leksaker som en docka, kritor, målarböcker osv. Foton fick hon aldrig med sig vid flyttningstillfället utan det skickade vi till henne lite senare när det lagt sig lite.

Fick inte barnen med sig nånting från famhemmet? Mer än lite kläder och några trasiga leksaker :?

Det finns inte vad jag vet någon lista någonstanns att gå efter, vilket är synd. Det skulle bli så mycket lättare då att få igenom det man tycker behövs.

Men gör en lista på det du tycker behövs som tex säng, matta, byrå, lampor, gardiner, förvaring av leksaker, tavlor, täcke, kudde, lakan, påslakan osv. Finns det barnstolar till bilen? Kärra?

Fråga om ni får startbidrag eller om ni kan handla och skicka in kvitton. Oftast vill de ha en tydlig redovisning vad man vill handla och ge sitt godkännande till sakerna man tycker behövs.

/Sara - som gjort båda varianterna av inhandling
 
Så sorgligt är det, varken tandborste, hårborste, (väldigt simpla personliga saker enligt mig). Inte ens ett enda ynka foto förutom dem få foton barnen hade innan flytten dit. :cry: I klädväg var så gott som allt, rätt så urvuxet, urtvättat, solkigt= inte så roligt att känna sig fin i och det ökar ju inte ens självkänsla precis. Det ena barnet saknade bla underkläder och överlag var det mycket bristfälligt bagage. Det känns mycket sorgligt med tanke på att barnen kommer från ett familjehem, då JAG tycker att standarden bör vara högre än om ett barn kommer som jourplacering.
Återigen, jag menar inte att klanka ner på det famhem. deras standard och värderingar kanske är annorlunda än vad våra är. Jag ville bara höra med er om det fanns en startlista och som några skriver så skulle en sådan vara till god hjälp. Att på en lista skriva diverse saker man vill köpa in kan för några personer betyda 10000 kr och för ett annat par betyda 500 kr, typ.
Tack alla ni som har engagerat er och tack även till lyckönskningarna! Ja, jag är så lycklig för våra små guldkorn så det kan jag inte beskriva känslan av ens, barnen är helt underbara, jag älskar dem bara totalt. Det finns ingen skillnad i min kärlek för dem gentemot mot min bioson eller mina bonusbarn. Dem har alla en plats i min själ och i mitt hjärta. Jag känner att jag har fått chansen att bli mamma än en gång i mitt liv och jag och min sambo gör vad vi kan och förmår för att våra små skyddslingar ska få det så bra som det bara tänkas kan!

Må så gott och njut av midsommar alla vänner och kollegor! :claphappy:
Vi firar på hemmaplan för våra små guldkorns skull som blir mycket oroliga över någon form av miljöombyte just nu.
 
MGB, jag håller med dig om det mesta............

Mig veterligen finns det ingen officiell lista.
Dock har jag hur det såg ut vid vår senaste placering, vad de hade med och vad vi ansåg att de behövde.
Om du vill kan jag maila/pm:a den (om det går) till dig så du får ett hum om vad VI ansåg behövdes?
 
Mitt nya barn är också en omplacering och jag är mycket kritisk till det förra familjehemmet. Mitt barn har fått dras med i stort sett bara begnade kläder och skor. Småskräp till leksaker. Den nya cykeln blev utbytt mot bios begagnade. Inga vinterkläder..
Barnomsorgen har reagerat på att standarden på kläderna är dålig.

Jag känner till den förra familjen men skulle aldrig ta en diskussion med dom. Har överlämnat alla mina synpunkter till soc som dock verkar se mellan fingrarna.
 
Jag tycker det är bedrövligt att läsa om dessa omplacerings barn som inte får med sig det som är deras.

Vi fick en liten i hösats, placerades från ett jourhem och jourmamman hade med sig en hel del grejor som var barnets, mkt var dock för litet, men det var med!! Vilket är viktigt! Hon hade även gjort ett album med bilder under den tid barnet varit hos henne. Så viktigt!

Att låta barnen gå i arvegods tycker jag är helt ok, hemma i trädgården, men inte när man åker bort eller barnet går till skolan. De är ju utsatta som de är!! Sen beror det ju på hur kläderna ser ut, självklart!

Men att lägga beslag på cykeln till sina egna barn är lumpet.

Kan inte hjälpa det men jag blir upprörd och ledsen, för dessa barns skull.
 
Vi fick nog en budget på ca 10000 kr vid vår första placering och ungefär lika mycket vid den nästa. Då hade första barnet en äldre spelkonsoll, en liten tv och ett par inlines. Kläderna var under all kritik (få, trasiga och för små). Vi fick köpa skor, kläder, cykel och en massa annat. Vid nästa placering hade barnet bara de kläder som det kom i plus lite lite småplock i en påse som socialtjänstemännen hade på sitt kontor. Vi fick köpa en fullständig garderob efter säsong, möbler, cykel, leksaker och allt annat som behövdes. Inte ens en tandborste eller en nalle fanns med. Och absolut inga foton.

Lycka till med placeringen!
 
Annisen sa:
Vi fick nog en budget på ca 10000 kr vid vår första placering och ungefär lika mycket vid den nästa. Då hade första barnet en äldre spelkonsoll, en liten tv och ett par inlines. Kläderna var under all kritik (få, trasiga och för små). Vi fick köpa skor, kläder, cykel och en massa annat. Vid nästa placering hade barnet bara de kläder som det kom i plus lite lite småplock i en påse som socialtjänstemännen hade på sitt kontor. Vi fick köpa en fullständig garderob efter säsong, möbler, cykel, leksaker och allt annat som behövdes. Inte ens en tandborste eller en nalle fanns med. Och absolut inga foton.

Lycka till med placeringen!

Hej ! Vi fikc köpa alla de kläder som vi ansåg nödvändiga.Handlar man förstånd så ser ju *soc* att man försöker få så bra pris som vanligt.Där utöver fick vi cykel med tillbehör,fotbollsutrustning,innebandyutrustning,samt medlemsavg, därefter 5000 kr till rum inredning samt pengar för tapeter och färg. Samt en semesterresa som redan var beställd.
Tycker det hela vart väldigt generöst, har även därutöver fått lite extra prylar så som spelkonsol o bärbar dvd. Att ha som avlastning.
Numera får vi en högre omkostnadsersättning +1600 kr över det vi fick tidigare som ska sparas till lite dyrar saker och utflykter semester m.m
Känns jättebra! ´Vi behöver inte tumma på något för att *barnet* ska ha liknande standard som andra barn i omgivningen kompisar m.m

Önskar dig lycka till!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp