Tabu att säga nej till ensamkommande...??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har inte kunnat undgå att lägga märke till att det är " fel" att säga nej till ensamkommande flyktingar, när man ska tala om vilka slags placeringar man kan ta emot...
Vi verkar ha blivit bortvalda som jour och familjehem , av flera kommuner/ org ,just pga att vi INTE tar emot flyktingar.
Vi har noga uppgivit våra skäl, som inte handlar om rasism, som soc verkar tro.
Det borde ju egentligen inte vara värre än att tacka nej till tex. Lss plac el. Utåtagerande eller en viss åldersgrupp...
Skulle vara intressant att få ta del av era erfarenheter kring detta !
Hur lägger NI fram det till soc ,ni som heller inte tar emot ensamkommande ? Eller är vi ensamma om det ? :? :roll:
 
Vi har sagt nej till ensamkommande muslimska killar, som skäl har jag angett att vi har flickor i opassande åldrar med opassande beteende för just muslimska killar, det har dom köpt direkt.
Dessutom har jag sagt att om dom är så pass troende så att dom ska ha halallslaktat kött så ställer vi INTE upp på det för det är djurplågeri. Självklart slipper dom äta fläsk kött men inte när man slaktar djur genom att skära halsen av djuret.
Ensamkommande muslimska flickor har jag haft.
Vi har haft en muslimsk kille men han kom från Kazakstan och var inte särskilt troende, han kom med sin yngre syster.
Jag tror det beror mycket på hur man lägger fram det :angel
 
Vi säger också ifrån till det och jag har fått höra flertalet ggr till svar att de förstår precis vad vi vill säga. Vi är för fega helt enkelt och där vi bor är det så tufft skol-klimat tycker jag.
Många säger att de känner samma som vi också...kommuner alltså.
 
Trixen sa:
Vi har sagt nej till ensamkommande muslimska killar, som skäl har jag angett att vi har flickor i opassande åldrar med opassande beteende för just muslimska killar, det har dom köpt direkt.
Dessutom har jag sagt att om dom är så pass troende så att dom ska ha halallslaktat kött så ställer vi INTE upp på det för det är djurplågeri. Självklart slipper dom äta fläsk kött men inte när man slaktar djur genom att skära halsen av djuret.
Ensamkommande muslimska flickor har jag haft.
Vi har haft en muslimsk kille men han kom från Kazakstan och var inte särskilt troende, han kom med sin yngre syster.
Jag tror det beror mycket på hur man lägger fram det :angel

..fast det där med halalslaktat kött duger nog inte som ursäkt längre... Det är fullt lagligt att halalslakta djur så länge de är bedövade. Det är , vad jag förstår, så man slaktar många djur i Sverige också. Bedövade / medvetslösa , men med hjärtat igång för att avbloda dem. Se tex på hur man slaktar hästar, ett skott i pannan , sedan skär man upp halsen och de förblöder till döds. Man får verkligen hoppas att de inte känner något :cry: Vi klarade inte av det med vår häst, hon fick en spruta...(dock ej med avsikt för att bli mat)
Jag tycker att det är vidrigt, men det är så det ser ut.
 
Ja om djuret är halal slaktat i sverige så har dom varit bedövade men är halalköttet importerat så är det inte så säkert.... jag tycker i allafall att det är ett hiskligt sätt att slakta på.... :littlesad
 
Det är klart att soc blir sura, dessa ungdomar är svåra att placera i familjehem. Det finns organisationer som kan hjälpa soc men då kostar det väldigt mycket.

Vi säger bara som det är. Vi kan inte ta emot muslimer. Vi är noga med de kristna högtiderna, jul advent, påsk. Vi äter traditionell svensk mat och sjunger kristna sånger. ha ha tryggare kan ingen vara.
Eller är det så att soc placerar kristna barn i muslimska familjer brukar jag fråga.

Vad gäller ensam komande flyktingar så är det inget som vår familj vill gynna, att människosmugglare ska tjäna pengar på detta sätt.Det finns flera bättre sätt att hjälpa människor i krigshärjade länder.

läs min gode vän MERIT Wagers bok Inte svart eller vitt utan svartvitt. Finns på mummelförlaget.
http://mummelforlaget.wordpress.com/201 ... boken-har/
 
Trygga Rekan sa:
Det är klart att soc blir sura, dessa ungdomar är svåra att placera i familjehem. Det finns organisationer som kan hjälpa soc men då kostar det väldigt mycket.

Vi säger bara som det är. Vi kan inte ta emot muslimer. Vi är noga med de kristna högtiderna, jul advent, påsk. Vi äter traditionell svensk mat och sjunger kristna sånger. ha ha tryggare kan ingen vara.
Eller är det så att soc placerar kristna barn i muslimska familjer brukar jag fråga.

Vad gäller ensam komande flyktingar så är det inget som vår familj vill gynna, att människosmugglare ska tjäna pengar på detta sätt.Det finns flera bättre sätt att hjälpa människor i krigshärjade länder.

läs min gode vän MERIT Wagers bok Inte svart eller vitt utan svartvitt. Finns på mummelförlaget.
http://mummelforlaget.wordpress.com/201 ... boken-har/

Men om det skulle vara en icke- muslim då , som var ensamkommande... :?
Man känner sig så jäkla ( ursäkta) dum när de börjar argumentera om varför man inte vill ta emot dem.
Vi har flera anledningar, fördomar eller ej. Våra barn tycker att det är jobbigt när de inte kan språket, detblir helt fel med alla högtider, vi älskar våra djur, vi äter fläskkött ofta, vi har upplevt med samtliga jourisar ( muslimska tjejer ) att de ser ner på OSS och tycker attvi är äckliga som har djur inne mm.
Det hela blir heller inte bättre av alltsom har hänt runt ( mestadels afganska) ensamkommande ungdomar. Man blir rädd helt enkelt och vi vill känna oss trygga hemma. Jag är ledsen att säga det, men så är det. Dessutom vill vi i första hand hjälpa våra svenska barn och ungdomar. Nej, vi är inte rasister , har flera bekanta som är utländska.
 
jag håller med dig Kråkan. Men det gäller att lägga fram de mest sakliga argumenten.Annars tjatar de bara för de är ju desperata att placera dessa. Människosmugglarna smugglar inte bara muslimer, men för min familj säger vi NEJ till att underlätta detta system,oavsett religion-

Muslimer säger vi nej till oavsett om de är ensamkommande eller boende med bio. Kan bara inte förlika mig. Vi har provat 3 st, så det är inget vi tror utan vet.
 
Nu blir jag ledsen, för jag upplever det ni skriver som trångsynt och främlingsfientligt.
Som att det skulle gynna människosmugglare att ta hand om dessa utsatta barn som de facto är här.
Eller att att bara vilja hjälpa svenska barn, så synd och sorgligt...
 
meg sa:
Nu blir jag ledsen, för jag upplever det ni skriver som trångsynt och främlingsfientligt.
Som att det skulle gynna människosmugglare att ta hand om dessa utsatta barn som de facto är här.
Eller att att bara vilja hjälpa svenska barn, så synd och sorgligt...

Fast meg är det trångsynt att säga jag vill inte ha barn under 7 år, jag vill inte ha utåtagerande, jag vill inte ha introverta flickor i tonåren, jag vill inte ha tonåringar med missbruk....o.s.v
ALLA familjer är i olika faser i livet och olika åldrar, olika problem passar inte alltid beroende på hur ens familjesituation ser ut.

För 10 år sen sa vi nej till barn med NP diagnoser för det passade inte i vårt liv just då, men nu är vi inne i en period när våra biobarn har flyttat hemmifrån och vi tar absolut gärna barn med t.e.x ADHD, nu passar det, men förut passade det INTE.
Jag har även vuxna barn placerade, om något frågat mig för 10 år sen skulle jag totalvägrat, nu säger jag med glädje ja för jag tycker mamma/pappa/barnplacerngar är superkul, jag har faktiskt en hel familj placerad nu och dom är muslimer........men jag förstår dom som tackar nej inte vill ge sig på det för det kan vara en hel del som är annorlunda.

Så jag tror inte någon här är som du skriver " trångsynt" utan folk har lärt sig matcha, man vet vad som passar i sin egen familj för tillfället, alla är vi i olika faser i livet.
 
Kunde inte ha skrivit det bättre själv , Trixen. Jag tror att du , MEG , kanske läste inläggen lite för hastigt, utan att reflektera över vad som egentligen skrivits.
Vill dessutom förtydliga vad JAG menar med " svenska" barn. För mig handlar det inte om den svenska rasen, utan om svenskfödda barn, oavsett nationalitet . Det finns så ofantligt många man vill hjälpa och jag kan absolut inte tycka att det är något fel i att hjälpa de barn som redan finns i vårt land. SEN när man har lyckats med DET, ja då kan man självklart fortsätta med hjälpen till andra som behöver den !
MEN jag står fast vid att vi i första hand ska se till att lyckas med omsorgen för våra "egna" barn INNAN vi ger oss på att ta emot ensamkommande flyktingar. Om vi nu inte ens klarar av alla dessa barn vi har som far illa, hur kan / ska vi då kunna hjälpa alla andra ?
Och som Trixen skriver, inga familjer tar emot ALLA sorters placeringar. Det handlar inte enbart om flyktingar här, vi tar tex inte emot allergiker, utåtagerande barn , barn med alltför traumatiska ryggsäckar... Är vi trångsynta då ? Nä, vi är insiktsfulla. Vi försöker matcha vad som passar i vår familj, vad vi klarar av att handskas med. Vad tar du själv emot för placeringar, MEG ?
 
Kråkan och Trixen...
vilka bra förklaringar ni ger... och jag håller med er i dessa. Vi resonerar på samma sätt. Dessutom tar vi BARA emot småttingar. Var hamnar vi då i allt detta?

Vi har "valt bort" mycket pga var vi är i vår livscykel.
 
Allt handlar ju om olika val. Vi är INTE rasister eller trångsynta när vi väljer bort en viss grupp av barn. Det är ju för att vi vill att barnet ska få den bästa möjliga familj att vara i. Att kunna skapa en grund och trygghet.
Vi säger oxå nej till ensamkommande barn utav den enkla anledning att det oftast rör sig om tonåringar och det passar inte hos oss. Är jag då dum?? NEJ jag är medveten om att vi inte fixar den gruppen barn just nu.
Men vi "arbetar" mer än gärna med barn som har npf diagnoser och det är det soc placerar hos oss just av den anledningen att vi är förbaskat duktiga på just det..
Kommuner som säger nej tack till er ja dem verkar ha gott om famhem och ja då är dem unika :banan:
 
meg

Det är just människosmugglarna som tjänar stora pengar på att frakta hit unga människor( som anses som vuxna i hemlandet) under vidriga förhållanden, i tillexempel cointanrar. Svenska staten använder oss Familjehem som billigaste och i många fall bästa boende alternativet. Jag är inte främlingsfientlig, jag är realist. varför får man inte säga något negativt om detta. Tycker du bara att det är bra.

Jag tycker även att man lurar dessa unga de tror att de kommer till ett land med arbete bostad och mycket pengar. Att de får en massa rättigheter. Det är väl inte att vara främlingsfientlig att tycka att de luras.

Har du själv tagit hand om ensamkommande flykting ungdommar??? Det har vi. Och att VI inte gillar att bli lurade, bestulna och manipulerade har inget med rasism att göra. jag tänker inte skriva mer detaljer men den som vill kan PM mig.
 
Å så lilla jag som inte ens tänker lägga energi på dessa rasistiska eller icke rasistiska förklaringar hit och dit...så tråkigt att man överhuvudtaget ska behöva förklara sig och sin familj! 8)
 
Fiaflopp sa:
Å så lilla jag som inte ens tänker lägga energi på dessa rasistiska eller icke rasistiska förklaringar hit och dit...så tråkigt att man överhuvudtaget ska behöva förklara sig och sin familj! 8)

:claphappy: Bra skrivet - tänkte skriva ett svar men ditt svar sa egentligen allt!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp